مقالات آموزشی

کارایی جاروبرقی صنعتی در حذف ضایعات و گرد و غبار خطرناک آلومینیوم

آلومینیوم ماده ای متداول و پر مصرف است که در صنایع مختلف برای تولید بسیاری از محصولات به کار می رود. از بسته بندی برای صنایع غذایی گرفته تا صنایع هوانوردی و هوا فضا، آلومینیوم دارای کاربردهای بی شماری بوده و به دلیل برخورداری از قابلیت انعطاف پذیری و مقاومت بالا یکی از مواد اصلی و پایه ای برای مصارف صنعتی به شمار می آید. از آلومینیوم آلیاژهای متعددی به دست آمده که این آلیاژها با توجه به نوع نیاز خاص هر صنعت و با تغییر ویژگی های ماده با روش های مختلف، تولید می شوند. آلومینیوم ماده ای سبک است و پتانسیل کمی برای ایجاد جرقه دارد و بنابراین تقریباً در همه صنایع به کار می رود. اما باید بدانیم که شرایط ضایعات و ذرات به جا مانده از مواد آلومینیومی تفاوت داشته و خاصیت انفجاری پیدا می کنند. با توجه به نیاز فزاینده ای که برای حذف گرد و غبار و ضایعات آلومینیومی در صنایع گوناگون وجود دارد، استفاده از جاروبرقی صنعتی ضرورت دارد.

 

گرد و غبار اشتعال زای آلومینیوم

گرد و غبار اشتعال زای آلومینیومورق ها و بلوک های بزرگ آلومینیوم لایه اکسید نازکی دارند که مانع از انتشار اکسیژن شده و در نتیجه از بروز واکنش های شیمیایی مخرب و خطرناک جلوگیری به عمل می آید. این در حالی است که گرد و غبار و ذرات آلومینیومی به دلیل داشتن سطح مقطع کم گرایش زیادی به گرم شدن و در نتیجه سوختن دارد. یکی از بزرگ ترین اشتباه های صورت گرفته در ارتباط با آلومینیوم این است که آن را به عنوان ماده ای بی ضرر قلمداد کنند و توجهی به ماهیت گرد و غبار این ماده نداشته باشد.

 

نکات قابل توجه هنگام مواجهه با ذرات و ضایعات آلومینیومی

نکات قابل توجه هنگام مواجهه با ذرات و ضایعات آلومینیومیافراد فعال در صنایعی که با مواد آلومینیومی سر و کار دارند به ویژه صنایع مهندسی، ساخت و ساز، غذایی، دارویی و … باید جنبه های مهم رویارویی با گرد و غبار آلومینیومی و ماشین آلات برش و پرداخت این ماده را در نظر داشته باشند.

۱- برش و استفاده از آلومینیوم در چرخه تولید و پردازش کارخانه، گرد و غباری به وجود می آورد که به سادگی با اکسیژن هوا در دمای معمولی اتاق واکنش نشان داده و سبب ایجاد فعل و انفعالات شیمیایی و در نهایت اشتعال می شود. بنابراین لازم است برنامه های ایمنی مطابق با مقررات و استانداردهای مخصوص به آن صنعت نگاشته شود.

۲- هر چه اندازه ذرات آلومینیومی بیشتر باشد احتمال واکنش و اشتعال بیشتر خواهد بود و ذراتی که از ۱۰۰ میکرون کوچک تر باشند، بسیار خطرناک هستند. به عنوان مثال صنایع دارویی که مشتقات آلومینیوم هم چون هیدروکسید آلومینیوم در آن ها استفاده می شود، به منظور جلوگیری از وقوع هر گونه حادثه باید دستگاه های جاروبرقی صنعتی با سیستم فیلتراسیون قوی و مناسب مورد استفاده قرار گیرد.

۳- علاوه بر ذرات گرد و غبار، ضایعات درشت تر نیز در نوع خود پر خطر هستند زیرا سرعت احتراق بالایی دارند. ذرات ریز گرد و غبار آرایش منظمی ندارند و در همه جا حضور پیدا می کنند و در نهایت ذرات آلومینیومی حاصل از قطعات بزرگ تر با ذراتی به کوچکی ۱۰۰ میکرون وارد یک واکنش می شود. نتیجه این پدیده وقع انفجار با درصدی بالای از سوختن خواهد بود.

۴- هنگامی که غلظت اکسیژن موجود در جو میان ۱۰ تا ۱۵ درصد قرار می گیرد، آتش سوزی به سرعت گسترش می یابد. با افزایش غلظت اکسیژن انفجاری بسیار شدید رخ می دهد. به منظور جلوگیری از این پدیده به جای آن که غلظت اکسیژن تغییر داده شود راهکار ساده تری وجود دارد و آن ممانعت از انباشت گرد و غبار و ضایعات آلومینیوم به وسیله جاروبرقی صنعتی می باشد.

۵- اگر ضایعات آلومینیوم با آب تماس پیدا کنند، گرما و هیدروژن آزاد خواهد شد، بنابراین کوچک ترین مقدار از تجمع گرد و غبار آلومینیومی منبع بزرگی برای گرما به شمار می آید که در نهایت به وقوع انفجار منجر می شود. در صورتی که امکان دوری از ترکیب شدن آب و آلومینیوم وجود نداشته باشد، باید از یک مکنده ضد انفجار دارای استاندارد ATEX استفاده شود و یا سیستمی از مکنده ها به وسیله آن بتوان ذرات جامد را از مواد مایع جداسازی نمود.

 

کارایی جاروبرقی صنعتی در حذف ذرات و ضایعات آلومینیومی

کارایی جاروبرقی صنعتی در حذف ذرات و ضایعات آلومینیومیدستگاه جاروبرقی صنعتی یک وسیله نظافتی پیشرفته و کارآمد است که بسیاری از مشکلات ناشی از وجود آلودگی و پسماند را در محیط های صنعتی و نیمه صنعتی از میان برمی دارد. جاروبرقی صنعتی و مکنده ضد انفجار به عنوان تجهیزات حرفه ای و تخصصی نظافتی بر حسب نوع دستگاه می توانند انواع آلاینده های صنعتی هم چون گرد و غبار و ضایعات مواد آلومینیومی را جمع آوری نموده و ایمنی محیط کار را بیش از هر زمان دیگری ارتقا دهند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا