مقالات آموزشی

مزایای نظافت صنعتی مدارس و مراکز آموزشی

بهداشت و نظافت مدارس بیش از هر زمان دیگری اهمیت و ضرورت یافته است و همواره باید تلاش برای ایجاد فضایی امن و به دور از میکروب‌ها و ویروس‌ها برای دانش آموزان فراهم گردد. مراکز آموزشی شامل بخش‌های مختلف و پرترددی از جمله سالن آمفی تئاتر، نمازخانه، محوطه، کتابخانه و آزمایشگاه است. رفت و آمدهای پیوسته و مداوم موجب انتقال آلودگی‌های متعددی به بخش‌های مختلف این مراکز می‌گردد. فصل تابستان فرصتی مناسب برای نظافت عمیق و ضدعفونی تمامی بخش‌های ساختمان مدرسه و تجهیزات موجود در آن است. نظافت مراکز آموزشی و محیط وسیع مدرسه برای نیروهای انسانی کاری دشوار است و باید راهکاری برای بهینه‌سازی امر نظافت در دسترس این افراد قرار گیرد زیرا روش‌های سنتی توان نظافت مناسب برای مکان‌های مختلف با این حجم تردد و چند صد نفر را در روز ندارند. عوامل زیادی وجود دارد که بر موفقیت یک محیط آموزشی تاثیر می‌گذارد، اما یکی از موارد نادیده گرفته شده جنبه‎های مختلف پاکیزگی است. با بهره‌مندی از تجهیزات حرفه‌ای، نظافت صنعتی مدارس با سرعت، دقت و سهولت بیشتری انجام می‌پذیرد. شرکت ابراهیم با سابقه‌ای طولانی در تولید تجهیزات نظافت صنعتی، ابزارآلات نظافت مکان‌های تجاری، اداری و صنعتی را با بهترین کیفیت در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

نظافت کلاس با دستگاه اسکرابر

کاربرد دستگاه نظافت صنعتی مدارس

دستگاه‌های نظافت صنعتی ماشین‌آلاتی سازگار با محیط و انعطاف‌پذیر هستند که کاربرد آن‌ها فقط به محیط‌های تجاری و صنعتی محدود نمی‌شود، بلکه دامنه گسترده کارایی آن‌ها فضاهایی آموزشی مانند مدارس و دانشگاه‌ها را نیز در برگرفته و مزیت‌های فوق العاده‌ای در راستای ارتقای سطح بهداشت و پاکیزگی چنین محیط‌هایی ارائه می‌دهد. برخی از مزایای نظافت صنعتی در مدارس را برمی‌شمریم:

افزایش ایمنی

یک برنامه منظم نظافت حرف‌ ای سبب خواهد شد دانش آموزان و معلمان همواره در فضایی سالم و ایمن حضور داشته باشند. به عنوان مثال استفاده از دستگاه اسکرابر صنعتی که مخصوص شستشوی سطوح کف است،‌ سطح را عمیقاً‌ شستشو داده و هم‌زمان خشک می‌کند. در نتیجه این اطمینان را می‌دهد که دانش آموزان در محیطی عاری از خطر حضور دارند، یعنی آلودگی‌های قدیمی و سخت از سطوح حذف شده، دچار لغزندگی نمی‌شوند و افراد مبتلا به آلرژی و حساسیت در جوی غبارآلوده تنفس نمی‌کنند. علاوه بر این استفاده از تجهیزاتی مانند جاروبرقی صنعتی، واترجت صنعتی،‌ تنظیف آنتی باکتریال و بخارشوی صنعتی نقش مهمی در نظافت عمیق و ضدعفونی کردن میزها و صندلی ها، تجهیزات ورزشی، کتابخانه، آزمایشگاه، سرویس‌های بهداشتی و … ایفا می‌کند.

اثرات طولانی مدت نظافت مراکز آموزشی

فرآیند نظافت صنعتی مدارس ویژگی‌های بلند مدت بر جای می‌گذارد؛‌ یک محیط آلوده مانند آهنربای قوی برای جذب حشرات عمل می‌کند و بر تشدید آلودگی دامن می‌زند. حتی این موجودات به تجهیزات مدرسه مانند وسایل چوبی، کابل‌های برق، اتصالات، بایگانی کاغذها و … آسیب رسانده و باعث ویرانی و تخریب تجهیزات می‌شود. به کارگیری جاروبرقی آب و خاک، گرد و خاک و آلودگی را از محیط، وسایل آموزشی، کامپیوترها و … دور نموده و با جلوگیری از انباشت گرد و غبار از حمله حشرات موذی نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.

صرفه‌جویی در وقت و هزینه

نظافت، شستشو و ضدعفونی مکرر و اصولی انواع سطوح در مدرسه علاوه بر این که بهداشت و پاکیزگی محیط را متحول می‌سازد،‌ به افزایش طول عمر کفپوش‌ها و سایر تجهیزات نیز کمک می‌کند. گرد و خاک و آلودگی همواره عاملی برای پوسیدگی و فرسایش به شمار می‌آید، در حالی که به سادگی از طریق نظافت عمیق می‌توان مانع از بروز این مشکل شد. در نهایت با داشتن برنامه‌های جامع نظافت مراکز آموزشی و مدارس به میزان زیادی از هدر رفت وقت و به بار آمدن هزینه‌های بیهوده جلوگیری خواهد شد.

ایجاد ظاهر مناسب

براساس تحقیقات اثبات شده،‌ آموزش در یک محیط منظم و پاکیزه بهره‌وری دانش آموزان و معلمان را تقویت می‌کند. بنابراین اگر مسئولان مدرسه بخواهند یک شروع عالی در سال تحصیلی جدید برای دانش آموزان رقم بزنند، پاکسازی عمیق و اساسی بسیار مهم و موثر خواهد بود. دستگاه اسکرابر صنعتی کف سالن‌ها، کلاس‌ها، سالن ورزشی و … را به طور کامل شستشو داده و خشک می‌کند، دستگاه پولیشر به سطوح درخشندگی می‌بخشد و واترجت صنعتی می‌تواند به تمیزی بیشتر محوطه، آب‌خوری، سرویس بهداشتی و … منجر شود. این امر به دانش آموزان کمک می‌کند تا ضمن تعلق خاطر بهتر، نسبت به محیط آموزش خود احترام بیشتری بگذارند.

تمرکز بر نظافت عمیق بخش‌های مختلف

تجهیزات همچون دستگاه کف شوی صنعتی، جاروبرقی آب و خاک، کارواش صنعتی،‌ بخارشوی صنعتی و ترولی می‌توانند بیشترین کاربرد را در مدارس داشته باشند و برای تمیزی و ضدعفونی نقاط مختلف به کار روند:

  • آلاینده‌های عمیق و تثبیت شده سطح زمین را از بین می‌برند.
  • سالن ورزشی و تجهیزات مورد استفاده در آن تمیز و ضدعفونی می‌شوند.
  • بوفه و بخش غذاخوری بهداشتی و ضدعفونی می‌گردد.
  • لکه، رنگ، جوهر، آدامس و جرم‌هایی از این دست، از سطوح قابل جداسازی هستند.
  • سرویس بهداشتی به طور عمیق شستشو و ضدعفونی خواهد شد.

دستگاه زمین شوی صنعتی در مراکز آموزشی

شستشوی سطوح کف در زمانی کوتاه، با بالاترین کیفیت یکی از بارزترین مزایای استفاده از دستگاه کف‌شوی صنعتی است. استفاده از این ماشین های شستشوی زمین در فرایند نظافت بسیار ساده بوده و به هر کاربری با هر میزان تجربه و دانش این امکان را می‌دهد تا بدون خستگی، با به حداقل رساندن کار فیزیکی و در نهایت ایمنی زمین را شستشو دهد. اسکرابر صنعتی در دو مدل دستی و خودرویی طراحی و تولید می‌گردد که با توجه به یکسان بودن عملکرد هر دو مدل برخی تفاوت‌ها موجب مناسب‌تر بودن استفاده از یک نوع در برخی محیط‌ها شده است.

دستگاه اسکرابر سرنشین‌دار

برای شستشوی صنعتی محیط‌های وسیع نظیر کتابخانه، ورودی ساختمان و… استفاده از دستگاه شستشوی کف می‌تواند زمان لازم برای این عملیات را به طرز چشم‌گیری کاهش دهد. امکان خشک کردن سطوج همزمان با شستشو موجب می‌گردد تا از ایجاد لکه و آلودگی مجدد بر روی سطوح به دلیل رفت و آمد افراد، جلوگیری به عمل آمده و کیفیت شستشو افزایش یابد. تجهیز به پنل کنترلی، برس و پد مناسب با سطح، مخازن در حجم‌های متفاوت و سیستم مکنده قوی از ویژگی‌های دستگاه اسکرابر سرنشین دار است.

دستگاه اسکرابر دستی

برای انجام نظافت سطوح با وسعت محدود و موانع زیاد مانند کلاس‌های درس، سطوح کف آزمایشگاه‌ها، بخش‌های اداری و… استفاده از دستگاهی که مانورپذیری بالا و ابعاد فشرده داشته باشد شستشوی صنعتی را تسهیل می‌بخشد. در نتیجه به هنگام خرید اسکرابر صنعتی لازم است تا وسعت محیط را مدنظر قرار داد. اگر با محدودیت فضا و محیط‌هایی با عرض کم مواجهید، استفاده از اسکرابر دستی توصیه می‌شود.

نظافت مهدکودک ها با اسکرابر آنتی باکتریال

مهدکودک‌ها، اتاق‌های بازی و مراکز نگه‌داری از کودکان همگی در گروه محیط‌های بسیار حساس به آلودگی قرار می‌گیرند. جلوگیری از رشد و انتقال باکتری‌ها در این مراکز و استفاده از دستگاه‌های تخصصی نظافت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. دستگاه کفشوی آنتی باکتریال با تجهیز به مخازن از جنس پلی اتیلن و غنی شده از مواد معدنی همراه با بکارگیری یون‌های نقره، از رشد و تکثیر عوامل بیماری‌زا جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، ویژگی ضدباکتری بودن مخازن به صورت دائمی در دستگاه اسکرابر آنتی باکتریال وجود داشته و از این رو این دستگاه نظافت صنعتی ایده آلی را برای محیط‌های در رده بالای حساسیت از نظر بهداشتی قرار می‌دهد.

دستگاه اسکرابر مناسب نظافت مدارس

دستگاه موکت شوی و نظافت مراکز آموزشی

فرش و موکت جزء جدایی ناپذیر کفپوش‌ها در محیط‌های مختلف است. امروزه اهمیت پرداختن به نظافت این بخش به اندازه‌ای است که یک دستگاه نظافت صنعتی و کاملا تخصصی به این منظور طراحی شده است. دستگاه مبل شوی یک دستگاه ایده آل برای شستشوی دقیق و صحیح فرش و موکت است. تجهیز به یک مخزن آب تمیز و مواد شوینده، یک مخزن آب کثیف، برس تخصصی و موتور مکنده موجب می‌شود تا تمامی آلودگی‌ها و لکه‌های عمیق و قدیمی از الیاف موکت جدا شود. امکان مکش آلودگی‌ها پس از شستشو علاوه بر جلوگیری از نفوذ رطوبت به الیاف از ایجاد بوی نامطبوع و فرسودگی الیاف فرش و موکت جلوگیری می‌کند. برخی محیط‌های نیازمند دستگاه موکت شوی صنعتی عبارت‌اند از:

  • نمازخانه
  • سالن آمفی تئاتر
  • کتابخانه

جاروبرقی صنعتی و مکش پرقدرت گرد و غبار

استفاده از دستگاه‌های جاروبرقی خانگی فقط برای انجام نظافت در مدت زمان محدود و برای جمع‌آوری حجم محدودی از آلودگی‌ها مناسب است. این درحالی است که یک مرکز آموزشی شامل بخش‌های متعدد و نیازمند نظافت است. تمامی گرد و غبار و آلودگی‌های ریز و درشت با استفاده از یک مکنده صنعتی به سادگی جمع‌آوری می‌گردد. سالن آمفی تئاتر و نمازخانه از جمله اصلی‌ترین بخش‌های نیازمند به این دستگاه است. ایجاد خلاء در مخزن دستگاه موجب ایجاد مکش قدرتمند از هوای اطراف جارو برقی شده و همراه با این هوا تمامی آلودگی‌ها نیز جمع‌آوری می‌شوند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک مکنده صنعتی که آن را مناسب برای نظافت صنعتی مراکز آموزشی می‌کند عبارت است از:

  • مخازن در حجم‌های مختلف
  • بدنه‌ی مقاوم
  • تجهیز به چرخ‌های مناسب برای آسان شدن جابه‌جایی
  • سیستم فیلتراسیون مناسب و جلوگیری از انتشار دوباره ذرات

در پایان

استفاده از تجهیزات نظافت صنعتی در مدارس که دارای طیف وسیعی از فضاهای آموزشی مختلف از جمله کلاس‌ها، سالن‌ها، راهروها، کتابخانه، آمفی تئاتر آزمایشگاه‌ها است، امروزه بدل به یک نیاز مبرم شده است. حجم تردد روزانه افراد و دانش‌آموزان امکان استفاده از روش‌های سنتی را از مدیران این مراکز سلب کرده است و توصیه می‌شود به سمت استفاده از تجهیزات مناسب صنعتی بروند تا ضمن افزایش بهره‌وری، در هزینه‌های نیروی کار و زمان صرفه‌جویی کنند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا