مقالات آموزشی

تفاوت سوییپر مکانیکی و مکشی چیست؟

سوییپر ابزاری کارآمد برای جمع آوری ذرات، غبار و آلاینده های سطوح وسیع و سخت است. استفاده از این دستگاه باعث تسهیل فرایند نظافت می‌شود. این جاروب های صنعتی در ابعاد و مدل های متنوعی ارائه و متناسب با نیاز و شرایط انتخاب می شوند. همین تنوع در سویپر صنعتی می‌تواند باعث سردرگمی مشتری در انتخاب مدل مناسب شود. تفاوت سوییپر مکانیکی و مکشی چیست؟ به طور کلی این دستگاه به دو نوع سوییپر مکانیکی و مکشی تقسیم می شود. تفاوت سوییپر مکانیکی و مکشی در چند ویژگی کلیدی است که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

سوییپر مکانیکی

برای پاسخ به سوال سوییپر مکانیکی چیست می توان گفت یکی از متداول ترین انواع سوییپر ، جاروب صنعتی مکانیکی می باشد که دارای برس های دیسکی چرخان در جلو و یک برس استوانه ای قائم در زیر دستگاه  می باشد. این دستگاه فاقد موتور الکتریکی است و به کمک چرخش برس ها و نیروی وارد شده توسط کاربر حرکت می کند و ذرات و گرد و غبار موجود بر روی سطوح را جمع آوری می کنند.

در پاسخ سوال سوییپر چیست، باید گفت برای جمع آوری زباله های درشت، شن و ماسه و براده های فلزی به کار می رود. این نوع دستگاه ها معمولا در ابعاد کوچک ساخته می شوند. ابعاد کوچک و فشرده این دستگاه ها، نظافت و جمع آوری آلاینده ها را در فضاهای کوچک و معابر باریک مانند ادارات و فروشگاه های کوچک به راحتی امکان پذیر می کند.

سوییپر مکانیکی (1)

سوییپر مکشی

در کنار سوییپر های مکانیکی برخی از مدل های سویپر به صورت کاملا مکانیزه عملیات جمع آوری و حذف آلاینده ها را انجام می دهد. این نوع از سوییپر ها استفاده بیشتری در سطح شهر مانند خیابان، پارکینگ، فرودگاه، مدارس و محوطه های عمومی دارند. در سوییپر مکشی تمامی نیروی لازم برای حرکت دستگاه و عملیات نظافت از طریق موتور دیزلی یا الکتریک تامین می شود .

این مدل از سوییپر ها نیز همانند دیگر دستگاه های جاروب خیابانی مجهز به دو برس دیسکی جانبی و یک برس رولی مرکزی هستند در این مدل به منظور ممانعت از انتشار ذرات ریز گرد و غبار ، از سیستم مکش یا پاشش آب بر روی برس های جانبی استفاده شده است. دستگاه های سوییپر به منظور تامین نیاز های نظافتی در محیط های گوناگون و با شرایط جوی متفاوت در مدل های متنوعی تولید می شوند.

از این جمله تغییرات می تواند به سیستم پاشش آب داخل مخزن در محیط هایی با حجم بالای گرد و غبار و همچنین استفاده از سامانه مکش مجهز به نازل با قطر بزرگ به منظور جمع آوری گل و لای در مناطق سرد سیر اشاره نمود.

حال که می دانیم تفاوت سوییپر مکانیکی و مکشی چیست؟ به بررسی معایب و مزایا می پردازیم. از جمله مزایای سویپر های مکشی وجود دهانه جمع آوری بسیار بزرگ تر و قطرهای بالاتر است به همین دلیل می تواند در نظافت محیط های دارای آلاینده ها و ذرات نسبتا درشت مورد استفاده قرار گیرد. طراحی بدنه این سری از دستگاه ها از نوع سوییپر خودرویی است که کاربر بدون زحمت زیادی آن را هدایت می کند.

تفاوت سوییپر مکانیکی و مکشی چیست؟

تفاوت سوییپر مکانیکی و مکشی

همانطور که گفته شد تفاوت سوییپر مکانیکی و مکشی باعث می شود نیاز باشد تا هنگام خرید سوییپر نیاز به دقت زیادی باشد. اگر بخواهیم به صورت خلاصه به مقایسه سوییپر مکانیکی و مکشی بپردازیم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سوییپر مکانیکی به وسیله نیروی کاربر هدایت می شود اما مدل سوییپر مکشی به وسیله نیروی موتور حرکت می کند و کاربر تنها مسیر حرکت را مشخص می کند.
  • ابعاد سوییپر مکانیکی در مقایسه با نوع دیگر بسیار کوچک تر است و به همین دلیل از آن نمی توان در محیط های وسیع استفاده کرد.
  • به دلیل امکانات بیشتر سوییپر مکشی این دستگاه قیمت بیشتری نیز دارد. به همین دلیل جز در موارد کاملا ضروری بهتر است سراغ این مدل نرویم.
  • سوییپر مکانیکی نیاز به هیچ گونه باتری یا سوخت بنزینی ندارد. به همین دلیل باعث آلودگی محیط نیز نمی شود.

انتخاب دستگاه سویپر صنعتی مناسب

اما تفاوت سوییپر مکانیکی و مکشی چیست؟ به دلیل وجود زباله هایی مانند برگ ها و سنگ ریزه ها و شن و ماسه، در مقایسه سوییپر مکانیکی و مکشی انتخاب دستگاه سوییپر مکشی تصمیم بهتری است. سوییپر های مکشی – مکانیکی با سامانه پاشش آب برای فرونشاندن گرد و غبار و ذرات سبک، گزینه بسیار مناسبی هستند. در پیاده رو ها و معابر شهری برای جلوگیری از عواقب سیلاب از از کف‌پوش های متخلخل استفاده شده است. جهت نظافت و تخلیه خلل و فضاهای میان این کف پوش ها بهتر است از سوییپر های مکشی استفاده شود.

کاربرد دیگر سویپر های مکشی در فرودگاه ها به ویژه در باند پرواز وخیابان های منتهی به باند پرواز است. بر خلاف توانایی ویژه ای که سوییپر مکانیکی در جمع آوری و نظافت آلاینده های بزرگ و حجیم دارد اما استفاده مداوم از این سویپر مکانیکی به منظور نظافت فضاهای میان کفپوش ها مناسب نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا