مقالات آموزشی

نظافت زمین تنیس با تجهیزات نظافتی

زمین ها و سالن های ورزشی از جمله بخش هایی هستند که مورد استقبال جوانان قرار دارند. زمین تنیس یکی از این محیط هاست که بصورت چمن، خاک رس و کفپوش دار دیده می شود. بر جای ماندن آلودگی بر روی سطح این زمین ها باعث می شود تا توپ یا وزش آب این آلودگی را همراه با خود جابجا و در محیط پخش کند. در نتیجه این آلودگی ها وارد سیستم تنفسی ورزشکاران و حتی داوران و تماشاگران می شود. بنابراین نظافت و شستشوی زمین های تنیس برای اطمینان از وجود محیط ایمن برای ورزشکاران ضرورت دارد. بعضی از سطوح بایستی با دستگاه هایی نظیر واترجت شستشو شوند و بعضی دیگر نیازمند تجهیزات نظافتی مانند سوییپر هستند. در این مقاله نحوه نظافت این سطوح با توجه به جنس آنها مورد بررسی قرار می گیرد.

نظافت زمین تنیس

نظافت زمین تنیساستفاده از جارو دستی روش سنتی نظافت زمین های تنیس می باشد. بکارگیری دستگاه های نظافتی راهکار جدیدتری است که مزایای متعددی را در پی دارد. دستگاه نظافتی مناسب هر یک از این زمین ها، باید در کمترین زمان و با کوچکترین تلاش کاربر محیط را نظافت نمایند. بهتر است هر یک ماه یکبار زمین های تنیس نظافت و شستشو شوند.  در این زمین ها بسته به جنس سطح، سوییپر صنعتی برای نظافت سطوح و جمع آوری آلودگی ها و دستگاه واترجت صنعتی برای شستن آلودگی ها از روی سطح کاربرد دارند.

جنس سطوح زمین تنیس

زمین های تنیس از مواد مختلفی طراحی و ساخته می شوند. بعضی از آنها از خاک رس هستند که به رنگ قرمز، سبز یا آبی می باشند. بعضی دیگر از زمین های تنیس از جنس چمن طبیعی و یا مصنوعی هستند. همچنین در بعضی از محیط ها، زمین تنیس را از مواد پروپیلن یا نایلون می سازند.

راهکار های نظافت زمین تنیس براساس نوع و جنس سطح

نظافت زمین تنیسزمین های تنیس دارای کفپوش های مختلفی هستند. تنها بازیکنان تنیس می توانند تفاوت عمده این زمین ها را تشخیص داده و در زمین مناسب و مورد علاقه خود ورزش کنند. تفاوت این زمین ها از یکدیگر باعث می شود تا راه نظافت آن ها نیز باهم تفاوت کند. بر روی زمین های چمن طبیعی دستگاه های نظافتی قابل استفاده نیستند. این سطوح باید به روش های سنتی تمیز و عاری از آلودگی شوند. روش نظافت و شستشوی دیگر زمین ها در ادامه بیان می شود.

چمن مصنوعی

سوییپر های دستی کوچک برای نظافت زمین تنیس با چمن مصنوعی بکار می آیند. این دستگاه ها با برس های چرخان خود آلودگی ها را از روی سطح جمع آوری می نمایند. اگر جرم ها و آلودگی ها عمیق بر روی سطح چمن باشد، با استفاده از واترجت صنعتی می توان جرم ها را از بین برد.

سطوح موکتی از جنس پروپیلن

برای نظافت این سطوح بایستی از سوییپر هایی استفاده کرد که برای نظافت موکت و فرش مناسب هستند.

سطوح سخت ( hard court )

شستشوی زمین تنیسبرای این سطوح علاوه بر نظافت، شستشو با آب نیز باید در دستور کار قرار گیرد. دستگاه واترجت صنعتی راهکار مناسبی برای انجام این امر به حساب می آید. این دستگاه با پاشش آب پر فشار برگ ها و دیگر آلودگی ها را به بیرون از زمین انتقال می دهد و تمیز شدن سطح را نیز به همراه می آورد. برای شستشوی زمین تنیس با واترجت بایستی از فشار های پایین استفاده نمود تا به رنگ پوشش زمین آسیبی نرسد. با بکارگیری تجهیزات جانبی در کنار واترجت می تواند عملیات را بصورت موثر تر و بهتر انجام داد. نازل زمین شوی یکی از این تجهیزات است که برای شستشوی عمیق آلودگی های سطوح کف کاربرد دارد. این نازل ها با نصب بر روی واترجت صنعتی برای شستن سطوح سخت زمین تنیس مناسب و کاربردی هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا