مقالات آموزشی

خطرات و آسیب های احتمالی به دستگاه واترجت صنعتی

استفاده از هر دستگاهی نیاز به مراقبت هایی دارد که باعث می شود از خرابی آن جلوگیری گردد. سرویس و نگهداری دستگاه ها نیز پس از مدتی استفاده ضروری می باشد. بدین طریق طول عمر دستگاه ها افزایش می یابد. این قضیه در مورد دستگاه واترجت صنعتی نیز صدق می نماید و باید قطعاتی مانند واشر ها، شیر ها و رینگ ها پس از میزان مشخصی استفاده از دستگاه، تعویض گردند. همچنین روغن نیز به عنوان بخشی از امور سرویس و نگهداری باید در فواصل زمانی منظم و در صورت نیاز تعویض گردد. با رعایت نکات نگهداری می توان از هزینه های خرابی و تعمیر دستگاه جلوگیری نمود. اما باید توجه داشت استفاده نادرست از دستگاه نیز می تواند مشکلات جدی همراه با هزینه بالا را در بر داشته باشد.

 

دلایل خرابی دستگاه واتر جت صنعتی

گاهی به دلیل استفاده نادرست از واترجت صنعتی و عدم رعایت نکات ایمنی ممکن است مشکلاتی برای دستگاه به وجود آید. یا ممکن است به دلیل عدم رسیدگی به خرابی های جزئی، خرابی های کلی و هزینه های بالایی را در بر خواهد داشت. در ادامه چند مورد از بی احتیاطی هایی که موجب خرابی دستگاه شوینده پرفشار می گردد عنوان شده اند.

 

روشن ماندن پمپ واترجت بدون آب

در صورتی که پمپ واترجت صنعتی برای چند دقیقه بدون آب روشن بماند، سریعا خراب خواهد شد. آب در حین کار باعث خنک شدن سرسیلندرها و کاهش اصطکاک در بخش های مختلف می گردد. در نتیجه دمای داخل پمپ افزایش یافته و موجب آسیب به اجزای اصلی دستگاه می گردد. پمپ های kranzle به دلیل مقاومت بالایی در که در شرایط کم آبی دارند، در وضعیت بدون آب، استقامت بالایی داشته و به اندازه سایر دستگاه ها آسیب نمی بینند.

 

وجود نشتی در پمپ

پمپ واترجت دارای دو سر یکی برای ورودی آب و یک برای خروجی آب می باشد. در صورت نشتی در این نواحی و یا در اتصالات بیرونی مانند شلنگ، لنس و نازل باید سریعا بررسی شده و رفع عیب گردد. با تعویض یک رینگ یا واشر با هزینه ای بسیار کم می توان از آسیب دیدگی احتمالی دستگاه و هزینه های بالا جلوگیری نمود.

 

باقی ماندن آب در واترجت

ماندن آب در پمپ می تواند به آن آسیب وارد نماید بنابراین پس از هر بار استفاده آب داخل لنس، نازل و پمپ تا حد امکان خارج شود. اما در فصول سرد سال، آب باقی مانده در پمپ می تواند دچار یخ زدگی شود و به دستگاه آسیب وارد نماید. بنابراین می توان در سرما علاوه بر تخلیه آب پمپ پس از هر بار استفاده، در داخل آن از ضد یخ استفاده شود تا از آسیب های ناشی از یخ زدگی جلوگیری گردد.

 

کارکرد زیاد در حالت بای پس

برخی دستگاه ها برای نگهداری از پمپ واترجت در هنگامی که از دستگاه استفاده نمی شود دارای حالت بای پس هستند. بای پس حالتی است که دستگاه روشن است اما مورد استفاده قرار نمی گیرد و برای جلوگیری از آسیب به پمپ، آب داخل پمپ می چرخد و فشاری به تفنگی وارد نمی کند. بهتر است واترجت برای مدت طولانی در این حالت باقی نماند زیرا باعث می شود دمای آب داخل پمپ کم کم افزایش یابد و موجب آسیب دیدگی پمپ گردد. در کارواش خانگی معمولا گفته می شود اگر دستگاه بیش از ۵ دقیقه در حالت بای پس کند گارانتی نقض می شود. بنابراین بهتر است در هنگامی که برای مدت طولانی از دستگاه استفاده نمی شود، واترجت به طور کامل خاموش شود.

 

کاهش لوبریکانت اتصالات

برای کاهش اصطکاک در پمپ و در نتیجه جلوگیری از افزایش دمای اجزی پمپ روغنکاری پلانجر ها ضروری است. در صورت کاهش روغن و یا نشت آب به داخل روغن، دمای اجزای پمپ بیش از حد گرم شده و قطعات آن ممکن است آسیب های جدی ببینند. بنابراین حتما باید میزان و وضعیت روغن بررسی شود تا از خرابی دستگاه جلوگیری به عمل آید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا