مقالات آموزشی

مکنده ضد انفجار

ایجاد گرد و غبار و آلاینده های ریز به عنوان بخش از ضایعات در صنایع تولیدی غیر قابل اجتناب می باشد. اگر چه در نگاه اول ایجاد و حضور این ذرات در محیط، مشکل ساز نمی باشد، اما حضور ذراتی چون تراشه چوب، ذرات آرد و غلات، تراشه های آلومینیوم و بخارات بنزین در محیط آتش زا بوده و عدم حذف صحیح و کارآمد آنها می تواند حوادث نا گواری چون انفجار و آتش سوزی را در پی داشته باشد. از این رو، نظافت، جمع آوری و حذف موثر این ذرات از محیط های صنعتی امری ضروری بوده و نقش مهمی در سلامت افراد و کاهش هزینه ها بر عهده دارد. از جمله دستگاه هایی که نقش مهمی در حذف گرد و غبار قابل اشتعال ایفا می نماید، می توان به دستگاه های جاروبرقی یا مکنده ضد انفجار اشاره نمود.



ویژگی جاروبرقی ضد انفجار

جاروبرقی صنعتی یا مکنده ضد انفجاردستگاه های جاروبرقی صنعتی ضد انفجار به منظور جمع آوری گرد و غبار قابل احتراق، از طراحی ویژه ایی بر خوردار می باشند. به منظور جلوگیری از وقوع حادثه این دستگاه  ها قبل از عرضه به بازار و به کار گیری در صنایع بایستی به تایید آزمایشگاه های شناخته شده ایی برسند، که تابع استاندارد های جهانی مانند NRLT می باشند. ساختار این مدل از دستگاه های جاروبرقی به گونه ایست که که تمامی قطعات داخلی و خارجی مانند، موتور، فیلتر ها و کلید برق ایزوله بوده و از مواد ضد جرقه ساخته شده اند. علاوه بر این جاروبرقی های ضد انفجاری که به بازار عرضه می شوند، باید بر اساس فناوری آنتی استاتیک  ( ضد الکتریسته ساکن) باشند تا از بروز جرقه و انفجار جلوگیری شود. دریافت گواهی بین الملی ATEX توسط مکنده های ضد انفجار مهر تایید قابل اعتمادی از عملکرد دستگاه و ایمنی بالای آن می باشد.

مکنده هواکار

مکنده هواکار یا جاروبرقی صنعتیدر مناطقی که دسترسی به انرژی الکتریکی دشوار می باشد می توان از مکنده های هوا کار به جای جارو برقی های ضد انفجار استفاده نمود، این مدل از جاروبرقی ها فاقد موتور بوده و توسط کمپرسور هوا و پمپ ونتوری فعال شده و از آنجایی که کمپرسور در محلی دور تر از محل گرد و غبار قرار دارد، بروز انفجار عملا غیر ممکن می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا