مقالات آموزشی

کارایی بی نظیر واترجت صنعتی در صنایع غذایی

صنعت تولید و فرآوری مواد غذایی روز به روز در حال تغییر است و همواره به سمت بهتر شدن پیش می رود. با گسترش کارخانه های محصولات خوراکی فرآیند نظافت و شستشو نیز به سمت پیشرفت و مکانیزه شدن پیش می رود و صرفاً تمیز کاری سریع معنایی ندارد، بلکه باید در کنار سرعت بالای نظافت و شستشو، این عملیات به روش درست و اصولی انجام گیرد. مواد غذایی نسبت به آلودگی حساسیت شدیدی دارند و این بدان معنا است که بهترین روش نظافت و شستشوی محیط و تجهیزات مرتبط با صنایع غذایی روشی خواهد بود که با باکتری ها، قارچ ها، پاتوژن ها و سایر میکروب ها و آلودگی ها مقابله کند و آن ها را از میان بردارد. مخازن، تاسیسات، دیگ ها و سایر تجهیزات باید به گونه ای نظافت و شستشو شوند که علاوه بر تمیزی ظاهری و عمیق، ضد عفونی نیز گردند. بخارشوی صنعتی و دستگاه واترجت صنعتی آب گرم می تواند دستگاهی کارآمد برای پاسخگویی به نیازهای نظافتی باشد.

 

ضرورت شستشو و ضد عفونی کردن

همه ما می دانیم که قدرت پاک کنندگی آب و ماده شوینده به چه میزان است و در بسیاری از موارد آلودگی ها را از میان برداشته و تعداد پاتوژن ها را کاهش می دهد. آب و شوینده های استاندارد به خودی خود برای انسان ضرر و زیانی ندارد؛ اما باید بدانیم که استانداردهای بهداشتی مربوط به صنایع غذایی متفاوت است و باید شرایط کاملاً بهداشتی و عاری از هر گونه آلودگی در تمامی مراحل تولید و فرآوری مواد غذایی از ابتدا تا تا انتها فراهم گردد. تماس شوینده ها با تجهیزات و در نهایت ورود آن ها به محصولات خوراکی می تواند کیفیت و سلامت این محصولات را تحت تاثیر قرار دهد. بهداشت مناسب برای تاسیسات صنایع غذایی شامل پاک سازی و ضد عفونی شدن می باشد که باید با شیوه درست و صحیح انجام گیرد.

 

عوامل آلودگی مواد غذایی

مواد مصرفی در صنایع غذایی بر روی ماشین آلات و تجهیزات فرسوده نشست کرده و در میان ترک ها و شکاف ها باقی می مانند. سطوح فرسوده و خلل و فرج ها محل بسیار مناسبی برای رشد میکروب ها و باکتری ها هستند. در صنایع غذایی باید هشیاری بیشتری وجود داشته باشد زیرا میکروب ها و باکتری ها به مدت چند روز زنده می مانند و حتی به بخش های دیگر سرایت می کنند. هنگام گردآوری پروتکل های نظافتی تفاوت میان نظافت عمومی و ضد عفونی کردن باید مشخص گردد. ضد عفونی کردن فرآیندی است که به واسطه آن باکتری ها و پاتوژن ها (که با شستشوی عادی از بین نمی روند) حذف می گردند و شستشوی عادی صرفاً به معنای ضد عفونی سازی نیست.

 

کاربرد واترجت صنعتی آب گرم صنایع غذایی

کاربرد واترجت صنعتی آب گرم صنایع غذاییدستگاه کارواش آب گرم دارای جریان خروجی آب با فشار و حرارت می باشد که به کاهش میزان باکتری ها و حتی به صفر رساندن آن ها کمک می نماید. حرارت بالای آب به سرعت آلودگی ها را از بین می برد و برای شستشوی مخازن و انواع تجهیزات بسیار مناسب است. دستگاه واترجت آب گرم با پاشش پر فشار آب داغ نه تنها باعث تمیزی می شود بلکه سطوحی را که به علت وجود باکتری ها در آستانه خطر هستند، ضد عفونی می کند. مخازن نگهدارنده به عنوان مثال مخازن شیر و … باید همواره در شرایط بهداشتی و استریل قرار داشته باشد و با توجه به این که به طور مداوم مواد در مخازن ذخیره سازی می شوند، باید روزانه و منظم با واترجت آب گرم شستشو گردند.

 

مزایای شستشو با بخار آب در صنایع غذایی

مزایای شستشو با بخار آب در صنایع غذایییکی از ویژگی های منحصر به فرد دستگاه های واترجت صنعتی آب گرم توانایی تولید بخار آب تا دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد است. بخار آب داغ جرم های سخت را از سطح مخازن، تاسیسات، کف، دیوارها و سایر سطوح مقاوم به آب و حرارت جدا می سازد و به دلیل برخورداری از قدرت بالا فرآیند شستشو را به نحو قابل توجهی افزایش می دهد. با توجه به این که در صنایع غذایی آلودگی های چرب و روغنی و دوده به مقدار زیادی وجود دارد، استفاده از آب گرم و بخارآب حاصل از واترجت صنعتی بسیار مفید و موثر خواهد بود. دانه های روغنی، شیر، گوشت و سایر موادی که حاوی چربی های گیاهی و حیوانی هستند، محیط کارخانه یا کارگاه تولیدی مواد غذایی را آلوده نموده و با سطوح مختلف تماس پیدا می کند. برای شستشوی سطوح آغشته به انواع چربی هیچ روشی هم چون واترجت صنعتی آب گرم نمی تواند موثر و کارآمد باشد.

 

نقش واترجت صنعتی در کاهش هزینه ها

نقش واترجت صنعتی در کاهش هزینه هامزیت بزرگ کارواش صنعتی آب گرم در اثربخشی و سرعت عمل بالای آن می باشد. با استفاده از شوینده فشار قوی نیازی به خاموش کردن تاسیسات و جداسازی قطعات نخواهد بود و خط تولید در جایگاه خود قابل شستشو است. به این ترتیب زمان از دست رفته به شدت کاهش یافته و از هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری کاسته می شود. واترجت صنعتی نیاز به مصرف مواد شوینده و شیمیایی را محدود نموده از همین رو یک روش سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه به شمار می آید که از آلودگی مواد غذایی با ترکیبات شیمیایی نیز جلوگیری به عمل می آورد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا