مقالات آموزشی

جاروبرقی کارواش و نحوه انتخاب آن

جاروبرقی کارواش یکی از دستگاه های نظافتی مورد نیاز به منظور نظافت فضای داخلی خودرو و صندلی ها و اتاقک اتومبیل می باشد. از آنجایی که دستگاه های جارو  برقی دارای انواع مختلفی از قبیل جاروبرقی خانگی، جارو برقی تجاری و جاروبرقی صنعتی می باشند انتخاب نوع صحیح برای یک کارواش نیازمند توجه به برخی نکات می باشد اما به طور معمول برای کارواش ها رده تجاری مورد استفاده قرار می گیرد. در این محیط ها به دلیل استفاده زیاد از دستگاه جاروبرقی،‌ معمولا این دستگاه ها پس از مدت کوتاهی کارایی مفید خود را از دست می دهند. به همین دلیل باید در انتخاب آن دقت های لازم را داشت تا دستگاهی مناسب با این کار تهیه کرد،‌ به نحوی که طول عمر آن زیاد بوده و کارایی لازم را داشته باشد.

جاروبرقی کارواش مناسب

بهترین گزینه برای جارو برقی در کارواش ها، جاروبرقی صنعتی می باشد اما این دستگاه ها بر خلاف ظاهری که دارند برای انجام کارهای طولانی مدت و تحت شرایط خاص می باشند، در نتیجه هزینه بالایی دارند. به دلیل هزینه های بالایی که این نوع جارو برقی دارد، معمولا در کارواش از جاروبرقی سطلی استفاده می شود. ویژگی بارز جارو برقی سطلی این است که فیلتر آن در داخل مخزن قرار گرفته است و برای تخلیه مخزن باید ابتدا موتور جارو برقی را از بالای آن باز کرد، سپس فیلتر را خارج کرده و اقدام به تخلیه مخزن نمود. با توجه به نیاز و شرایط محیطی کارواش، جارو برقی سطلی آب و خاک که برای جمع آوری مواد جامد و مایع مورد استفاده قرار می گیرد، بهترین گزینه می باشد.

استفاده از جارو برقی سطلی در کارواش

یکی از بخش های مهم در نظافت اتومبیل از میان برداشتن و جمع آوی آلودگی های ریز و درشت از بخش داخلی خودرو می باشد. این امر بدون تجهیز به یک دستگاه قدرتمند و درعین حال سبک ممکن نیست. در نتیجه لازم است تا به هنگام خرید جاروبرقی مناسب برای کارواش به چند نکته کلی توجه نمود در ادامه این نکات بیان شده اند.

– سهولت در حمل و جابه جایی

سهولت در حمل و جابه جایی جاروبرقی
سهولت در حمل و جابه جایی جاروبرقی

وزن سبک و امکان جابه جایی یکی از ویژگی های بارز دستگاه های جاروبرقی مناسب کارواش می باشد. هرچه یک جاروبرقی ابعاد فشرده تر و وزن کمتری داشته باشد مانورپذیری دستگاه بیشتر شده و نظافت آسان تر می شود. برخی دستگاه های بزرگ با تجهیز به چرخ های مناسب با امکان چرخش ۳۶۰ درجه، امکان خرکت اسان دستگاه را فراهم می سازند.

 

 

 

 

– بدنه جاروبرقی

بدنه جاروبرقی کارواش
بدنه جاروبرقی کارواش

بدنه مقاوم یکی از ویژگی های بارز و اساسی هنگام انتخاب جاروبرقی کارواش مناسب می باشد. از آنجایی که امکان برخورد بدنه با موانع مختلف به هنکام کار وجود دارد باید از دستگاهی ساخته از مواد مقاوم استفاده نمود. بدنه برخی دستگاه های جارو برقی معمولا از ورقه نازک استیل ساخته شده است. به همین دلیل بدنه جاروبرقی مقاومت کافی را برای استفاده در محیط ها و شرایط سخت کاری را ندارند و ممکن است آسیب ببینند. بنابراین بهتر است جارو برقی کارواش بدنه ای از جنس پلاستیک فشرده یا فولاد داسته باشد که مقاومت بالاتری در برابر ضربه دارد. با این که بدنه پلاستیکی نسبت به بدنه فولادی مقاومت کمتری دارد، اما در صورت آسیب دیدگی هزینه آن نسبت به تعویض بدنه استیل هزینه بسیار مناسب تری خواهد داشت.

– خرطومی جاروبرقی

خرطومی جاروبرقی کارواش
خرطومی جاروبرقی کارواش

خرطومی مناسب برای جاروبرقی کارواش عموما دارای طول ۵ متر و قطعر حدود ۴۰ میلیمتر می باشد. جنس خرطومی باید محکم باشد به نحوی که علاوه بر مقاومت بالا، انعطاف پذیری قابل قبولی نیز داشته باشد. در صورتی که از خرطومی با طول بیشتر از ۵ متر استفاده شود، توجه به این نکته ضروری است که استفاده از خرطومی های با طول زیاد می تواند موتور جاروبرقی را تحت فشار قرار داده و موجب استهلاک آن شود.

 

 

 

– موتور جاروبرقی

موتور جاروبرقی کارواش
موتور جاروبرقی کارواش

موتور اصلی ترین بخش یک دستگاه جاروبرقی بوده که می تواند در انواع توربینی و کلکتوری طراحی شود. هریک از این موتور ها ویژگی های خود را دارند یکی از اصلی ترین تفاوت های دستگاه های جاروبرقی با موتور توربینی دائم کار بودن آنها است، به این معنی که می توان به طور پیوسته از دستگاه استفاده نمود. اما در جارو برقی های تجاری و نیمه صنعتی قالبا از موتور های کلکتوری استفاده می گردد. یک جاروبرقی کارواش می تواند دارای دو یا سه موتور باشد. در جارو برقی کارواشی به دلیل مساحت کمی که فیلتر دارد، نباید بیش از دو موتور به طور همزمان روشن شود، در غیر این صورت موجب عملکرد نامناسب دستگاه می شود. اما با روشن نگه داشتن دو موتور به صورت همزمان، جارو برقی دچار مشکل نخواهد شد و نیازی به خاموش کردن موتورهای آن در بازه های زمانی مختلف نمی باشد.

– جنس فیلتر

جنس فیلتر جاروبرقی کارواش
جنس فیلتر جاروبرقی کارواش

امکان جمع آوری ذرات ریز با قطر بسیار کم بدون بازگشت مجدد به محیط، ارتباط مستقیم با نوع فیلتر به کار رفته در دستگاه دارد. برخی دستگاه های مکنده دارای فیلتر های طبقه بندی نشده (کیسه و پاکت های قابل تعویض) و برخی دارای فیلتر طبقه شده (فیلتر ستاره ای، کارتریجی) هستند. جنس فیلتر یکی از نکاتی است که در هنگام انتخاب جاروبرقی کارواش باید توجه نمود. در هنگام خرید دستگاه شاید تشخیص کیفیت فیلتر دشوار باشد، اما در هنگام استفاده باید به آن توجه نمود که از خروجی هوای موتور بوی خاک استشمام نشود. اگر بوی خاک استشمام شد و یا ذرات گرد و غبار در هوا نمایان شد یا فیلتر نامناسب است و یا فیلتر به خوبی آب بندی نشده است. عبور خاک از فیلتر و ورود آن به موتور در طی زمان می تواند موجب مستهلک شدن سریع موتور ها گردد.

– استفاده از برس و نازل مناسب

استفاده از برس و نازل مناسب
استفاده از برس و نازل مناسب

برس ها و نازل های مخصوص سطوح می توانند در جمع آوری سریع تر و بهینه تر آلودگی ها تاثیر چشم گیری داشته باشند. انواع نازل ها نظیر نازل تخت و برس های گرد کوچک به منظور نظافت گوشه و کنار صندلی ها بسیار کارامد هستند . در نتیجه به هنگام خرید جاروبرقی کارواش مناسب توجه به قطعات جانبی و اطلاع از سطح مناسب برای استفاده از آنها اهمیت ویژه ای دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا