مقالات آموزشی

ضرورت جمع آوری گرد و غبار آلومینیوم با مکنده صنعتی

فلز آلومینیوم یکی از پر کاربرد ترین فلزات مورد استفاده در صنایع مختلف از جمله بسته بندی برای صنایع غذایی تا صنایع هوا نوردی می باشد. شکل پذیری و مقاومت بالای این فلز باعث شده تا استفاده های بیشماری از این فلز صورت گیرد. بسته به نوع نیاز، می توان خصوصیات این فلز را به روش های مختلف تغییر داد. با این حال زمانیکه این ماده بصورت گرد و غبار یا ذرات وجود داشته باشند، شرایط کاملا متفاوت است. گرد و غبار آلومینیوم اشتعال زا بوده و می تواند خطر ساز باشد. استفاده از مکنده صنعتی مخصوص این ذرات راهکار ایده آل برای مقابله با این ذرات خطرناک است. در این مقاله به دیگر مشکلات این ذرات و راهکار مقابله با آنها پرداخته می شود.

اشتعال زا بودن گرد و غبار آلومینیوم

اشتعال زا بودن آلومینیومبلوک ها و قطعات بزرگ آلومینیوم دارای یک لایه نازک اکسید هستند که مانع از پخش اکسیژن شده و از وقوع واکنش های شیمیایی جلوگیری می کند. اما ذرات ریز آلومینیوم و گرد و غبار این ذرات تمایل به گرم شدن داشته و بنابراین خیلی راحت مشتعل می شوند. در نتیجه بزرگترین اشتباه در نظر گرفتن آلومینیوم به عنوان یک ماده بی خطر می باشد.

بررسی ۵ خطر آلومینیوم

در ادامه به پنج نکته مهم در مورد کار با آلومینیوم برای کارکنان بخش های مرتبط با این فلز بیان می شود. کارکنانی که با این فلز سر و کار دارند، در صنایع تولیدی، صنایع غذایی، دارویی و ساختمانی مشغول به کار هستند.

واکنش پذیری

فلز آلومینیومگرد و غبار فلز آلومینیوم در دمای اتاق به راحتی با اکسیژن هوا واکنش می دهد. بنابراین تقریبا هر محیط کاری که با آلومینیوم سر و کار دارد، باید برنامه های ایمنی را در جهت جلوگیری از اتفاقات ناگوار در نظر بگیرد. استفاده از مکنده صنعتی ضد انفجار راهکار ایمنی مناسب جهت مقابله با این حوادث است.

ذرات ریز

هرچه قدر ذرات و گرد و غبار آلومینیوم کوچکتر باشد، خطر انفجار یا آتشسوزی بیشتر است. معمولا ذرات کوچکتر از ۱۰۰ میکرون ذرات خطرناکی به حساب می آیند. هر شخصی که در یک آزمایشگاه داروسازی کار می کند، اکسید آلومینیوم را مورد استفاده قرار می دهد. در نتیجه باید از یک مکنده صنعتی با سیستم فیلتراسیون قوی در این محیط ها استفاده شود تا از خطرات جلوگیری گردد.

خطر ذرات بزرگتر

ذرات بزرگ آلومینیوم می توانند خطرات بزرگتری را بوجود آورند. زیرا سرعت احتراق این ذرات بیشتر است. ذرات آلومینیوم با اندازه بزرگ تر با ذرات کوچکتر ترکیب شده و در نتیجه انفجاری با شدت بیشتری رخ خواهد داد. بنابراین خطر انباشته شدن ذرات بزرگتر نیز باید با انتخاب مکنده یا جاروبرقی صنعتی مناسب برطرف می شود.

درصد اکسیژن موجود

استفاده از مکنده برای جمع آوری غبارات فلز آلومینیوماگر درصد اکسیژن موجود در اتمسفر بین ۱۰ تا ۱۵ درصد باشد، آتش سریع تر گسترش می یابد. غلظت بیشتر اکسیژن می تواند باعث ایجاد انفجار شدید تر شود. قطعا جلوگیری از تجمع گرد و غبار راحت تر از تغییر اکسیژن هواست! بنابراین با استفاده از مکنده صنعتی ضد انفجار می توان گرد و غبار انفجاری آلومینیومی را کاهش داد و محیط را ایمن نمود.

آزاد شدن گرمای آلومینیوم

آلومینیوم در تماس با آب، گرما و هیدروژن آزاد می کند. بنابراین کمترین تجمع گرد و غبار آلومینیوم می تواند به یک منبع گرما تبدیل شود و در نتیجه یک انفجار ایجاد گردد. اگر مخلوط کردن آلومینیوم و آب ممکن نباشد، می توانید از یک مکنده صنعتی ضد انفجار استفاده کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا