مقالات آموزشی

نکات مهم در خصوص نگهداری واترجت صنعتی

دستگاه های مورد استفاده در هر زمینه ای در محیطی نیاز به بازبینی و نگهداری منظم دارند. نگهداری مناسب از دستگاه باعث می شود خرابی های جزئی سریعا برطرف شوند و اگر دستگاه نیاز به روغن کاری دارد این کار به موقع انجام شود تا از خرابی های کلی و هزینه های زیاد جلوگیری شود. مراقت از دستگاه علاوه بر این که باعث می شود کارایی دستگاه در طی زمان کاهش نیابد، طول عمر دستگاه افزایش یابد و از خرابی های اساسی و هزینه های بعدی جلوگیری شود. دستگاه واترجت صنعتی نیز به همین ترتیب نیاز به مراقبت و نگهداری دارد تا بخش های مختلف آن دچار فرسودگی نگردند. در واترجت قطعاتی مانند واشرها، شیر ها و رینگ ها باید به موقع تعویض گردد تا کارایی دستگاه کاهش نیابد. اما بخشی از خساراتی که به دستگاه ها وارد می شود ناشی از استفاده نادرست کاربر می باشد. استفاده نادرست می تواند با خسارت به دستگاه، هزینه های زیادی را نیز در بر داشته باشد. برخی از مهمترین نکات برای جلوگیری از خرابی دستگاه کارواش صنعتی در ادامه ذکر شده اند.

 

عدم استفاده از دستگاه واترجت بدون آب

در صورتی که دستگاه واترجت صنعتی بدون آب روشن بماند، پمپ آن در عرض چند دقیقه دچار آسیب می شود. زیرا در نبود آب، اصطکاک واشر ها بیشتر می شود در نتیجه دمای سرسیلندرها و داخل پمپ سریعا افزایش می یابد و موجب آسیب جدی به پمپ می شود. بنابراین کاربر در هنگام کار با واترجت حتما باید به این نکته دقت کند. حال آن که واترجت های کرنزله نسبت به سایر واترجت ها از مقاومت بالاتری در این خصوص برخوردارند.

 

جلوگیری از یخ زدگی واترجت صنعتی

بهتر است دستگاه واتر جت در محلی با دمای معمولی و بالای صفر نگهداری شود تا آب آن دچار یخ زدگی نشود، زیرا یخ زدگی آب موجب آسیب رساندن به پمپ آن می گردد. در صورتی که محل نگهداری واترجت به زیر صفر می رسد و امکان جابجایی آن نیز نیست، برای جلوگیری از ی زدگی باید از مایع ضد یخ در داخل پمپ استفاده شود و پس از هر بار استفاده نیز آب پمپ به طور کامل خارج گردد.

 

رها نکردن واترجت در حالت بای پس

برخی واترجت ها دارای حالت بای پس هستند. در حالت بای پس دستگاه روشن و آماده به کار است و آب داخل پمپ می چرخد اما به تفنگی نیرویی اعمال نمی شود. اگر دستگاه بیشتر از چند دقیقه در این حالت بماند دمای آب در سرسیلندر ها افزایش می یابد و فورا موجب آسیب رساندن به پمپ می شود. طراحی دستگاه های کرنزله به گونه ای است که باعث شده است با استفاده از سیستم های محافظ تا حد ممکن این مشکل را برطرف نمود.

 

انجام روغن کاری و لوبریکانت

روغن کاری پمپ و پلانجر ها باید به موقع انجام شود تا از گرم شدن بیش از حد پمپ جلوگیری شود. پمپ در حین فعالیت به دلیل اصطکاک بالا دارای گرمای زیادی می شود و روغن باعث از بین رفتن این اصطکاک می شود و از بالا رفتن دمای قطعات جلوگیری می نماید. در صورتی که روغن نشت پیدا کند و یا آب وارد آن شود، دمای اجزای پمپ بالا رفته و ممکن است باعث شکستگی آن ها شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا