مقالات آموزشی

فناوری جاروی مکانیزه شهری

جاروی مکانیزه شهری یا همان سوییپر شهری، از بزرگترین مدل های جارو برای نظافت خیابان ها است. فناوری اولیه این نوع از جاروها به سال ها قبل بازمی گردد. چیری که با شنیدن جاروی مکانیزه شهری در ذهن ها تداعی می شود، ماشین های بزرگ و پرسر و صدا است نه یک تکنولوژی. اما علم به کار برده شده در فناوری آب و  برس ها باعث شگفتی خواهد شد. تمام اجزای یک جاروی مکانیزه شهری سبب تمییزی شهر و بهبود کیفیت زیستی انسان ها شده و به حفظ محیط زیست کمک می کند و در نهایت سلامتی انسان ها را به ارمغان می آورد. در ادامه به چند حقیقت درباره جاروی مکانیزه شهری پرداخته شده است که مردم کمتر درباره آن ها می دانند و شگفتی آن ها را به همراه دارد.

 

سوییپر شهری، از اولین ها در جاده

نظافت از دیرباز جزو مهم ترین مسائلی بوده است که انسان ها برای داشتن آن و مهیا کردن محیط پاک، تلاش کرده اند، چراکه ذات انسان ها پاک پسند است. با نگاه به تاریخ، این جاروهای مکانیزه شهری از اولین وسایل نقلیه مکانیکی بودند که در شهرها و جاده ها حضور پیدا کردند. در حدود ۱۷۰ سال قبل اولین جاروی شهری در شهر بویسی  ، آیداهو در خیابان رانده شد. این جاروی مکانیزه توسط کمپانی Elgin ساخته شده بود.

 

جاروی شهری خیابانی

 حقیقت اول درباره جاروی مکانیزه شهری

تصور عمده مردم بر این است که نقش آب در این ماشین ها برای تمیز کردن خیابان، جاده و راه است، اما این طور نیست. آبی که از ماشین نظافت شهری به بیرون پاشش می شود در واقع تکنیکی برای جلوگیری از انتشار گرد و غبار است وقتی که برس ها در حال جارو زدن خیابان و انتقال آن به مخزن هستند. پاشش آب روی خیابان جزو قوانین محیط زیستی است تا گرد و غبار به هوا بلند نشود و مشکلات تنفسی افراد را به دنبال نداشته باشد. اگر یک جاروی مکانیزه شهری را دیدید که خاک بلند می کند، قطعا مشکل دارد. حال این مسأله می تواند به خاطر گرفتگی جت های پاشش نازل باشد یا به علت خالی شدن مخزن آب. در صورت بروز چنین اتفاقی به سرعت باید دست به کار شد و آن را برطرف کرد. جارویی که ایجاد گرد و خاک کند در عمل هیچ نظافتی را انجام نمی دهد.

 

حقیقت دوم درباره جاروی مکانیزه خیابانی

برس های موجود در سوییپرهای شهری دارای انواع گوناگونی هستند، اما عملکرد همه آن ها به صورت یک جاروی مکانیکی است. برس ها را می توان در نوع های زیر قرار داد:

 

برس عرضی یا رولی

برس های عرضی که در زیر و عرض ماشین نصب می شوند دارای الیافی هستند که رو میله کاشته شده اند. این الیاف ها در ردیف های منظم قرار گرفته اند که یا از جنس پلی استر هستند یا پلی پروپیلن و یا هر دو.

 

برس عمودی یا دیسکی

این نوع از برس ها در جاروب مکانیزه صنعتی در کنار ماشین قرار گرفته است و برای تمیز کردن خیابان به صورت چرخشی عمل می کند و آلاینده ها را به سمت برس عرضی هدایت می کنند تا در نهایت به مخزن منتقل شوند. نحوه انتقال نیز در میزان گرد و غبار اثر دارد.

 

جارو مکانیزه

حقیقت سوم در جاروی مکانیزه شهری

تمام آشغال هایی که توسط برس ها جمع آوری می شوند طی یک مکانیزمی به مخزن زباله هدایت می شوند. مخزن ها در ابعاد و اندازه های مختلفی وجود دارند. به طور معمول از ۴ متر مکعبی شروع شده و تا ۹ متر مکعبی ساخته می شوند. انتخاب ظرفیت مخزن کاملا به مسافتی بستگی دارد که قرار است نظافت شود.

 

توسعه تکنولوژی در جاروی مکانیزه شهری

سوییپر خیابانی روز به روز در حال توسع است و برای رعایت حال شهروندان و بهبود عملکرد نظافتی به ویژگی های آن افزوده می شود. از جمله این تکنولوژی های می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

فناوری کاهش صدا

کارکردن برس ها، موتور جارو و ماشین منجر به ایجاد صدای زیاد می شود که آسایش را از بین می برد. در ماشین های جاروب خیابانی جدید، این سر و صدا با انتخاب موتور بی صدا تر و در عین حال قدرتمند به همراه استفاده از عایق صدا، کاهش یافته است.

 

استفاده از هوا به جای آب

نوعی از جاروی مکانیزه شهری وجود دارد که مناسب برای نظافت در مناطق خشک و کم آب است. به جای پاشش آب برای جلوگیری از گرد و غبار، از مکش هوا استفاده می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا