مقالات آموزشی

مزایای استفاده از دستگاه های مکانیزه شستشوی سطوح کف

یکی از راه های سنتی نظافت و شستشوی سطوح کف استفاده از تی و سطل می باشد که دارای معایب زیادی می باشد. تحقیقات نشان داده است که بیش از ۹۰ درصد از هزینه های شستشوی سطوح کف در این روش مربوط به نیروی انسانی می باشد زیرا به تعداد زیادی نیروی انسانی در هر محیط برای نظافت و شستشو نیاز است. همچنین سرعت نظافت در این روش بسیار پایین بوده و زمان بسیار زیادی را به خود اختصاص می دهد. امروزه برای رفع مشکلات موجود دستگاه های مکانیزه ای برای نظافت و شستشوی سطوح کف طراحی و ساخته شوده است. سوییپر برای نظافت و اسکرابر برای شستشو مورد استفاده قرار می گیرد.

مزایای شستشوی مکانیزه سطوح کف به جای روش های سنتی

دستگاه کفشوی صنعتی دارای چند مرحله است که باعث می شود شستشوی با کیفیتی را ارائه دهد. این دستگاه با پاشش آب، برس زنی، سپس مکش و خشک کردن، شستشو و خشک کردن سطح را به صورت همزمان انجام می دهد. این مراحل شستشو باعث بالا رفتن کیفیت و سرعت نظافت می گردد. از سوی دیگر با کاهش زمان شستشو و هزینه های نظافت موجب بالا رفتن بهره وری نیروی انسانی نیز می گردد. از دیگر مزایای استفاده از این دستگاه ها کاهش مصرف آب و مواد شوینده می باشد. در ادامه مزایای استفاده از اسکرابر در مقایسه با روش های نظافت سنتی بیان شده است.

افزایش کیفیت

در روش های سنتی عدم توانایی جمع آوری کامل آلودگی ها و همچنین جابجایی آلودگی ها توسط تی از سطحی به سطح دیگر موجب کاهش کیفیت شستشو با این روش شده است. آلودگی ها باقی مانده علاوه بر پایین آوردن سطح بهداشت، به مرور زمان موجب تیره و مات شدن کفپوش می گردد. اما استفاده از اسکرابر توانسته این مشکلات را برطرف نماید. اسکرابر یا دستگاه شستشوی کف با سیستم برس زنی قوی، آلودگی ها را به طور کامل از سطح جدا می کند و توانایی شستشوی چرک مردگی ها را نیز دارد. همچنین پس از شستشو آب و آلودگی ها توسط تی لاستیکی و سیستم مکش به طور کامل جمع آوری می گردد. از سوی دیگر وجود دو مخزن مجزا برای آب تمیز و آب کثیف باعث شده است آلودگی ها از نقطه ای به نقطه دیگر جابجا نشوند و همین امر موجب بالا رفتن کیفیت شستشو و سطح بهداشت می گردد.

افزایش سرعت با شستشوی مکانیزه سطوح کف

طبق تحقیقات به عمل آمده بازده کاری هر فرد برای شستشوی سطح زمین به روش سنتی (تی و سطل) برابر با ۱۶۰ متر مربع در ساعت می باشد. این در حالی است که با استفاده از دستگاه کفشوی می توان بسته به مدل دستگاه مساحتی در حدود ۹۰۰ تا ۵۰۰۰ متر مربع را در یک ساعت شستشو نمود. دستگاه های اسکرابر دارای مدل های مختلفی هستند که پهنای شستشو، پهنای تی لاستیکی خشک کن و حجم مخازن در آن ها متفاوت می باشد و باید از هر دستگاه متناسب با محیط استفاده گردد. انتخاب دستگاه متناسب با محیط باعث می شود بتوان از هر دستگاه با بالاترین کارایی آن استفاده نمود و لزوما انتخاب بزرگترین دستگاه در هر محیط بیشترین کارایی را نخواهد داشت. با توجه به مقایسه انجام شده می توان گفت سرعت شستشو با استفاده از دستگاه کفشور حداقل ۵ تا ۳۰ سرعت شستشو به روش سنتی است. با توجه به قیمت اسکرابر و افزایش چندین برابری سرعت فرایند نظافت با این دستگاه، خرید و استفاده از آن در این فرایند بهره وری نیروی انسانی را نیز به میزان چشمگیری افزایش خواهد داد.

خشک شدن سریع

در شستشو به روش سنتی به دلیل عدم توانایی تی در جذب کامل آب و آلودگی ها، رطوبت زیادی بر روی سطح باقی می ماند. رطوبت به جا مانده علاوه بر اینکه می تواند باعث لغزش افراد در حال عبور گردد، همچنین قابلیت جذب بالای آلودگی ها را دارد. بنابراین در صورت عدم مراقبت لازم، بسیار سریع کثیف و چرک آلود می شود. همچنین مدت زمان زیادی لازم است تا سطح به طور کامل خشک گردد. اما اسکرابر بدین صورت است که آب و آلودگی را به طور کامل جمع آوری می نماید و هیچ رد و اثری از آب بر روی زمین باقی نمی ماند. همچنین سطح زمین به طور کامل خشک می شود و بلافاصله افراد می توانند در آن محیط تردد نمایند.

صرفه جویی در آب و مواد شوینده

در روش های سنتی شستشوی سطح زمین، در صورتی که از شیلنگ آب استفاده نمی شد، در بهترین حالت تی و سطل مورد استفاده قرار می گرفت. در این حالت نیز به دلیل آلوده شدن سریع آب داخل سطل، می بایست سریعا تعویض گردد. همین موضوع موجب استفاده بیش از حد از آب و یا حتی مواد شوینده می گردد. در صورتی که با استفاده از یک دستگاه اسکرابر، به میزان قابل توجهی در مصرف آب و مواد شوینده صرفه جویی می گردد. با استفاده از هر دو دستگاه کف شوی دستی و کف شوی خودرویی در مصرف آب و مواد شوینده صرفه جویی به عمل خواهد آمد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا