مقالات آموزشی

ضدعفونی سطوح کف با دستگاه کفشوی صنعتی

برای نظافت و ضدعفونی نمودن محدوده ای بزرگ در مدت زمان کم میتوان در کنار نظافت دستی از اسکرابر نیز استفاده کرد. این دستگاه میتواند با یک بار حرکت بر روی سطح، زمین را برس زنی نموده و آب آلوده بر جای مانده روی سطح را بوسیله موتور مکنده به داخل مخزن آب کثیف مکش کنند. بدین ترتیب، نظافت به شکل بهداشتی و البته بهینه صورت خواهد گرفت. در این مقاله با ما همراه باشید تا از اصول ضدعفونی با کفشوی صنعتی و نکات مرتبط با نحوه انجام این فرآیند مطلع شوید.

مزایای استفاده از دستگاه های اسکرابر

مهمترین مزیت اسکرابر در مقایسه با نظافت دستی با تی، این است که سطوح کف با یک بار حرکت دستگاه نظافت می شود. با این شیوه آلودگی هایی که در یکبار نظافت با تی جمع نمیشوند از روی سطح حذف می گردند. همچنین خطر آلوده شدن از طریق دست هم به واسطه شیوه نظافتی بدون تماس دست کاهش می­یابد. استفاده از کفشور صنعتی بهره وری را نیز بالا میبرد. زیرا این دستگاه محیط های وسیع را در مدت زمان کمی شستشو می دهد. ضمن اینکه کفشوی صنعتی فشار بیشتری به سطح مورد نظافت اعمال میکند که در مقایسه با نظافت با تی، نشان دهنده عملکرد بهتر است.

عملکرد تی اسکرابر صنعتی
عملکرد تی اسکرابر صنعتی

ضدعفونی با کفشوی صنعتی

از کفشویها علاوه بر نظافت سطوح و شستشوی آن می توان برای ضدعفونی سطوح کف نیز استفاده کرد. در این فرآیند، اعمال حجم مناسب ماده شیمیایی طبق دستور سازنده آن حائز اهمیت است. برای ضدعفونی نمودن در مقابل ویروس کرونا، طبق پیشنهاد موسسه رابرت کُچ، افراد باید از طیف های عملکردی “ویروس کشی محدود”، ” ویررس کشی محدود پلاس” و “ویروس کشی” استفاده کنند.

استفاده از میزان صحیح ماده ضدعفونی کننده با استفاده از کفشوی صنعتی

دو مورد از بهترین شیوه های استفاده از حجم صحیح ماده ضدعفونی کننده همراه با کفشوی عبارتند از:

از طریق دوزینگ خودکار در بخش تعیین حجم ماده ضد عفونی کننده مثلا در اتاق تجهیزات

و یا از طریق پیمانه اندازه گیری به منظور رعایت میزان صحیح آب و ماده ضدعفونی کننده.

سپس محلول ضدعفونی کننده رقیق شده در مخزن آب تمیز زمین شوی صنعتی ریخته میشود. توجه کنید که اگر دستگاه کفشوی صنعتی شما دارای سیستم دوزینگ ماده شوینده است، استفاده از آن برای تعیین دوزینگ محلول ضدعفونی مناسب نخواهد بود.

ضدعفونی با اسکرابر صنعتی
ضدعفونی با اسکرابر صنعتی

نحوه  ضدعفونی با کفشوی صنعتی

برای ضدعفونی موثر سطوح، میبایست میزان کافی از ضدعفونی کننده های صنعتی را بر روی سطوح کف اعمال کنید. به این منظور، میزان جریان آب خروجی از کفشوی صنعتی باید بر اساس وسعت محیط تنظیم شود تا سراسر محدوده نظافت به یک اندازه مرطوب گردد. بنابراین استفاده از پد برای ضدعفونی اثربخشی مناسبی دارد. برای حصول زمان عملکرد کافی، لازم است از شیوه دو مرحله­ای استفاده شود. در این مرحله بدون روشن کردن موتور مکش ابتدا ماده ضدعفونی و آب بر روی سطح پاشش کنید. سپس یک الی دو دقیقه صبر کنید تا مواد شوینده اثر خود را بر روی سطح اعمال کنند. در مرحله دوم سامانه مکش را روشن کنید و عملیات جمع آوری آب و مواد ضدعفونی را انجام دهید.

نکات مهم بعد از ضدعفونی با کفشوی صنعتی

بعد از تکمیل فرآیند ضدعفونی، کفشوی صنعتی باید کاملا تمیز و یا ضدعفونی شود. بعلاوه مقدار اضافی باقیمانده محلول ضد عفونی کننده نیز باید از مخزن آب تمیز تخلیه گردد. شستشوی مخزن آب تمیز نیز بایستی در دستور کار قرار گیرد. درب مخزن آب تمیز ودرب مخزن آب کثیف میبایست بعد از پایان فرآیند شستشوی دستگاه باز بمانند تا مخازن خشک شوند.

مخزن دستگاه کفشوی صنعتی
درب مخزن دستگاه کفشوی صنعتی

استاندارد  HACCP

استاندارد HACCP مخفف Hazard Analysis Critical Control Point به معنای اصول تحلیل خطرات و کنترل بحران می باشد. این استاندارد در صنایع غذایی و بخش های مرتبط با محصولات غذایی تعریف شده و دارای اهمیت است. طبق این استاندارد در زنجیره تامین و تولید و حتی طبخ مواد غذایی باید خطراتی مانند بیماری ها، آلودگی ها، موقعیت های غیر بهداشتی را مد نظر قرار داد و با آنها مبارزه کرد. کمپانی Columbus تمامی دستگاه های کفشوی یا اسکرابر صنعتی تولید خود را با این استاندارد تولید می کند. معنی آن این است که مخازن و بخش های مختلف دستگاه پس از نظافت به راحتی قابل شستشو و نظافت هستند.

نظافت و ضدعفونی سازی طبق HACCP

طبق این استاندارد در محیط هایی مثل آشپزخانه­های صنعتی یا بیمارستانها محل و تجهیزات موجود باید با نظافت دقیق تمیز نگه داشته شوند و درصورت لزوم ضد عفونی شوند. از آنجا که نواحی و اشیاء مختلف در فواصل زمانی مختلف نظافت میشوند، باید یک برنامه زمانی تدوین کرده و به ترتیب در مکانهایی که باید نظافت شوند قرار داد. این برنامه باید به تفصیل نشان دهد که :

چه چیز ( تجهیزات، سطوح، زمین)،

چه وقت ( بعد از استفاده، روزانه، هفتگی)

با چه چیز ( ماده شوینده و میزان حجم)

توسط چه کسی ( مسئول نظافت)

قرار است نظافت شود.

بخاطر داشته باشید که نظافت و ضدعفونی دو فرآیند مجزا هستند. هدف نظافت، زدودن آلودگی­ها یعنی هر ماده­ نامطلوب از جمله باقیمانده مواد، میکروارگانیسم ها، بوسیله مواد شوینده است. البته طی فرآیند نظافت ۹۰ درصد از میکرورگانیسم ها و جرم ها از بین می روند. در مقابل ضدعفونی شامل فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی است تا میکرو اورگانیسم­ها تا سطحی که نه به سلامتی آسیب بزنند و نه کیفیت غذا را پایین بیاورند کشته شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا