مقالات آموزشی

آشنایی با طرز کار کارواش خانگی و نحوه استفاده از آن

انجام صحیح و دقیق امور نظافتی در محیط های مختلف صنعتی و خانگی نیازمند استفاده از یک ابزار مناسب مثل کارواش خانگی است. دستگاه واترجت از بهترین تجهیزات نظافتی است که با بکارگیری صحیح آن می توان هدف ذکر شده را تحقق بخشید. به زبان ساده طرز کار کارواش خانگی به این گونه است که با استفاده از آب پر فشار آلودگی ها را از بین می برد.

طرز کار کارواش خانگی چگونه است ؟

افزایش فشار آب ورودی به این دستگاه ، بوسیله یک پمپ فشار قوی انجام می شود. آب خارج شده از پمپ ، با فشار به سمت لنس و نازل حرکت می کند. با فشار دادن ماشه تفنگی ، آب از نازل واتر جت بیرون می آید. نحوه پاشش آب به سطح را ، نوع نازل تعیین می کند. نازل های تیغه ای با زاویه پاشش حدود ۱۵ تا ۵۰ درجه بسته به نوع کاربرد و حجم آلودگی قابل استفاده هستند.

روش راه اندازی و شروع کار با کارواش خانگی

برای شروع شستشوی محیط های خانگی ابتدا نیاز است قطعات و وسایل جانبی مثل چرخ‌ها و شلنگ جمع کن دستگاه متصل شود. سپس متناسب با سطحی که نیاز به شستشو دارد، سری و لنس مناسب انتخاب و مواد شوینده داخل مخزن دستگاه ریخته شود. بعد از اتصال شلنگ ورودی، خروجی فیلتر آب دستگاه آماده استفاده شده، سپس می‌توان با اتصال کابل برق به پریز فرایند شستوی سطوح را انجام داد.

چه مدت به طور مداوم می توان از دستگاه کارواش خانگی استفاده کرد؟

اگر کارواش صنعتی به طور صحیح تنظیم شده باشد محدودیت خاصی برای استفاده از مدل برقی آن وجود ندارد.البته اگر کارواش خانگی شما باطری دار یا گازسوز باشد تا اتمام شارژ باتری یا تمام شدن حجم مخزن سوخت می توانید از آن استفاده کنید.

نحوه استفاده از کارواش خانگی

دستگاه واترجت خانگی ، یک دستگاه نظافتی است که اغلب برای شستشوی سطوح کف و تجهیزات مختلف در محیط خانه استفاده می گردد. یادگیری نحوه استفاده از کارواش خانگی کمک می‌کند تا بتوان به طرز صحیح به نظافت محیط های مختلف خانگی را انجام داد. حین شستشو حتما نازل باید در فاصله مناسب از سطح قرار گرفته باشد تا هم آلودگی ها به خوبی از بین بروند و هم پاشش آب نظافت محیط های اطراف را از بین نبرد. طی کردن مراحل زیر برای شستشوی محیط با کارواش خانگی ضروری است.

۱- ابتدا باید دکمه پاور زده شده تا موتور دستگاه شروع به کار کند.

۲- سپس باید لنس دستگاه را برداشت و انگشت را روی ماشه تفنگی قرار داد تا آب با فشار زیاد بر روی سطح پاشیده شود.

۳- حالا آب را با فاصله مناسب بر روی آلودگی ها پاشید تا آلودگی ها از روی سطح جدا شده و از بین برود.

۴- بعد از اتمام عملیات هم باید قطعاتی مثل نازل و تفنگی از دستگاه جدا شود.

مشخصات کارواش خانگی

نکات مهم هنگام استفاده از کارواش خانگی

طرز کار کارواش خانگی به گونه‌ای است که آب خروجی از دستگاه واترجت فشار و قدرت بالایی دارد. برای حفظ ایمنی افراد و افزایش طول عمر دستگاه، باید به بعضی نکات رعایت شود زیرا در صورت برخورد با افراد یا اجسام حساس می‌تواند به آن‌ها آسیب بزند. به همین دلیل باید به موارد زیر توجه کرد:

-در صورت امکان، هنگام کار با این دستگاه کودکان در آن محیط حضور نداشته باشند تا اتفاق ناگواری پیش نیاید.

-دستگاه به هیچ وجه نباید در حالت روشن رها شود. زیرا آب پمپاژ شده به وسیله پمپ راهی برای خروج از دستگاه ندارد و باید دوباره به پمپ برگردد. تکرار این فرایند باعث افزایش دمای دستگاه می‌شود که می‌تواند آسیب زا باشد.

-از کارواش های خانگی پرقدرت نباید برای شستشوی شیشه و پنجره‌های نازک استفاده کرد.

-آب مورد استفاده در این دستگاه حتما باید شیرین باشد. استفاده از آب شور می‌تواند به پمپ آن آسیب برساند.

-حتما باید توجه داشت که هنگام اتصال پریز به برق دست کاملا خشک باشد.

عوامل موثر بر روی عملکرد دستگاه کارواش خانگی

عملکرد دستگاه کارواش خانگی از نظر ساختار، توان موتور، فشار و دبی آب خروجی در سطحی پایین تر از دستگاه کارواش صنعتی قرار دارد. در واقع این دستگاه برای کاربرد های سبک خانگی و مدت زمان کوتاهی در طول یک روز بکار گرفته می شود. خوشبختانه واترجت خانگی به سهولت قابل استفاده است و کاربر تنها باید یکبار با نحوه استفاده از کارواش خانگی آشنا گردد.

کاربرد انواع کارواش خانگی

واترجت خانگی ، کاربرد های مختلفی در شستشو و نظافت خانه دارد که جرم زدایی سطوح کف حیاط و شستشوی وسایل نقلیه و تجهیزات داخل حیاط از جمله این کاربرد ها می باشند. در ادامه چند مورد از کاربرد های دستگاه کارواش خانگی مورد بررسی قرار می گیرد.

طرز کار کارواش خانگی چگونه است؟

رفع جرم های سطح زمین و دیوار ها

کف حیاط و پارکینگ در منازل مسکونی هر چند روز یکبار باید تمیز شود. تردد افراد و عبور خودرو، بارندگی و دیگر عوامل سنگفرش و موزاییک این سطوح را دچار آلودگی می کنند. بنابراین افراد معمولا باید بصورت هفتگی یا دو هفته یکبار جرم های کف حیاط را از بین ببرند. دستگاه کارواش خانگی با پاشش آب فشار قوی، آلودگی ها و جرم های سرسخت را از سطح جدا نموده و در مدت زمان کمی محیط را زیبا می کند. برای رفع آلودگی های عمیق، استفاده از واترجت آب گرم، مواد شوینده و یا نازل های دوار راهگشا می باشد. شستشوی دستی نرده ها و مبلمان فضای باز بسیار زمان بر بوده و به نیروی زیادی نیاز دارد. در حالیکه استفاده از دستگاه هایی چون واترجت یا کارواش خانگی با استفاده از پاشش مناسب آب در زمانی کوتاه تمامی آلودگی های سطحی را از بین می برد.

نظافت پارکینگ

بتن سطحی با منافذ بسیار دارد، به طوری که آلودگی ها و مواد زائد به راحتی در لابلای آنها جای گرفته و میتواند فرسودگی سطح بتن را تسریع کند. نظافت سطوح بتنی با روش های شستشوی عادی و معمولی بسیار دشوار و زمان بر خواهد بود، از این رو، استفاده از واترجت نیمه فشار قوی برای حذف آلودگی ها و برطرف کردن آلاینده های عمیق موجود در سطح بتن کارآیی بسیار بالایی داشته و کیفیت نظافت مطلوبی را ارائه خواهد داد. لاستیک خودرو بر اثر تماس مداوم سطح معابر شهری به آلاینده ها و آلودگی های مختلف دچار آلودگی شده و با انتقال این آلودگی ها به پارکینگ ساختمان ها، آنها را نیز دچار آلودگی های مختلف میکند. وجود و تجمع این آلودگی ها در پارکینگ ها از کیفیت سلامت سطح، و ایمنی آن می کاهد. از این رو نظافت آنها از اهمیت برخوردار است. به کارگیری واترجت نمیه صنعتی یا کارواش خانگی در شستشوی سطوح پارکینگ ها با افزایش سرعت و کیفیت نظافت، راه حلی مناسب و کارآمد در حفظ سلامت سطوح بتنی و کف پارکینگ ها به حساب می آید.

شستن وسایل نقلیه

شستشن خودرو با واترجت خانگی یکی از اصلی ترین کاربردهای این دستگاه است.مصرف کم آب، عدم نیاز به نیرو و زحمت زیاد و سرعت بالای شستشو، از مزایای شستشوی خودرو و دیگر وسایل نقلیه با این دستگاه هستند. کاربر برای شستشوی خودرو با کارواش خانگی باید در فاصله مناسب با بدنه قرار گیرد و زاویه نازل ۳۰ درجه یا بیشتر باشد تا آسیبی به خودرو وارد نشود. برای شستشوی آلودگی های عمیق بدنه و سطح زیرین خودرو ، نازل واتر جت باید دارای زاویه کمی باشد تا آلودگی ها سریع تر و بهتر از بین بروند. برای افزایش سرعت شستشو و جلوگیری از آسیب احتمالی خودرو نیز ، شستشوی بدنه و شیشه ها و آبکشی بعد از پاشش ماده شوینده باید بوسیله یک نازل با زاویه عریض ۳۰ تا ۴۵ درجه انجام شود.

کاربرد های واترجت خانگی

شستشوی باربیکیو

شستشو و نظافت باربیکیو ها یکی از دشوارترین امور نظافتی در ساختمان های مسکونی می باشد. استفاده از شیوه های سنتی در نظافت این منقل ها نمی تواند تمامی آلاینده های چرب و روغنی را بر طرف سازد اما دستگاه های واتر جت خانگی با استفاده از پاشش پر فشار آب تمامی آلاینده های چسبیده به سطوح را نظافت می نمایند.

نماشویی واحد های مسکونی

استفاده از واترجت صنعتی برای نظافت نمای ساختمان مزایای زیادی دارد. بیشتر ساختمان ها بر اثر گذشت زمان و در طول مدت، با آلودگی های ظاهری مواجه می شوند. نظافت سطوح نمای ساختمان با روش های قدیمی و نصب داربست یا دیگر روش های شستشوی نما سخت، زمان بر و اغلب پر هزینه هستند. استفاده از واترجت نیمه فشار قوی یا کارواش خانگی برای شستشوی نمای ساختمان ها کمک شایانی به سرعت بخشیدن و کاهش هزینه ها و سختی نظافت این سطوح در واحد های خانگی نموده است، به طوری که با داشتن یک دستگاه شوینده نیمه فشار قوی می توانید در مدت زمان کم و با مصرف میزان پایین آب سسطح گسترده ای از نمای ساختمان را به سرعت نظافت کنید. رفع خزه ها، دوده، آلودگی های چرب و چسبنده از سطح و نمای ساختمان با استفاده از واترجت نمیه فشار قوی بر حفظ زیبایی ظاهری ساختمان تاثیر به سزایی خواهد داشت.

مطالب مرتبط

۴ دیدگاه

    1. سلام وقت بخیر، دستگاه کارواش ابراهیم قابلیت تنظیم فشار آب خروجی دارد. بر همین اساس شما میتوانید با تنظیم فشار آب خروجی متناسب با نوع نظافت مورد نظر، از بروز آسیب در سطح مورد نظر جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا