مقالات آموزشی

انواع مختلف مخزن رابط مکنده ها

جمع آوری یا انتقال مواد جامد و مایع، از جمله چالش های نظافتی در صنایع مختلف به حساب می آید. یکی از تجهیزات پر کاربرد و کارآمد جهت رفع این چالش ها، دستگاه مکنده صنعتی است. این دستگاه ، به وسیله یک پمپ، هوا را به همراه مواد ریز و درشت به داخل مخزن مکش می نماید. در محیط هایی که با حجم بالایی از مواد یا ضایعات روبرو هستند، ممکن است ظرفیت مخزن مکنده های مورد استفاده کافی نباشد. همچنین در بعضی از محیط ها نیاز است تا ذرات ریز و درشت از هم جدا شوند. برای حل این مشکلات، می توان مکنده های صنعتی را به یک مخزن رابط مجهز نمود. مخازن رابط دارای انواع مختلفی هستند که در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرند.


مکنده صنعتی

مخزن رابط مکندهمکنده صنعتی، از جمله دستگاه های نظافتی پر کاربرد در صنایع فولاد، نفت، سیمان و.. به حساب می آید. جمع آوری آلودگی ها و گرد و غبار محیط به همراه انتقال مواد، توسط این دستگاه ها صورت می گیرد. مکش ذرات به داخل مخزن مکنده ها براساس عملکرد پمپ خلا صورت می گیرد. هرچه پمپ مکش عملکرد مناسب تری در ایجاد خلا داشته باشد، مکش مواد به داخل با قدرت بیشتری صورت می پذیرد. سامانه فیلتراسیون از دیگر بخش های مهم این دستگاه هاست که در عدم بازگشت ذرات ریز به محیط نقش موثری دارد. ساختار مقاوم و موتور قدرتمند مکنده ها نیز، شرایط را برای استفاده از آن ها در محیط های صنعتی سخت و سنگین فراهم نموده است.


مخزن رابط

مخزن رابط برای انتقال موادیکی از تجهیزات قابل استفاده در کنار مکنده ها، مخزن رابط می باشد. این تجهیز، در محیط هایی که قرار است حجم بالایی از مواد جمع آوری و یا جداسازی شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. مخزن رابط در این محیط ها سرعت عملیات را چند برابر نموده و نیاز به تخلیه مخزن و یا توقف فرآیند های تولید را به حداقل می رساند. محل قرار گیری این مخازن به گونه ای است که ذرات ریز و درشت در اثر عملیات مکش، ابتدا به آن ها وارد می شوند و سپس به سمت مخزن مکنده انتقال می یابند. اغلب مخازن رابط دارای ساختار مقاومی بوده بطوریکه در تماس با ذرات ساینده یا با درجه حرارت بالا نیز دچار آسیب نمی شوند. انتقال مواد جامد و مایع، جمع آوری حجم بالایی از ضایعات و جداسازی ذرات ریز و درشت از یکدیگر، کاربرد های مختلف مخازن رابط به حساب می آیند.


مزایای استفاده از مخزن رابط

کاربرد مخزن رابط با اتصال مخزن رابط به مکنده، ذرات درشت مکش شده در آن انباشته شده و ذرات ریز و پودری به مخزن اصلی دستگاه منتقل می شوند. بنابراین یکی از مزایای استفاده از مخزن رابط، جدا نمودن ذرات ریز و درشت از یکدیگر می باشد. مزیت دیگر این مخازن، کاهش ورود ذرات درشت به مخزن اصلی مکنده است که نتیجه آن، کاهش گرفتگی فیلتر است. همچنین با بکارگیری مخزن رابط، در یک مدت زمان کم می توان حجم بالایی از مواد را جمع آوری نمود. در نتیجه سرعت انجام عملیات به شکل چشم گیری افزایش می یابد. بازیابی حجم بالایی از مواد در مدت زمان کم به منظور استفاده مجدد نیز با افزودن مخزن رابط به مکنده ها امکان پذیر است.


مدل های مختلف مخزن رابط

انتقال مواد با مخزن رابطمخازن رابط که به مکنده های صنعتی متصل می شوند، در شکل ها و مدل های متنوعی طراحی و تولید می شوند که هرکدام دارای کاربرد مخصوص به خود هستند. دسته بندی کلی این مخازن، بر مبنای حالت فیزیکی ماده جمع آوری شده است.


مخزن رابط مایعات

اگر در محیط های صنعتی، نیاز به انتقال یا جمع آوری حجم بالایی از مایعات باشد، از مخازن رابط مخصوص مایعات استفاده می شود. جنس دیواره مخازن مایعات به گونه ای است که در اثر تماس با مایعات مختلف، آسیبی نمی بینند. این مخازن دارای یک ورودی و یک خروجی بوده و مایعات را طی چند مرحله فیلتراسیون به مخزن دستگاه مکنده می فرستند.


مخزن رابط جامدات

بیشترین کاربرد مخازن رابط در جمع آوری، انتقال یا جداسازی حجم بالایی از مواد جامد در محیط های صنعتی است. مخزن رابط مخصوص مواد جامد در دو دسته فیلتردار و سایلکونی قابل ارائه است. مخازن سایلکلونی خود در سه مدل مخروطی، تخلیه از زیر و تخلیه از کنار طراحی می شوند.


مخزن فیلتر دار

مخازن رابط فیلتر دار همانطور که از نامشان مشخص است، از سامانه فیلتراسیون جهت جداسازی ذرات ریز و درشت بهره می برند. این مخازن، در حین فرآیند های تولید در محیط های صنعتی، حجم بالایی از مواد پودری ریخته شده بر روی سطوح مختلف را بازیابی می نمایند. با استفاده از این مخازن از هدر رفتن مواد اولیه جلوگیری شده و کیفیت محصولات نیز تضمین می گردد. جمع آوری پیوسته و سریع مواد پودری بوسیله مکنده های مجهز به این مخازن، در جلوگیری از پراکندگی این مواد و ایجاد محیط ایمن موثر است. نظافت فیلتر این مدل از مخازن رابط بوسیله کمپرسور هوا یا تکاننده انجام می شود.


مخزن سایکلونی

مخزن سایکلونیمخازن رابط سایکلونی جهت جداسازی مواد از هیچگونه فیلتری استفاده نمی کنند. این نوع مخازن در مدل های با کیفیت، تا بیش از ۹۵ درصد در جداسازی ذرات موفق بوده و به میزان قابل توجهی در کاهش هزینه های نگهداری موثرند. موادی که وارد مخزن سایکلونی می شوند، بوسیله یک سیستم سایکلون چرخانده شده تا در نهایت ذرات درشت در مخزن باقی مانده و ذرات ریز و پودری از طریق یک خرطومی به مخزن اصلی مکنده منتقل شوند. برای تخلیه مواد جمع شده درون این مخازن، از یک دریچه استفاده می شود.

نوع اول مخازن سایکلونی، مخازن مخروطی می باشد. با استفاده از این نوع مخازن، می توان مواد را در نقطه ای مشخص تخلیه نمود. مخازن مخروطی، در همه محیط ها قابل استفاده بوده و جابجایی آن ها تا محل تخلیه به آسانی قابل انجام است. مخزن سایکلونی تخلیه از زیر، دسته دوم مخازن سایکلونی است که دریچه تخلیه آن در قسمت زیرین قرار گرفته است. این نوع از تجهیزات به منظور بازیابی مواد استفاده می شوند. جابجایی مخازن تخلیه از زیر به سمت محل تخلیه توسط لیفتراک ها امکان پذیر است. مخزن تخلیه از کنار، دسته سوم مخازن رابط سایکلونی است که بیشتر برای جمع آوری ضایعات دور ریختنی استفاده می شود. این تجهیز، دارای دریچه تخلیه ای در قسمت کناری خود بوده و مهم ترین ویژگی آن، سهولت تخلیه حجم بالای مواد است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا