مقالات آموزشی

سوییپر شهری چیست و چه مشخصاتی دارد؟

نظافت و شستشوی خیابان ها و کوچه های شهر از پر چالش ترین وظایفی است که شهرداری ها برعهده دارند. تردد روزانه خودرو ها و فعالیت کسبه در سطح شهر همراه با بارش باران و برف مشکلاتی را برای مدیران خدمات شهری بوجود می آورد. به همین جهت نظافت شهر با تجهیزات مکانیزه بعلت وسعت خیابان ها و کوچه ها بایستی مد نظر قرار گیرد. جارو یا سوییپر شهری از تجهیزات تخصصی برای نظافت شهر است که با تجهیز به سیستم مکانیزه به سرعت محیط شهری را تمیز می کند. در این مقاله با ما همراه باشید تا با خصوصیات این دستگاه بیشتر آشنا شوید.

 

نحوه عملکرد سوییپر شهری

به طور کلی سوییپرها در ابعاد و انواع مختلفی وجود دارند. از سوییپرهای دستی برای جمع آوری برگ گرفته تا سوییپرهای فرودگاهی برای نظافت باند فرودگاه، همگی یک عملکرد تقریبا یکسان دارند. اگرچه نحوه عملکرد دستگاه های سوییپر مشابه است اما مشخصات فنی و تجهیزات آنها با یکدیگر تفاوت هایی دارد. حجم مخزن جاروی شهری از جمله بخش هایی هستند که در مدل های مختلف با هم متفاوت اند. بطور کلی سوییپر شهری با استفاده از برس های چرخان در جلوی دستگاه آلودگی ها را جمع می کند و بوسیله برس مرکزی آنها را به مخزن منتقل می نماید. برس های دوار پر قدرت هدایت و انتقال زباله ها را سریع و در حین حرکت دستگاه روی سطح خیابان انجام می دهند. دستگاه در حین حرکت می تواند عملیات جمع آوری زباله و شستشو را همزمان انجام دهد. شستشوی جدول ها نیز با توجه به مدل دستگاه و تعبیه شدن برس در بخش کناری آن امکان پذیر است.

 

بحش های مختلف سوییپر شهری

سوییپرهای شهری از اجزای مختلفی تشکیل شده اند. برس های دیسکی، برس افقی یا غلطکی، نازل های پاشش آب، موتور مکنده، مخزن آب و مخزن سوخت از جمله بخش های این دستگاه ها هستند. بخش نظافتی این دستگاه شامل چند برس دیسکی و غلطکی که به ترتیب عملیات جمع آوری آلودگی ها از اطراف و انتقال آنها به مخزن را بر عهده دارند. نازل پاشش برای جلوگیری از بلند شدن گرد و خاک در حین نظافت کاربرد دارد. منبع تغذیه سوییپر شهری نیز از طریق سوخت دیزل تامین می شود و بنابراین یک مخزن برای نگهداری سوخت آن تعبیه شده است.

 

هدف اصلی و ضرورت استفاده از سوییپر شهری

‌جاروب شهری ویژه نظافت خیابان و برای بالابردن سطح بهداشت و زیباسازی شهر طراحی و استفاده می شود. محیط های عاری از گرد و غبار و آلوگی ها حس خوشایندی را به شهروندان می دهند. نظافت محیط شهری جزو بدیهی ترین کارهایی است که برای زیباتر به نظر رسیدن محیط توسط متولیان شهری انجام می شود. تعدادی از مزایای دستگاه جاروی شهری در ادامه شرح داده می شود.

سوییپر شهری
بخش های مختلف سوییپر شهری

کارایی بالا و نظافت بهینه

نظافت خیابان های وسیع و طویل بدون استفاده از سوییپر شهری نیازمند صرف هزینه زیاد برای نیروی انسانی است و البته برای شهر های بزرگ تقریبا غیرممکن است. تجهیزات نظافتی مانند جاروی شهری نه تنها در زمان صرفه جویی می کنند بلکه هزینه های شستشو را نیز به شدت کاهش می دهند.

 

مدیریت در حفظ محیط زیست

بسیاری از شهرداری ها در فصول سرد و برفی از نمک و شن برای زدودن برف از جاده و خیابان استفاده می کنند، اگر بعد از آب شدن برفها نمک و شن از روی زمین جمع آوری نشوند، با یک بارش باران به سمت فاضلاب شهری منتقل شوند و همچنین آب های زیرزمینی را شور می کنند که این برای محیط زیست خوشایند نیست و منجر به عدم رشد گیاهان می شود. به کمک جاروی خیابانی چنین آلودگی هایی به راحتی در مدت زمان کم جمع آوری می گردند.

 

تنوع نوع آلودگی های قابل جمع شدن توسط سوییپر شهری

دستگاه های سوییپر شهری به خاطر قدرت مکش فوق العاده بالایی که دارند، قادر به جمع آوری انواع آلودگی های ریز و درشت از ته سیگار تا بطری های شیشه ای آب هستند. محل ورودی زباله به داخل مخزن سوییپر شهری به گونه طراحی شده تا آلودگی های بزرگ گرفتگی در آن ایجاد نکند.

سوییپر شهری
سوییپر شهری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا