مقالات آموزشی

حذف پسماندها و ضایعات با جاروبرقی صنعتی کارخانه

آلودگی به معنای انتقال انواع مواد، ذرات، باکتری ها یا دیگر میکروارگانیسم هایی است که به طور ناخواسته از جسمی به جسم دیگر منتقل می شوند. کارخانه ها و کارگاه های تولیدی به ویژه در زمینه مواد غذایی، دارویی،‌ شیمیایی و … روزانه با قوانین و مقررات بهداشتی رو به رو هستند و باید شرایط به طور دقیق و اصولی برای برقراری و حفظ پیوسته بهداشت بررسی گردد. یکی از حساس ترین مباحث در این ارتباط، آلودگی های متقابل است. برای کارخانه های تولیدی آیین نامه ها و پروتکل های سخت گیرانه ای وجود دارد و مسئولان را ملزم می داند که همواره تابع این قوانین باشند و آن ها را رعایت نند تا موادی سالم و باکیفیت به دست مصرف کننده نهایی برسد. جاروبرقی صنعتی کارخانه از ضرورت های مقابله با آلاینده های صنعتی به شمار می آید. ارزیابی اقدامات اصلاحی احتمالی و نظارت بر آن ها می تواند نقطه شروعی برای جلوگیری از انتشار آلودگی ها و محافظت از نقاط در معرض خطر آلودگی باشد. مکنده های صنعتی راه حلی موثر برای از میان برداشتن طیف گسترده ای از آلاینده های صنعتی و حتی بازیابی مواد قابل بازگشت به چرخه تولید، می باشند.

 

عملکرد حرفه ای جاروبرقی صنعتی کارخانه

مکنده صنعتی یا جاروبرقی صنعتی کارخانه
دستگاه جاروبرقی صنعتی کارخانه

دستگاه های مکنده صنعتی تجهیزات تخصصی نظافتی هستند که با هدف حذف امکان پذیر شدن آلودگی های متفاوت، کارکرد ایمن و به صرفه در محیط های سخت صنعتی طراحی و تولید شده اند و می توانند به نحو خیره کننده ای از انتشار گرد و خاک و دیگر مواد در محیط کارخانه، مناطق تولیدی و سایر بخش ها جلوگیری می نماید و حتی در گروه ماشین آلات سازگار با محیط زیست قرار می گیرد. هر جاروبرقی صنعتی با توجه به نوع کاربری محیط صنعتی، حجم و ماهیت آلودگی، شرایط محیطی و کاربردهای خاص انتخاب شده و به کار می رود.

 

انواع روش های استفاده از مکنده صنعتی

در کارخانه های تولید مواد غذایی، داروسازی ها، تولید مواد شیمیایی و … هنگام جا به جایی ها و در پروسه تولید احتمال پراکندگی آلودگی به شدت افزایش می یابد. برای جمع آوری انواع ضایعات و پسماندهای ایجاد شده در محیط کارخانه مکنده صنعتی به شکل های متفاوت و متنوعی می تواند کاربرد داشته باشد:

 

مکنده پرتابل

دستگاه های جاروبرقی صنعتی کارخانه همواره به شکلی طراحی می شوند که در عین برخورداری از قدرت و کارایی بالا به راحتی در میان خطوط تولید و ماشین آلات کارخانه جا به جا گردند و کاربر بتواند بخش های مورد نظر را نظافت نماید. جارو برقی صنعتی پرتابل بر روی یک شاسی فولادی با چهار چرخ تعبیه شده و امکان حرکت دادن آسان و انتقال آن به نواحی مختلف فراهم است. به این ترتیب آلودگی های تولید شده سریع جمع آوری می گردند و هر گونه تماس با تجهیزات تولیدی و جلوگیری به عمل می آید.

 

مکنده مرکزی

سیستم مکنده مرکزی در واقع همان جاروبرقی صنعتی کارخانه است که به صورت ثابت و با انشعاب گذاری به دو یا چند نقطه،‌ نصب می شود. با استفاده از این روش دستگاه آلاینده ها را به طور مستقیم از نقطه تولید، مکش می کند و اجازه نمی دهد ذرات به سایر بخش های کارخانه راه داشته باشند.

 

مکنده ضد انفجار

از دیگر تجهیزات نظافتی کارخانه ها و واحدهای صنعتی می توان به مکنده ضد انفجار اشاره نمود که بدنه، فیلتر، خرطومی و سایر تجهیزات آن آنتی استاتیک هستند و سیستم اتصال به زمین دارد. این دستگاه هنگام جمع آوری مواد انفجاری در محیط های پرخطر کاربرد دارد و هنگام مواجه با چنین شرایطی از ایمنی کامل برخوردار است.

 

توانایی نظافت سطوح هموار و دور از دسترس با جاروبرقی صنعتی کارخانه

مکنده صنعتی یا جاروبرقی صنعتی کارخانه
دستگاه جاروبرقی صنعتی کارخانه

در یک کارخانه صنعتی بخش های زیادی وجود دارد که باید نظافت شوند؛‌ از سطح زمین گرفته تا ماشین آلات، لوله کشی ها، دیوارها و حتی سقف. برخی از این بخش ها مانند سطح زمین به دسترسی آسان دارند و به راحتی نظافت می شوند،‌ اما برخی سطوح هم چون دیوارها، لوله ها، سازه های مرتفع و ماشین آلات به دلیل دسترسی دشوار، معمولا نظافت آسانی ساده ای ندارند. با این وجود نباید نسبت به بهداشت و پاکیزگی این سطوح بی تفاوت بود و به همین منظور می توان از ابزارهای تخصصی بهره گرفت تا دسترسی به نقاط دور از دسترس را ساده تر کند. دستگاه های جاروبرقی صنعتی کارخانه به همراه طیف گسترده ای از لوازم جانبی ارائه می گردند که کمک می کند با سهولت هر چه بیشتر به بالاترین یا دورترین بخش های کارخانه دسترسی پیدا شود. به عنوان مثال لنس هایی با طول بلند که به لوله جاروبرقی متصل شده و رسیدن به ارتفاع را آسان می سازد، نازل هلالی که برای نظافت لوله ها طراحی شده و یا نازل های سرتخت، نود درجه و مخروطی که مناسب نظافت سطوح باریک و شیارها هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا