مقالات آموزشی

درباره سوییپر بیشتر بدانیم

در گذشته نظافت سطوح به صورت دستی انجام می شده است. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی در تمامی عرصه ها، در حوزه نظافت نیز پیشرفت هایی حاصل شده است. طراحی و ساخت دستگاه های مکانیزه نظافتی، پیشرفتی جدی در حوزه نظافت و به خصوص نظافت صنعتی محسوب می شود. با استفاده از این دستگاه می توان عملیات نظافت را بر خلاف گذشته با دقت، کیفیت و سرعت بالایی انجام داد. در روش های سنتی محدودیت هایی مانند مشکلات مالی و یا تعداد پایین نیروی انسانی، نظافت به صورت نامطلوب، کیفیت و سرعت پایین انجام می شده است. اما تمامی این مشکلات با به کارگیری دستگاه های جدید همانند سوییپر صنعتی و اسکرابر برطرف خواهد شد.

آشنایی با نحوه عملکرد سوییپر

سوییپر یک دستگاه مکانیزه نظافتی است که برای جمع آوری ضایعات و آلاینده های خشک به کار می رود. این دستگاه در محیط های مختلف از جمله پارکینگ، محوطه ساختمان ها، محوطه های شهری، پیاده رو ها و خیابان ها قابل استفاده می باشد. جاروب خیابانی دارای مدل های مختلف دستی و سرنشین دار است که با توجه به محیط انتخاب می شوند. سوییپر ها بسته به مدل دارای یک، دو یا سه برس دیسکی هستند که وظیفه جمع آوری ضایعات از اطراف به مرکز دستگاه را به عهده دارند. برس غلطکی مرکزی به همراه سیستم مکنده، ضایعات را به درون مخزن زباله دستگاه هدایت می کنند. بدین ترتیب آلودگی ها به طور کامل از سطح زمین جمع آوری می شوند. در ادامه نکاتی برای آشنایی بیشتر با ساختار سوییپر و نحوه عملکرد آن وجود دارد.

۱- نوع هدایت

سویپر ها را بر اساس نوع هدایت می توان به دو دسته سوییپر دستی و سوییپر سرنشین دار تقسیم بندی نمود. ماشین های دستی دارای ابعاد کوچکتری هستند و در محیط هایی با مساحت کم مورد استفاده قرار می گیرند. مدل های سرنشین دار با ابعاد بزرگتر هستند و در محیط های وسیع مورد استفاده قرار می گیرند. این مدل دارای صندلی کاربر است و کاربر از پشت دستگاه توسط فرمان و کلید های کنترلی آن را هدایت می نماید.

۲- منبع تغذیه

منبع تغذیه دستگاه سوییپر می تواند برق و یا بنزین یا دیزل باشد. درصورتی که نیرو محرکه دستگاه، برق باشد، انرژی توسط باتری قابل شارژ تامین می شود. این مدل دستگاه ها به دلیل صدای کم و عدم آلودگی هوای محیط، در فضاهای بسته و مسقف مانند پارکینگ و انبار مورد استفاده قرار می گیرند. اما دستگاه هایی که با بنزین یا دیزل کار می کنند، به دلیل تولید گاز و آلوده کردن هوای محیط، در فضاهای باز مورد استفاده قرار می گیرند.

۳- ابعاد

همان طور که بیان شد، دستگاه سوییپر سرنشین دار ابعاد بزرگتری نسبت به مدل های دستی دارند. دستگاه های بزرگ دارای پهنای نظافت بیشتری هستند بنابراین در محیط های وسیع کارایی بسیار بالایی از خود نشان می دهند. اما در محیط های کوچک که باید دستگاه قدرت مانور کافی برای گردش در محیط داشته باشد بنابراین در چنین شرایطی از مدل های  دستی استفاده می شود.

۴- قدرت فیلتراسیون

فیلتر در دستگاه جاروب صنعتی باعث می شود گرد و خاک و آلودگی ها بهتر جمع آوری شوند. در صورتی که قدرت فیلتراسیون مکنده دستگاه پایین باشد، قدرت مکش گرد و غبار ریز نیز بسیار پایین خواهد بود. از طرفی فیلتر خوب مانع از بازگشت گرد و غبار جمع شده به محیط می گردد.

۵- عملکرد برس مرکزی

همانطور که گفته شد دستگاه سوییپر صنعتی دارای یک برس مرکزی از نوع رولی (غلطکی) می باشد. جهت حرکت این برس بسته به مدل می تواند ساعتگرد و یا پادساعتگرد باشد. در حالت ساعتگرد آلاینده ها از از پایین به داخل مخزن ریخته می شوند به همین دلیل باید ارتفاع مخزن پایین باشد. این روش قابلیت پر کردن نیمی از حجم مخزن را خواهد داشت. از طرفی دیگر در روش پادساعتگرد گرد و خاک از بالا در مخزن ریخته می شود بنابراین مخزن می تواند کمی مرتفع باشد. در این حالت امکان پر کردن تا ۹۰ درصد از حجم مخزن وجود دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا