مقالات آموزشی

نظافت محیط کوچک و متراکم با ترولی نظافت

نظافت و رسیدگی کردن به فضاهای عمومی کوچک تر مانند فروشگاه ها، رستوران ها، خرده فروشی ها و … در نوع خود می تواند یک موضوع چالش برانگیز باشد. شاید در ابتدا نظافت محیط های بزرگ سخت تر و نظافت اماکنی با وسعت کمتر راحت تر باشد، اما با شروع به عمل تمیز نمودن محیط های متراکم و دارای محدودیت حرکتی در خواهیم یافت که مقابله با آلودگی ها در این اماکن چالش های خاص خود را دارد. محیط های عمومی مانند فروشگاه ها و مراکز خرید روزانه رفت و آمدهای زیادی دارند و همین ترددها آلودگی را توسط کفش ها از محیط بیرون به داخل انتقال می دهد. برای تمیز نمودن چنین فضاهایی نمی توان مسیرهای تردد مشتریان را در ساعت های کاری مسدود نمود و در عین حال مشتریان همواره انتظار دارند در محیطی تمیز و پاکیزه رفت و آمد داشته باشند. برای نظافت سطوح کف روش های سنتی و جدیدتر قابل استفاده هستند اما با توجه به آمد و شد بالا روش قدیمی یعنی تی رشته ای کارایی لازم را ندارد و بهتر است از شیوه های کارآمدتری چون اسکرابر یا ترولی نظافت استفاده شود.

تصمیم گیری برای انتخاب مناسب ترین ابزار نظافتی

به منظور یافتن بهترین ابزار و شیوه جهت تمیز نمودن یک محیط کوچک و احتمالاً با رفت و آمد زیاد لازم است شرایط محیطی به دقت بررسی گردد تا همواره تجهیزاتی مناسب مورد استفاده قرار گیرد. بررسی شرایط محیطی با پاسخگویی به چند سؤال مطرح می شود.

زمان مورد نیاز برای نظافت

صاحبان کسب و کار و نیروهای انسانی می توانند با توجه به تجربه های خود محاسبه کنند در طول روز و یا در طول هفته چه قدر وقت صرف فرآیند نظافت سطوح مختلف به ویژه سطح زمین می شود.

انتظارات مشتریان

مشتریان همیشه انتظار تمیزی دارند و این انتظارات در اماکنی مانند رستوران ها و فروشگاه های مواد غذایی فراتر می رود.

نظافت های خارج از برنامه

اگر محیط کار به گونه ای باشد که رفت و آمدهای زیاد، آن را در معرض آشفتگی قرار می دهد و این بدان معنا خواهد بود که علاوه بر نظافت های روتین و روزمره رسیدگی های بیشتری لازم است.

تاثیر عملیات نظافت بر ترافیک مشتریان

تعطیلی مراکز خرید و فروشگاه ها و یا مسدود کردن مسیرهایی جهت نظافت می تواند ریزش مشتریان را در پی داشته باشد.

خطرات و حوادث احتمالی

ابزارهای به کار گرفته شده برای نظافت و شستشوی سطوح کف باید ایمنی کافی داشته باشند. نمناک باقی ماندن سطوح احتمال لیز خوردن افراد را افزایش می دهد.

امکانات پیش رو و انتخاب ترولی نظافت

پس از بررسی وضعت محیط مورد نظر و آشنایی با محدودیت آن نوبت به انتخاب تجهیزات و لوازم نظافتی می رسد. تی رشته ای، ترولی نظافت و اسکرابر دستی روش های نظافت و شستشوی سطوح کف هستند که به توضیح ویژگی های هر یک از آن ها می پردازیم.

روش سنتی یا تی رشته ای

روش سنتی یا تی رشته ایاستفاده از یک سطل آب و تی هایی که سَری رشته رشته دارند ارزان ترین روش نظافت سطح زمین به شمار می آیند و به دلیل کاربری آسان کار کردن با آن برای نیروهای تازه کار نیازی به آموزش ندارد. ارزان بودن و کاربرد آسان تنها مزیت های این روش هستند و از لحاظ کارایی کیفیت چندانی ندارد. تی های رشته ای آلودگی های موضعی را در محیط پراکنده کرده و آن ها را حذف نمی کنند. هم چنین به دلیل استفاده از یک سطل آب کثیف دوباره به محیط راه پیدا می کند و خود بر شدت آلودگی می افزاید. یکی دیگر از معایب ابزارهای قدیمی مرطوب ماندن سطح زمین و در نتیجه خطر لغزندگی مشتریان را تهدید می کند. بنابراین چنین ابزاری جهت استفاده در اماکن عمومی کوچک که حجم تردد در آن ها بالا بوده و آلودگی سریع تر منتشر می شود، راهکار مناسب و ایده آلی نخواهد بود.

ترولی نظافت و تی میکروفایبر

ترولی نظافت و تی میکروفایبرتی شوی صنعتی یا تی شور مدرن ترین ابزار نظافت دستی به شمار می آید که با در نظر گرفتن اصول نظافتی و راحتی کاربر طراحی و تولید شده اند. ترولی ها دارای دو مخزن مجزا برای حمل آب تمیز و کثیف می باشند و به سیستم آبگیر نیز مجهز هستند. تی ارائه شده به همراه ترولی نظافت تخت و از جنس الیاف میکروفایبر می باشد که از ظرفیت جذب بالا بهره مند گردیده اند. تی های مسطح به اندازه تی های رشته ای آب حمل نمی کنند و به دلیل ساختار خاص الیاف تشکیل دهنده آن ها رد آب بر جای نمی گذارند. ترولی نظافت در مدل ها و اندازه های متنوعی تولید و به بازار عرضه شده است و با استفاده از مدل های کوچک تر که از ساختار منسجم و فشرده برخوردار می باشند، نظافت فضاهای کوچک و محدود مانند رستوران ها و فروشگاه ها به راحتی امکان پذیر می گردد. پد میکروفایبر متصل به تی در ترولی ها قابلیت تعویض آسان دارد. اگر محیط مورد نیاز به فرآیند نظافت به صورت مکرر داشته باشد استفاده از ترولی نظافتی به همراه تی های میکروفایبر پاسخگوی این نیاز خواهد بود.

ویژگی های ساختاری ترولی نظافت

ویژگی های ساختاری ترولی نظافتترولی نظافتی یا ترولی سطل و تی از ماده پلاستیکی پلی پروپیلن تولید شده است که ضد ضربه بوده و قابلیت بازیافت دارد. ترولی به چرخ های روان مجهز می باشد که حرکت آن را در فضاهای محدود و کم عرض آسان می سازد. ساده ترین مدل های ترولی نظافت از سطل های جداگانه و سیستم آبگیر برخوردار هستند و به مدل های پیشرفته ترین علاوه بر این اجزا لوازم جانبی کاربردی همانند نگهدارنده کیسه زباله، محفظه حمل مواد شوینده و ابزار نظافت، سبد جانبی و … افزوده شده است. تی مسطح میکروفایبر نه تنها برای شستشوی سطوح کف بلکه برای نظافت سطوح عمودی مانند دیوارها، شیشه ها، درب آسانسور و … کاربرد دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا