مقالات آموزشی

روش های نظافت کف بیمارستان

کف بیمارستان یکی از مهم‌ترین سطوحی است که باید به صورت منظم و دقیق نظافت شود. این امر به دلیل وجود عوامل بیماری‌زا در کف بیمارستان و همچنین احتمال انتشار این عوامل به سایر بیماران و کارکنان بیمارستان ضروری است. عوامل بیماری‌زا می‌توانند از طریق تماس مستقیم با کف بیمارستان، یا از طریق انتقال هوا به سایر قسمت‌های بیمارستان منتقل شوند. بنابراین، نظافت کف بیمارستان نقش مهمی در کنترل عفونت و حفظ سلامت بیماران و کارکنان دارد.

اصول نظافت کف بیمارستان

نظافت کف بیمارستان یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برای حفظ سلامت بیماران و کارکنان بیمارستان انجام می‌شود. کف بیمارستان محل تردد و تجمع افراد زیادی است و به همین دلیل، می‌تواند به سرعت آلوده شود. عوامل بیماری‌زا مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها می‌توانند از طریق کف بیمارستان به بیماران و کارکنان منتقل شوند. بنابراین، نظافت کف بیمارستان باید به صورت منظم و دقیق انجام شود.

اصول نظافت کف بیمارستان عبارتند از:

  • جرم‌زدایی: اولین و مهمترین مرحله در نظافت کف بیمارستان، جرم‌زدایی است. جرم‌ها می‌توانند محیط مناسبی برای رشد عوامل بیماری‌زا ایجاد کنند. بنابراین، لازم است سطوح کف به طور کامل از جرم و آلودگی پاک شوند.
  • ضدعفونی: پس از جرم‌زدایی، باید از مواد ضدعفونی‌کننده برای کاهش یا از بین بردن عوامل بیماری‌زا استفاده شود. مواد ضدعفونی‌کننده باید به درستی انتخاب و استفاده شوند تا اثربخشی لازم را داشته باشند.
  • خشک کردن: پس از نظافت و ضدعفونی کف، باید آن را به طور کامل خشک کرد. رطوبت می‌تواند محیط مناسبی برای رشد عوامل بیماری‌زا ایجاد کند.

روش‌های نظافت کف بیمارستان

خدمات بهداشتی درمانی یکی از ارکان اصلی در همه کشورهای دنیا است و بر همین اساس بیمارستان ها، درمانگاه ها، کلینیک ها، مطب های پزشکی و به طور کلی تمامی فضاهای پزشکی درمانی همواره باید به صورت استاندارد تمیز نگه داری شوند. طی فرآیند نظافت محیط های درمانی علاوه بر این که به ارتقای بهداشت و تمیزی محیط اهمیت دارد، باید به سلامت و ایمنی نیروهای خدماتی و دیگر افراد حاضر در محیط توجه شود. بیمارستان ها در طول شبانه روز رفت و آمدهای زیادی دارند و بنابراین سطح زمین در این محیط ها در معرض آلودگی شدید قرار می گیرد و نیروهای انسانی مجبور هستند زمان زیادی برای نظافت و شستشوی سطوح کف اختصاص دهند. در این هنگام ضدعفونی کردن کف بیمارستان راهکاری ایده آل و موثر خواهد بود.

نظافت زمین کف بیمارستان.

روش‌های نظافت کف بیمارستان عبارتند از:

  • روش دستی: در این روش، تی به محلول شوینده یا ضدعفونی کننده آغشته شده و سپس سطوح کف با آن تمیز می‌شوند. این روش، روش سنتی نظافت کف بیمارستان است و برای سطوح کوچک و کم‌تردد مناسب است.
  • روش مکانیزه: در این روش، از دستگاه‌های نظافت صنعتی مانند اسکرابر بیمارستانی یا سوییپر استفاده می‌شود. این دستگاه‌ها می‌توانند سطوح کف را به طور سریع و موثر تمیز کنند. این روش، برای سطوح بزرگ و پرتردد مناسب است.

روش دستی نظافت کف بیمارستان

روش دستی نظافت کف بیمارستان شامل مراحل زیر است:

  1. آماده‌سازی: تجهیزات و وسایل مورد نیاز برای نظافت کف بیمارستان، مانند تی، سطل، مواد نظافتی و وسایل ایمنی، باید آماده شوند.
  2. شستشو: تی به محلول شوینده یا ضدعفونی کننده آغشته شده و سپس سطوح کف با آن تمیز می‌شوند. در صورت وجود آلودگی‌های شدید، از تی یا دستمال یکبار مصرف استفاده می‌شود.
  3. خشک کردن: پس از نظافت و ضدعفونی کف، باید آن را به طور کامل خشک کرد. رطوبت می‌تواند محیط مناسبی برای رشد عوامل بیماری‌زا ایجاد کند.

روش مکانیزه نظافت کف بیمارستان

روش مکانیزه نظافت کف بیمارستان شامل مراحل زیر است:

  1. آماده‌سازی: محصولات صنعتی مانند اسکرابر باید آماده شود.
  2. تمیز کردن: سپس دستگاه به محلول شوینده یا ضدعفونی کننده آغشته شده و سپس سطوح کف با آن تمیز می‌شوند.
  3. خشک کردن: پس از نظافت و ضدعفونی کف، باید آن را به طور کامل خشک کرد.

شستشوی کف بیمارستان با کفشوی بیمارستانی

دستگاه های کفشوی بیمارستانی مزایایی را ارائه می دهند که به راحتی با روش های سنتی به دست نمی آید. مهم ترین مزیت های آن عبارت اند از:

  • تمیز و مرتب هستند.
  • بسیار کارآمد و باکیفیت هستند.
  • به صرف نیرو و انرژی زیاد نیاز ندارند.
  • بهداشتی هستند.
  • احتمال خطرات لغزندگی را به حداقل می رسانند.
  • زمین خیس نمی ماند و مخازن به راحتی تخلیه و پر می شوند.

ماشین آلات مکانیزه نظافتی مانند کفشوی بیمارستانی که با برق یا باتری کار می کنند نه تنها کارآمدتر هستند بلکه پایداری و طول عمر بالاتری دارند، مصرف آب، مواد شیمیایی و تولید زباله را به حداقل می رساند. ضدعفونی کردن بیمارستان با کفشوی بیمارستانی در همه بخش ها از جمله راهروها، سالن ها، اتاق های بستری، اتاق عمل و … کاربرد دارد و به عنوان یک راهکار مراقبتی کف محیطی بهداشتی تر و ایمن تر فراهم می آورد.

 

نظافت زمین در بیمارستان.

اهمیت ضدعفونی کردن بیمارستان با کفشوی بیمارستانی

محیط های درمانی نه فقط به یک نظافت و شستشوی ساده بلکه به ضدعفونی اساسی نیاز دارند. سطح زمین در بیمارستان ها وسیع ترین ناحیه است که باید تمیز گردد. کف بیمارستان با باکتری ها و ویروس ها، گرد و خاک کف کفش، جا به جایی ترولی ها، ریختن زباله های بیمارستانی، خون و … آلوده می شود. میکروب ها و پاتوژن هایی هستند که توسط بیماران و کارکنان در محیط پراکنده شده که برخی به راحتی با گرد و غبار هوا ترکیب شده و برخی دیگر روی سطوح و در میان ترک ها و درزها باقی می مانند. این رویدادها نشان دهنده اهمیت و ضرورت تمیز کردن و ضدعفونی کردن بیمارستان ها هستند.

نظافت بیمارستان با راه حل های ساده آغاز می شود. استفاده از یک جاروبرقی و دستگاه کفشوی بیمارستانی به خودی خود بخش قابل توجهی از میکروارگانیسم ها را از بین می برد و در کنار آن محلول های ضدعفونی کننده بیمارستانی نیز برای حذف عفونت های بیمارستانی از جایگاه ویژه ای برخوردار می باشند. برخی از این محلول ها به همراه کف شوی صنعتی قابل استفاده هستند.

سطح زمین در مراکز پزشکی عامل انتقال بسیاری از بیماری ها به شمار می آیند؛ اگر چه به طور مستقیم بیمار با زمین تماس ندارد ولی رفت و آمدها و جا به جایی ها میکروب و باکتری را در هوا پراکنده کرده و به افراد منتقل می کند.

در چنین شرایطی داشتن برنامه ریزی های دقیق و منظم برای نظافت و ضدعفونی کردن بیمارستان با کفشوی صنعتی بیمارستانی باید در اولویت قرار داده شود. دستگاه های تخصصی آنتی باکتریال در طول سه روز کاری تا ۹۹/۹۹ درصد میکروب ها و باکتری ها را از میان برداشته و به ارتقای سطح بهداشت محیط کمک چشمگیری می کنند. استفاده از دستگاه های اسکرابر متداول به همراه مواد شوینده و ضدعفونی کننده مناسب می تواند راهکار دیگری برای ضدعفونی بیمارستان ها به شمار آید.

سایر تجهیزات نظافتی قابل استفاده در مراکز درمانی

علاوه بر دستگاه کف شوی بیمارستانی ابزارهای پیشرفته نظافتی دیگری هستند که در راستای بهبود و ارتقای سطح بهداشت محیط های درمانی می توان از آن ها بهره گرفت.

ترولی : ترولی نظافت بیمارستانی ابزار نظافتی دستی اما مدرن است که جهت امور تی کشی، گردگیری، حمل زباله و حمل پارچه ها و ملحفه های کثیف در بیمارستان از استفاده نمود. ترولی ها دارای تنوع بالایی هستند و در بیمارستان با توجه به اهداف مورد نظر، انتخاب می شوند.

واترجت صنعتی : یکی دیگر از تجهیزات مناسب و پرکاربرد برای بیمارستان ها دستگاه واترجت صنعتی می باشد. این دستگاه یک شوینده فشار قوی است که برای شستشوی محوطه بیمارستان، سطل های زباله، آشپزخانه بیمارستان، سرویس های بهداشتی و … کاربرد دارد.

نکات مهم در نظافت کف بیمارستان

در هنگام نظافت کف بیمارستان، باید نکات زیر را رعایت کرد:

  • سطوح کف باید در جهت رفت و آمد افراد تمیز شوند تا آلودگی‌ها به سایر قسمت‌ها منتقل نشوند.
  • در صورت وجود خون یا سایر مواد آلوده، باید از تی یا دستمال یکبار مصرف استفاده شود.
  • پس از هر بار نظافت، تجهیزات و وسایل نظافتی باید کاملا تمیز و ضدعفونی شوند.
  • کارکنان نظافت بیمارستان باید از وسایل ایمنی مانند دستکش، ماسک، عینک و کفش ایمنی استفاده کنند تا از تماس با عوامل بیماری‌زا و مواد شیمیایی محافظت شوند.

نتیجه‌گیری 

نظافت کف بیمارستان یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که برای حفظ سلامت بیماران و کارکنان بیمارستان انجام می‌شود. رعایت اصول و نکات ذکر شده در این مقاله، می‌تواند به بهبود کیفیت نظافت کف بیمارستان و کاهش خطر انتقال عوامل بیماری‌زا کمک کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا