مقالات آموزشی

انواع کارواش اتوماتیک و تفاوت های انها

با توجه به کاهش ذخایر آبی و مشکلات زیست محیطی، بشر همواره در تلاش بوده تا تجهیزاتی طراحی نماید که مصرف آب و مواد شوینده مضر برای طبیعت را تا حد زیادی کاهش دهد. یکی از فرآیند هایی که موجب به هدر رفتن مقدار زیادی آب می شود، شستشوی خودرو به روش دستی می باشد. به منظور کاهش مضرات ناشی از شستشوی دستی خودرو برای محیط زیست و همچنین افزایش کیفیت فرآیند نظافت اتومبیل، دستگاه کارواش اتوماتیک طراحی و ارائه گردید. این دستگاه انواع گوناگونی دارد که هر کدام مزایای مخصوص به خود را دارند. در ادامه انواع کارواش تمام اتوماتیک را بررسی خواهیم کرد.

طرز کار کارواش اتوماتیک

عملیات شستشو در کارواش های اتوماتیک شامل بخش های مختلفی مانند پیش شستشو با آب فشار قوی، پاشش مواد شوینده کارواش و فوم، برس زنی مناسب، آبکشی نهایی، پاشش واکس و خشک کردن است. با توجه به مدل و نوع دستگاه کارواش اتوماتیک تعدادی از این بخش ها ممکن است وجود داشته باشد. نازل های پاشش آب و فوم تقریباً در تمام مدل های بهترین کارواش اتوماتیک هستند. اکثر آنها شامل سیستم برس زدن می باشند و تعداد کمی نیز شامل سیستم خشک کن و پاشش واکس برای خودرو ها هم هستند.

انواع کارواش اتوماتیک

دستگاه کارواش اتوماتیک که در انواع کارواش اتوماتیک ماشین سنگین و سواری شوی ارائه می شود، با توجه به نیاز مکان کارواش به دو دسته کارواش دروازه ای و کارواش ریلی تقسیم خواهد شد. هر کدام از انواع کارواش اتوماتیک ویژگی ها و مکانیزم خاصی دارند که در ادامه بررسی خواهیم کرد.

طرز کار انواع کارواش اتوماتیک

کارواش اتوماتیک دروازه ای

در صورتی که فضای مورد نیاز برای راه اندازی کارواش کم باشد و تعداد خودرو هایی که در طول روز شستشو داده می شوند زیاد نباشد، بهتر است از کارواش ریلی (دروازه ای) که کوچک تر بوده و تعداد کمتری خودرو را در روز شستشو می دهد استفاده کرد. مکانیزم عمل این دستگاه مشترک می باشد و ویژگی خاص این نوع، شستشو به صورت مجزا می باشد. در این نوع کارواش، عملکرد شستشو به این صورت است که ماژول های شستشو به طور مجزا به نظافت مکانیزه می پردازند و مرحله به مرحله فرآیند شستشوی کامل خودرو انجام می شود. در این دستگاه هر ماشین جداگانه شستشو می شود و فاصله ای در مراحل شستشو وجود نخواهد داشت.

کارواش اتوماتیک تونلی

با توجه به فضای کارواش، در صورتی که محدودیتی برای اندازه دستگاه نباشد و تعداد ماشینی که قرار است در روز شستشو شود بالا است، بهره گیری از کارواش تونلی گزینه مناسبی می باشد. مکانیزم شستشوی خودرو توسط این نوع از دستگاه کارواش تمام اتوماتیک به این صورت است که خودرو ها به صورت نوبتی و پشت هم بر روی ریل قرار می گیرند و بر روی ریل حرکت می کنند. اتومبیل به صورت نوبتی به ماژول های شستشو رسیده و فرآیند نظافت مرحله به مرحله انجام خواهد شد. به همین ترتیب چند خودرو به طور همزمان شستشو شده و سرعت نظافت بالا می رود. مزیت این مکانیزم امکان شستشوی تعداد بیشتری خودرو در طول یک روز می باشد.

.جهت کسب اطلاعات بیشتر از صفحه خرید کارواش اتوماتیک دیدن فرمایید

تفاوت کارواش اتوماتیک تونلی و دروازه ای

کارواش های تونلی و دروازه ای خودرو را با برس و هم بدون استفاده از برس شستشو می دهند. در هر دو این کارواش ها، کاربر به مراتب کمتر از کارواش های دستی درگیر فرآیند شستشو هستند. تفاوت کارواش تونلی و دروازه ای موارد مختلفی می باشد که ادامه به آن خواهیم پرداخت. کارواش های اتوماتیک نسبت به کارواش های دستی دوستدار محیط زیست می باشند زیرا آب و مواد شوینده کمتری مصرف می کنند. استفاده از سیستم های بازیابی و تصفیه آب در کارواش های اتوماتیک باعث کاهش مصرف آب تا ۸۰ درصد شده است. تفاوت کارواش تونلی و دروازه ای در تعداد خودرو هایی که در مدت زمان مشخصی می توانند شستشو دهند می باشد. بهترین کارواش اتوماتیک تونلی، تعداد خودرو های بیشتری را نسبت به کارواش اتوماتیک دروازه ای شستشو می دهد.

تفاوت کارواش اتوماتیک تونلی و دروازه ای

مزایای بهره گیری از دستگاه کارواش

به طور کلی استفاده از این دستگاه در جایگزینی شیوه های سنتی و حتی کارواش دستی، مزایای بسیار فراوانی خواهد داشت. این مزایا در انواع کارواش تمام اتوماتیک مشترک بوده و ارتباطی به مدل خاص دستگاه نخواهند داشت. این دستگاه قادر است با توجه به سیستم خاص شستشو تا حد زیادی مصرف آب را کاهش دهد و همچنین می تواند مقداری از این آب مصرفی را تصفیه کرده و به چرخه شستشو بازگرداند. مکانیزم خاص این دستگاه موجب افزایش کیفیت شستشو شده و همچنین سرعت نظافت را به دلیل اتوماتیک بودن بالا می برد.

این دستگاه مجهز به سیستم قدرتمند PLC بوده و امکان انتخاب برنامه های متفاوت شستشو و همچنین بهره گیری از مانیتور در حین شستشو به منظور نظارت بر روند وجود دارد. دستگاه کارواش اتوماتیک بسیار مطمئن بوده و هیچگونه آسیبی در اثر شستشو توسط کارواش به خودرو وارد نخواهد شد. از مهم ترین مزایای شستشوی خودرو به وسیله کارواش مکانیزه، کمک به طبیعت به دلیل سازگاری بالای این دستگاه با محیط زیست می باشد. کیفیت شستشو پس از طی مراحل توسط دستگاه، بسیار بالا بوده و هیچ اثری از آب و یا آلودگی باقی نخواهد ماند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا