مقالات آموزشی

راهنمای کامل نظافت محل کار و ساختمان اداری

همواره نظافت محل کار از اهمیت بالایی برخوردار است. نظافت و تمیزی موجب ایجاد عملکرد مثبت کارکنان و افزایش رضایتمندی آن ها می شود. همچنین توجه به این مسئله داشته باشید، زمانی که افراد و مشتریان وارد محل کارتان می شوند، با دیدن ظاهر تمیز و بدون آلودگی محل کارتان، احساس خوشایندی می گیرند. اهمیت نظافت محیط کار به حدی بالا است که در صورت درست انجام شدن آن، زمینه ساز قرارداد های با ارزش و پیشرفته خواهد بود. توجه داشته باشید که تنها نظافت داخل محل کار کافی نمی باشد و باید نظافت تمام فضا از جمله آسانسور ها، راهرو ها، سرویس های بهداشتی و … را در نظر بگیرید.

راهکار های نظافت محیط کار

روش ها و راهکار های مختلفی جهت نظافت وجود دارد. یکی از راهکار هایی که در گذشته مرسوم بوده است، استفاده از روش های سنتی می باشد. در روش سنتی کاربر بدون در نظر گرفتن میزان مصرف آب و مواد شوینده نظافت را انجام می دهد. به همین دلیل به خصوص در محیط های بزرگ میزان آب هدر رفته بسیار بیشتر بود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و تجهیزات، بکارگیری از تجهیزات نظافتی بسیار مرسوم می باشد مخصوصا در محیط های بزرگ که نظافت آن ها سخت تر است. در محیط کار نیز دیگر از روش های سنتی برای نظافت استفاده نمی کنند و فقط با خرید یک یا چند دستگاه، تا چندین سال راحتی کاربران خدماتی و تمیزی محیط را تضمین می کنند.

مشکلات نظافت سنتی محیط کار

با گذشت زمان افراد به این نتیجه رسیدند که به کارگیری از روش های سنتی برای نظافت، به دلیل مشکلات و مسائلی که ایجاد می کند راهکار مفید و ارزشمندی به شمار نمی رود. به طور مثال برای نظافت سطوح کف پس از شستشو لازم بود که بالافاصله سطح خشک شود، وگرنه برای افرادی که در حال عبور بودند مشکلاتی از جمله لیزخوردگی، سقوط و … ایجاد می شد. از دیگر مشکلات نظافت سنتی می توان به عدم دسترسی آسان به فضا هایی که ارتفاع زیادی دارند اشاره کرد.

نظافت مکانیزه محیط کار

با پیشرفت روز به روز تجهیزات و دستگاه های نظافتی و افزایش بکارگیری از آن ها، نظافت مکانیزه محیط کار آغاز می شود. در نظافت مکانیزه به جای صرف انرژی و زمان زیاد، از تجهیزات نظافت مکانیزه استفاده می شود. انواع مختلفی از دستگاه های نظافت مکانیزه اعم از اسکرابر، واترجت و… برای نظافت محل کار ارائه شده اند. کاربر با این دستگاه ها می تواند نظافت تمام محیط را با کیفیت بالا انجام دهد. نتیجه ای که دستگاه های نظافت مکانیزه ایجاد می کنند نسبت به روش های سنتی، بسیار ایده آل و مناسب است.

چک لیست نظافت محل کار و ساختمان اداری

اغلب ما مدت زیادی را در ساختمان های اداری و محل کار مشغول به انجام کار و فعالیت هستیم. این محیط ها به دلیل تردد و استفاده مکرر افراد و کارمندان مختلف با آلودگی های گوناگونی در ارتباط بوده و نیازمند نظافت های دوره ای می باشند. مشخص کردن فعالیت های نظافت دوره ای در چنین محیط هایی از اهمیت بالایی برخوردار است. این لیست فعالیت نظافتی را چک لیست نظافت محل کار می نامند. در محیط های اداری داشتن و بهره گیری از چنین چک لیست نظافتی میتواند به مشخص بودن وظایف نیروی خدماتی در محل کار، سرعت گرفتن نظافت و رسیدگی منظم به حفظ بهداشت در قسمت های مختلف محیط اداری می انجامد. این دسته از فعالیت ها و چک لیست نظافت محل کار به صورت روزانه، هفتگی و یا ماهانه صورت می گیرد.

دانلود چک لیست نظافت محل کار

چک لیست نظافتی روزانه محل کار

نظافت برخی محیط ها در واحد ها، ساختمان های اداری و محل کار به دلیل استفاده روزانه و مکرر از این بخش ها از ضرورت بالایی برخوردار بوده و لازم است به صورت روزانه مورد نظافت قرار گیرد. این دسته از محیط ها و فعالیت های نظافتی در چک لیست نظافت روزانه قرار می گیرند. استفاده از تجهیزات نظافت مکانیزه و انواع دستگاه تی شوی صنعتی میتواند در برخی از این فرآیند های نظافت و شستشوی محل کار کارآمد بوده، فعالیت نظافت را تسریع ببخشند و کیفیت نظافت مطلوب تری را نتیجه دهند.

چک لیست نظافت روزانه
بخش فعالیت تجهیزات پیشنهادی وضعیت توضیحات
اتاق ها تخلیه سطل زباله ترولی و لوازم تنظیف    
نظافت راهرو ها اسکرابر – جاروبرقی – ترولی    
نظافت میز و صندلی ترولی و لوازم تنظیف    
نظافت تجهیزات و سیستم های اداری مواد شوینده و دستمال های میکروفایبر    
نظافت زمین و دیوار اسکرابر – جاروبرقی – ترولی    
نمازخانه ها نظافت فرش و موکت جاروبرقی – موکت شوی     
ایجاد رایحه مطبوع دستگاه خوشبوکننده هوا خانگی ea200    
مرتب نمودن نمازخانه دستی    
سرویس بهداشتی نظافت سطوح ( کف، دیواره ها، دستگیره ها و…) اسکرابر – ترولی نظافت    
شستشوی شیرآلات مواد شوینده و دستمال های میکروفایبر    
نظافت آینه ها مواد شوینده و دستمال های میکروفایبر    
بازبینی و تعویض دستمال توالت دستی    
بازبینی مایع دستشویی دستی    
آشپزخانه نظافت کف ترولی و لوازم تنظیف    
نظافت کابینت ها و یخچال مواد شوینده و دستمال های میکروفایبر    
تمیز کردن میز و صندلی دستی    
ساختمان تمیز کردن دستگیره ها و دکمه های آسانسور مواد شوینده و دستمال های میکروفایبر    
نظافت راه پله و نرده ها جاروبرقی – ترولی و لوازم تنظیف    
تعویض و تخلیه کیسه زباله دستی    

چک لیست نظافت هفتگی

برخی سطوح در واحد های اداری و ساختمان شرکت ها در بازه های طولانی تری دچار آلودگی می شوند از این رو نظافت آنها میتواند در دوره های هفتگی صورت پذیرد. این دسته از نظافت ها در چک لیست هفتگی نظافت محل کار مشخص شده و صورت میگیرند. نظافت راهرو ها، لابی ساختمان ها و محوطه پارکینگ در این دسته قرار خواهند داشت.

چک لیست نظافت هفتگی
بخش فعالیت تجهیزات پیشنهادی وضعیت توضیحات
ساختمان نظافت زمین و دیوار راهرو ها و لابی اسکرابر – پولیشر    
نظافت آسانسور ترولی و لوازم تنظیف    
شستشوی سطل های زباله واترجت     
نظافت مبلمان اداری بخارشوی – مبل شوی    
نظافت آب سرد کن دستی    
پارکینگ و محوطه نظافت محوطه پارکینگ واترجت – سوییپر – اسکرابر    
تمیز کردن محوطه و فضای باز اداری سوییپر     
اتاق ها نظافت پنجره ها ترولی و لوازم تنظیف    
آشپزخانه نظافت سینک و شیرآلات دستی    
شستشوی کف و دیواره ها اسکرابر – پولیشر    
انبار نظافت کف سوییپر سرنشین دار – اسکرابر – جاروبرقی     

نظافت ماهانه محل کار و ساختمان های اداری

ساختمان اداری از لحاظ ظاهری و برخی بخش های دیگر به نظافت ماهانه نیاز دارند. این قسمت ها با سرعت پایین تری به آلودگی دچار میشوند و برای کاهش هزینه ها و حفظ کیفیت مطلوب نظافت آنها شستشو و تمیز کردن ماهانه آنها امری بهینه و مقرون به صرفه خواهد بود. این بخش ها و موارد در چک لیست نظافت ماهانه محل کار قرار خواهند گرفت. نظافت ماهانه ساختمان باید به شکلی اصولی صورت گیرد تا مواد زائد و آلودگی های سطوح کاملا از محیط حذف شوند. به همین جهت استفاده و به کارگیری تجهیزات و دستگاه های نظافت مکانیزه در این موارد میتواند به شکل موثر تری مورد ستفاده قرار گیرند.

چک لیست نظافت ماهانه
بخش فعالیت تجهیزات پیشنهادی وضعیت توضیحات
اتاق ها شستشو و نظافت پرده ها بخارشوی     
نظافت کمد ها و کشو ها دستی    
ساختمان نظافت و شستشوی نمای ساختمان نماشوی – واترجت     
نظافت و بررسی سیستم تهویه خوش بوکننده هوا    
پولیش سطوح سنگی و نظافت لابی پولیشر    
انبار نظافت سطوح و دیواره ها اسکرابر  – ترولی    
نظافت و مرتب سازی قفسه ها دستی    

همانطور که گفته شد با مشخص بودن وظایف نظافت میتوانید به صورت بهینه و کارآمد از نیروی خدماتی بهره گرفته و نتیجه مطلوبی از نظافت محیط دریافت نمایید. دسته بندی نظافت محیط های اداری در ساختمان ها میتواند در جلوگیری از افزایش هزینه های نظافت و اتلاف بی مورد مواد شوینده و نیروی خدماتی موثر واقع گردد. در این مقاله به مواردی جهت استفاده از چک لیست نظافت به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه اشاره شد. میتوانید این چک لیست نظافتی را از این قسمت به صورت فایل قابل پرینت دریافت نموده و در محیط کار خود به کارگیری نمایید.

دانلود چک لیست نظافت محل کار

محل کار از اماکنی است که در طول روز با تردد زیاد کارمندان و مشتریان مواجه است. این رفت و آمد ها موجب بروز آلودگی های متفاوتی می شوند. همچنین اماکن کاری که در شهر های بزرگ قرار دارند همواره در معرض آلوده شدن هستند. به منظور جلوگیری از مخاطراتی که آلودگی ها بوجود می آورند، می بایست به طور مداوم سطوح محل کار تحت نظافت قرار گیرند. به دلیل نیاز همیشگی به نظافت در فضا های محل کار، بهتر است از تجهیزات نظافتی با کیفیت بهره جست. اما به منظور انجام بهتر نظافت در محل کار می توان از یک روند کلی برای بهینه تر شدن و سهولت کاربری استفاده نمود. در ادامه همه بند های یک دستورالعمل نظافت محیط کار که موجب بهینه سازی فرآیند نظافت با تجهیزات با کیفیت شوند به تشریح توضیح داده شده است. با توجه به نیاز به نظافت هر بخش از محل کار به صورت جداگانه، هر بند از دستورالعمل نظافت مکانیزه محل کار به صورت نظافت بخشی از محل کار ذکر شده است.

دستورالعمل مکانیزه نظافت محل کار

برای فراهم شدن محیط کاری تمیز و پاکیزه با استانداردهای لازم تدوین دستورالعمل های جامع و هم چنین استفاده از دستگاه های نظافت مکانیزه بهترین راهکار به شمار می آید که در ادامه بندهای آن ذکر می گردد:

مرحله اول نظافت مکانیزه محل کار و ساختمان اداری

اولین مرحله از دستورالعمل نظافت محیط کار نظافت کامل محوطه داخلی ساختمان می باشد. نظافت محوطه داخلی شامل نظافت اتاق ها، سالن های لابی، راهرو ها، راه پله، نمازخانه، آسانسور و همه بخش های متفاوت در داخل ساختمان می باشد. به منظور نظافت فضای داخلی محل کار بهتر است مراحل زیر طی شود:

دستورالعمل نظافت محل کار و نمازخانه۱) نظافت نمازخانه

از مهم ترین اماکنی که در معرض آلودگی است، نمازخانه شرکت ها و محل کار است. به منظور نظافت نمازخانه می توان از جاروبرقی برای جاروب کامل سطوح هموار و ناهموار در نمازخانه بهره جست. در اماکن وسیعی که نمازخانه آن ها بسیار بزرگ است نیز می توان از دستگاه سوییپر به منظور جاروب و نظافت کامل سطوح بهره جست.

۲) دستورالعمل نظافت محل کار و راهرونظافت راهرو

به منظور پاکسازی راهرو در ادارات می توان از تجهیزات دستی مانند ترولی نظافتی بهره برد. استفاده از ترولی های با کیفیت سهولت کاربری را به همراه خواهد داشت؛ اما به منظور بهینه تر شدن فرآیند نظافت و کاهش زمان و مزاحمت نظافت و شستشو، بهتر است از تجهیزات نظافت مکانیزه محل کار بهره برد. استفاده از اسکرابر به منظور شستشوی راهرو در ادارات و محل کار بسیار کاربردی است. برای راهرو های باریک می توان از اسکرابر دستی استفاده کرد اما به منظور بهینگی شستشوی کفپوش ها در راهرو ها، می توان از اسکرابر سرنشین دار بهره جست.

۳) دستورالعمل نظافت محل کار و اتاقشستشو و نظافت لابی و اتاق ها

به منظور نظافت در داخل اتاق ها می بایست از انواع جاروبرقی ها (بسته به سطح تحت نظافت) بهره گرفت. در ادامه نظافت اتاق می توان به منظور نظافت میز و شیشه ها از تجهیزات نظافت مکانیزه محل کار دیگری کمک گرفت. برای شستشوی شیشه ها به طور تخصصی می توان از نماشوی داخلی کمک گرفت. یکی دیگر از دستگاه هایی که برای شستشوی شیشه پنجره و میز ها مناسب است، دستگاه بخارشوی است. به منظور نظافت شیشه و سطوح صیقلی به صورت دستی نیز می توان از تجهیزات نظافت شیشه که شامل کیت تخصصی شیشه و تنظیف های گوناگون است، استفاده نمود.

۴) دستورالعمل نظافت محل کار و راه پلهنظافت راه پله

به منظور شستشوی راه پله ها می توان از کاربردی ترین و تخصصی ترین دستگاه نظافتی مخصوص شستشوی پله استفاده نمود. موتور اسکرابر یا همان اسکرابر چند منظوره از تجهیزاتی است که می توان با آن در ساده ترین حالت راه پله ها را شستشو داد. از تجهیزات ترولی و بخارشوی نیز می توان به منظور شستشو و ضدعفونی نرده در راه پله ها استفاده نمود.

۵)دستورالعمل نظافت محل کار و آسانسور نظافت آسانسور

مناسب ترین دستگاه برای شستشو و نظافت داخل و درب بیرونی آسانسور بخارشوی می باشد. سیستم پاشش بخار در دستگاه بخارشوی موجب از بین رفتن رد و آثار آلودگی می شود. همچنین با استفاده از بخارشوی مجهز به سیستم مکش می توان از لک زدن آیینه ها و دیگر سطوح صیقلی داخل آسانسور جلوگیری نمود. علاوه بر روش مکانیزه نظافت آسانسور می توان از تجهیزات ترولی نظافتی نیز برای رفع آلودگی در آسانسور استفاده کرد. از جاروبرقی  نیز می توان به منظور جمع آوری زباله های موجود در داخل آسانسور استفاده نمود.

مرحله دوم نظافت مکانیزه محیط اداری و کار

نظافت و شستشوی سطوح داخلی در محل کار اولین بند از دستورالعمل نظافت محیط کار است و دومین بند نیز بر شستشوی سطوح بیرونی تاکید دارد. نظافت اماکن بیرونی محیط کار شامل بهبود زیبایی محیط خارجی ساختمان می شود. همچنین عمر مفید تجهیزات بیرونی ساختمان ها افزایش می یابد و در نتیجه آن هزینه های ناشی از تعمیرات تجهیزات بیرونی نیز کاهش خواهد یافت. در ادامه تجهیزاتی که قابل استفاده برای شستشوی سطوح بیرونی محیط کار می باشند بررسی شده است:

نظافت صنعتی۱) شستشوی حیاط و تجهیزات

از مهم ترین نکاتی که در شستشوی محیط کار باید مورد توجه قرار گیرد، نظافت و پاکیزگی محیط بیرونی و ورودی ساختمان می باشد. شستشوی کف حیاط و رفع آلودگی های سطحی یا عمیق، شستشوی تجهیزات موجود در حیاط مانند (نرده ها، صندلی ها و…) همگی مصداق شستشوی محوطه ورودی و بیرونی ساختمان محل کار می باشند. از کاربردی ترین تجهیزات برای شستشوی حیاط و محوطه بیرونی ساختمان، دستگاه واترجت می باشد. همچنین می توان از دستگاه های سوییپر برای جاروب محوطه بیرونی بهره جست. از تجهیزات نظافت دستی می توان به ترولی های قدرتمند و با کیفیت اشاره نمود که با استفاده از آن ها در ترکیب با مواد شوینده می توان به بهترین نحو حیاط و تجهیزات را شستشو داد.

نماشویی و نظافت صنعتی۲) نماشویی

شستشوی نمای ظاهری ساختمان و همچنین شیشه های بیرونی موجب بهبود ظاهر ساختمان  می گردد. نمای بیرونی ساختمان های اداری که در شهر های بزرگ قرار دارند همواره در معرض آلودگی و دوده می باشند. نظافت و شستشوی مداوم ظاهر ساختمان ها با دستگاه واترجت به سادگی انجام پذیر است. همچنین می توان با استفاده از تجهیزات نظافت مکانیزه محل کار تخصصی تری مانند نماشوی ها به شستشوی نمای ظاهری و شیشه ساختمان محیط کار پرداخت. در نواحی که دسترسی دشوار است می توان به سادگی با تنظیف های با کیفیت و مواد شوینده به شستشوی نمای ساختمان پرداخت.

نظافت صنعتی پارکینگ۳) نظافت و شستشوی پارکینگ

 از پرتردد ترین اماکن در هر ساختمانی پارکینگ آن مجتمع می باشد. به منظور نظافت پارکینگ محل کار می توان از تجهیزات نظافت مکانیزه محل کار متعددی استفاده نمود. از سوییپر های سرنشین دار می توان برای جاروب سطوح هموار استفاده کرد. سپس می توان با استفاده از دستگاه های اسکرابر سرنشین دار به سادگی سطوح کف را شستشو داد. به طور کلی بهترین تجهیزات برای نظافت پارکینگ سوییپر و اسکرابر می باشند اما از مواد شوینده نیز می توان به منظور شستشوی سطوح استفاده کرد. علاوه بر این می توان از مواد شوینده به منظور حذف رد لاستیک در پارکینگ ها نیز استفاده نمود.

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا