مقالات آموزشی

معرفی کامل اجزای اصلی جاروبرقی صنعتی

استفاده از شیوه‌های نوین نظافت علاوه بر افزایش کیفیت نظافت و بهداشت، همچنین افزایش سرعت عملیات، موجب کاهش هزینه می‌شود. صرفه‌جویی در زمان موجب می‌شود که از همین زمان‌های اضافی در بخش‌های دیگر استفاده شود. دستگاه‌های نظافتی مکنده صنعتی یا جاروبرقی صنعتی یکی از بهترین دستگاه‌ها برای نظافت سطوح است. به کمک این دستگاه می‌توان آلودگی‌های محیطی، گرد و غبار را مکش کرد که این امر، موجب افزایش سطح بهداشت و به دنبال آن تامین سلامت افراد شاغل در محیط می‌شود. همچنین استفاده از جارو‌برقی صنعتی موجب افزایش کیفیت محصولات تولیدی و افزایش طول عمر مفید دستگاه‌ها و کف پوش‌ها می‌شوند. قطعات و اجزای جاروبرقی صنعتی و همچنین ساختار آن کارایی و قدرت دستگاه را تعیین می‌کنند. شرکت ابراهیم تولیدکننده دستگاه‌های نظافت صنعتی شما را به مطالعه این مقاله دعوت می‌کند.

 

قطعات اصلی جاروبرقی صنعتی و بخش های مختلف آن

تمامی جاروبرقی ها و مکنده ها با یکدیگر در نوع عملکرد مشابه هستند. در تمامی آن ها موتور مکنده، مخزن و فیلتر وجود دارد. موتور های مکنده موجود در جاروبرقی با مکش هوای داخل مخزن و ایجاد فشار منفی موجب مکش ذرات آلاینده به داخل مخزن می شود. وجود فیلتر باعث می شود که این ذرات آلاینده جذب شود و از بازگشت دوباره آن ها به محیط جلوگیری می کند. اما در جاروبرقی های مختلف نوع موتور و پمپ و همچنین نوع فیلتراسیون متفاوت می باشد. استفاده از بهترین نمونه ها موتور، پمپ و فیلتر در انواع دستگاه های جاروبرقی آلمانی و ایتالیایی باعث افزایش راندمان و بهره وری آن شده است.

اجزای جاروبرقی صنعتی

انواع پمپ در جاروبرقی صنعتی

نوع پمپ به کار رفته در دستگاه ها به عنوان عنصر اصلی از قطعات جاروبرقی صنعتی عملکرد و ساختار آن را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می دهد که عبارت اند از:

سانتریفیوژال

پمپ های به کار رفته در جاروبرقی صنعتی می تواند از انواع: سانتریفیوژال، ساید چنل و ونتوری باشند. پمپ های سانتریفیوژال دسته ای از پمپ های مکش هستند که در آن ها نیروی گریز از مرکز موجب مکش هوا می گردد. در اثر چرخش پمپ سانتریفیوژال، هوای بخش مرکزی به دلیل نیروی گریز از مرکز به اطراف فرستاده می شود، در نتیجه در مرکز پمپ یک خلا نسبی ایجاد می شود که موجب مکش مواد از بیرون به داخل آن می گردد. پمپ سانتریفیوژال تقویت شده به دلیل طراحی منحصر به فرد دارای توانایی بالاتر برای مکش قوی تر هوا در مقیاسی بیشتر می باشد.

پمپ سانتریفیوژال جاروبرقی صنعتی

ساید چنل

در پمپ های ساید چنل چرخش پره های پمپ موجب انتقال هوا از طریق کانال هوایی به بیرون می گردد. در این رده از پمپ ها هرچه پمپ دارای دقت ساخت بالاتری باشد توانایی ایجاد خلا در آن افزایش می یابد. این رده از پمپ های مکنده بر روی دستگاه های جاروبرقی صنعتی دائم کار نصب می شوند و قادر هستند خلا با درصد بالا تولید کنند.

پمپ ساید چنل که یکی از پرکاربرد ترین قطعات جاروبرقی صنعتی است

ونتوری

در پمپ ونتوری ورودی هوای فشرده وارد پمپ شده و از داخل کانال ونتوری عبور کرده و از سمت دیگر خارج می گردد. به علت طراحی یک انشعاب در کانال ونتوری به سمت مخزن مکنده، سرعت بالای هوای فشرده و طراحی دقیق پمپ، در محل کانال یک خلا نسبی ایجاد می گردد که موجب مکش هوا از داخل مخزن به بیرون می شود. پمپ ونتوری مخصوص مکنده های هواکار است و هنگامی که امکان استفاده از جاروبرقی در یک محیط وجود نداشته باشد، می توان از مکنده های هواکار دارای پمپ ونتوری بهره گرفت.

پمپ ونتوری در عملکرد مکنده صنعتی تاثیر بسیار زیادی دارد

انواع موتور در معرفی قطعات جاروبرقی صنعتی

موتور به عنوان سیستم محرک پمپ مکش در مکنده ها مورد استفاده قرار میگیرد. موتورها در انواع متفاوت عرضه می شوند و هر کدام دارای توانایی های کاری و کاربرد مختلف می باشند. موتور کلکتوری و توربینی از انواع موتور های به کار رفته در جاروبرقی صنعتی می باشد.

کلکتوری

در طراحی موتور کلکتوری به منظور انتقال انرژی الکتریکی بین روتور و منبع خارجی، از زغال استفاده می گردد. به دلیل سایش مداوم صفحات زغال و افزایش دمای حاصل از این سایش، استفاده از این موتورها به صورت دائم کار امکان پذیر نمی باشد. در مدل های تقویت شده موتور از قدرت بالاتری برخوردار است.

موتور کلکتوری که به جاروبرقی صنعتی همیشه کار نیز عروف است در مکنده های صنعتی و نیمه صنعتی به کار می رود

توربینی

در موتور توربینی به جای استفاده از زغال به منظور انتقال نیرو از بیرون به روتور، از القای الکترومغناطیسی استفاده می شود. در نتیجه این رده از موتورها علاوه بر توان و سرعت کاری بالاتر، دارای توانایی کارکرد مداوم می باشند، زیرا قطعات سایشی ندارند و از استهلاک و تولید گرما به دور هستند.

موتور توریبین که در مکنده های خانگی مورد استفاده قرار می گیرد

انواع فیلتر در جاروبرقی صنعتی

از مهم ترین اجزا و قطعات جاروبرقی صنعتی می توان به فیلتر آن اشاره نمود و اساس کار جاروبرقی بر جمع آوری آلاینده های آلوده می باشد. به همین دلیل برای عدم بازگشت دوباره این آلاینده ها به محیط باید از فیلتر استفاده کرد. در جاروبرقی های با کیفیت از کمپانی های معتبر، فیلتر ها از نوع پاکت، کیسه ای، کارتریجی و ستاره ای می باشند.

پاکتی

ساده ترین نوع فیلتر، پاکت جاروبرقی صنعتی است. مواد مورد مکش در داخل پاکت جمع شده و سپس هوا از منافذ آن عبور کرده و مواد در داخل پاکت باقی می مانند.

فیلتر پاکت که یکی از اعضای فیلتر های جارو برقی می باشد

کیسه ای

فیلتر های کیسه ای دسته ای از فیلترها هستند که به صورت یک کیسه بزرگ دارای خلل و فرج به منظور عبور هوا طراحی شده اند. این نوع از فیلتر جهت نصب بر روی جاروهای تجاری و برخی گونه های آب و خاک طراحی شده اند و برای جاروهای صنعتی کاربردی ندارند.

فیلتر کارتریجی یکی از قطعات جاروبرقی صنعتی که در مکنده های صنعتی کاربرد دارد

کارتریجی

به منظور افزایش مساحت فیلتر و عدم افزایش ابعاد به تبع آن، فیلترها را در ساختارهایی مشابه با ساختار کارتریجی طراحی می کنند. توانایی و کیفیت فیلتراسیون مواد در این رده از فیلترها نسبت به فیلترهای معمول بالاتر می باشد. از این نوع فیلتر اغلب به عنوان فیلتر ایمنی استفاده می شود و در برخی مدل ها به عنوان فیلتر اصلی نیز کاربرد دارد.

فیلتر کارتریجی یکی از قطعات جاروبرقی صنعتی که از مورد استفاده ترین فیلتر ها در جارو برقی می باشد

پلی استری

فیلترهای ستاره ای دسته ای از فیلتر ها هستند که با توجه به طراحی ساختار منسجم در آن ها، از مساحت فیلتراسیون بالا برخوردار می باشند. فیلترهای ستاره ای به عنوان متداول ترین نوع فیلترهای مورد استفاده در جاروبرقی صنعتی شناخته می شوند. فیلترها از نظر سطح فیلتراسیون به دسته های متعدد تقسیم می گردند. هرکدام از این فیلتر ها به منظور جمع آوری رده بخصوصی از مواد عرضه شده اند. این رده بندی عبارتند از فیلترهای طبقه بندی نشده، کلاس L، کلاس M و کلاس H یا هپا.

فیلتر ستاره ای یکی از قطعات جاروبرقی صنعتی و مکنده صنعتیساختار بدنه، قطعات و تجهیزات جاروبرقی

اجزا و بخش های مختلف جاروبرقی صنعتی میتواند در کیفیت کارکرد و بهینه شدن فرایند تاثیر به سزا در جمع آوری آلاینده ها توسط این دستگاه داشته باشد.

جنس بدنه

بدنه دستگاه جاروبرقی با توجه به موارد استفاده از آن و شرایطی که دستگاه جاروبرقی در آن به کار گرفته میشود، باید از مقاومت بالا برخوردار باشد. در اکثر جاروبرقی های صنعتی قطعات بدنه این دستگاه از پلاستیک فشرده یا پلی اورتان استفاده شده تا بدنه دستگاه قادر به تحمل فشار کاری بالا و فعالیت در شرایط سخت باشد. مقاومت بدنه در تماس با موارد خشن، ضربه رطوبت و یا گرد و غبار بالا بوده و احتمال پوسیدگی در قطعات آن را به میزان زیادی کاهش داده است. این دستگاه با توجه به استاندارد های صنعتی طراحی و تولید شده تا امکان بکارگیری آن در شرایط مختلف فراهم آید.

جنس و ساختار بدنه دستگاه جاروبرقی صنعتی

در برخی قسمت های بدنه دستگاه جاروبرقی صنعتی از قطعات فلزی استفاده شده تا از قسمت های آن در برابر ضربه یا تماس با نقاط تیز جلوگیری نماید. این امر از بروز آسیب در بدنه جلوگیری نموده، در کاهش خرابی دستگاه موثر واقع شده و از افزایش هزینه های تعمیرات و نگهداری قطعات مختلف آن پیشگیری می نماید.

تجهیزات جانبی دستگاه جاروبرقی صنعتی

همانطور که از اسم آن مشخص است، این تجهیزات در کنار قطعات اصلی جاروبرقی صنعتی ارائه می شوند تا با استفاده از آنها بتوان به کیفیت بهتر و بالاتری از نظافت در محیط دست یافت. تجهیزات و قطعات جانبی دستگاه جاروبرقی انواع مختلفی دارند که از جمله آنها میتوان به انواع خرطومی ها، پارویی ها و لوله تلسکوپی اشاره داشت. استفاده از این تجهیزات جانبی در کاربرد جاروبرقی سهولت فرایند نظافت و دسترسی بیشتر کاربر به نقاط مختلف را امکان پذیر خواهد نمود.

خرطومی جاروبرقی صنعتی

بخش خروطومی دستگاه جاروبرقی یکی از با اهمیت ترین اجزا و قطعات این دستگاه نظافت مکانیزه است. با توجه به انتقال آلودگی ها از سطح به مخزن توسط خرطومی صورت میگیرد، مقاومت این بخش و طول آن در کارکرد بهینه و سهولت انتقال مواد و آلودگی های سرسخت و برنده موثر خواهد بود. از سوی دیگر بالا بودن کیفیت ساخت از پوسیدگی آن جلوگیری به عمل خواهد آورد.

قطعات جانبی جاروبرقی صنعتی

لوله تلسکوپی

استفاده از این قطعه در جاروبرقی به کاربر امکان دسترسی به نقاط مختلف را راحت تر خواهد نمود. نظافت نقاط مرتفع و دور از دسترس کاربر با استفاده از لوله تلسکوپی جاروبرقی به سادگی قابل انجام خواهد بود.

پارویی

پارویی یکی از بخش ها و قطعات جاروبرقی است که تماس مستقیم با آلودگی ها دارد. کیفیت ساخت و شکل ظاهری آن تاثیر مستقیم بر کیفیت جمع آوری آلودگی ها و نظافت گرد و غبار و ضایعات خواهد داشت. از این رو استفاده مناسب از انواع آن بسته به شرایط میتوند در کیفیت و سرعت جمع آوری آلاینده ها تاثیر گذار باشد.

ساختار جاروبرقی‌های صنعتی و اجزای آن‌ها بسیار به یکدیگر شبیه‌اند. آن‌چه موجب تفاوت در میان آن‌هاست، نوع عملکرد مکنده، کیفیت و استحکام قطعات بکار رفته از جمله خرطومی دستگاه مکنده است. باید در هنگام و خرید و انتخاب به نوع کاربری نظافتی، سطح مورد انتظار برای نظافت، میزان دفعات قابل استفاده و عملکرد دستگاه در طول زمان دقت کرد. آشنائی با اجزا دستگاه باعث می‌شود کاربران به نحو صحیح از آن‌ها استفاده کنند و ضمن افزایش بهره‌وری، طول عمر قطعات افزایش پیدا کند.

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه

  1. سلام، فیلتر های جاروبرقی صنعتی میتونه براده ها و گرد چوب رو جمع کنه؟ برای جاروبرقی که در نظافت کارگاه چوب بری استفاده میکنیم، میخواستم بدونم کدوم فیلتر مناسبه؟

    1. سلام، برای جمع آوری بهینه ذرات و براده چوب با جاروبرقی استفاده از فیلتر های کلاس L مناسب می باشند. برای آشنایی بیشتر با انواع فیلتر ها و تفاوت کارایی آنها میتوانید مقاله راهنمای خرید بهترین فیلتر جاروبرقی صنعتی را مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا