مقالات آموزشی

سندبلاست چیست ؟ ( آشنایی با مزایا و مکانیزم دستگاه سندبلاست )

از جمله عملیات های مهم و ضروری در محیط های صنعتی می توان به رنگ بری، لایه برداری و زنگ بری از روی سطوح اشاره نمود. این گونه عملیات ها به طور معمول برای حذف لایه های قدیمی که با گذشت زمان دچار آسیب شده و نیازمند ترمیم هستند، استفاده می شود. در ادامه به این می‌پردازیم که سندبلاست چیست و به وسیله چه ابزاری صورت می‌پذیرد.

سندبلاست چیست ؟

به طور کلی سندبلاست به دو روش متفاوت صورت می‌پذیرد. مرسومترین روش، استفاده از پاشش ساینده‌هایی مثل شن و ماسه است که به وسیله فشار هوا صورت می‌گیرد، در بعضی مواقع نیز از روش واتر سند بلاست استفاده می‌شود. به طور معمول همواره به منظور حفاظت از سطوح تجهیزات در برابر تماس مستقیم آنها با هوا و رطوبت بیرونی، از پوشش رنگ مقاوم بر روی تجهیزات و دستگاه های صنعتی استفاده می شود. هر گونه آسیب به این پوشش موجب تماس مستقیم سطوح زیرین با هوای بیرون شده و در نتیجه استهلاک دستگاه ها و تجهیزات را در پی دارد. در چنین شرایطی به منظور حفاظت کامل از سطوح تجهیزات، نیاز به ایجاد پوشش جدید و مقاوم تر می باشد. به همین منظور، لایه قدیمی باید حذف شده و سطوحی صاف و صیقلی ایجاد گردد تا بتوان لایه مناسب و مقاومی بر روی سطوح ایجاد نمود. در پاسخ به سوال سندبلاست چیست باید گفت، به لایه برداری، زنگ بری و رنگ بری از روی سطح تجهیزات که یکی از دشوار ترین عملیات های صنعتی می باشد سندبلاست می‌گویند. استفاده از واترجت صنعتی در عملیات زنگ بری و سایر عملیات های مشابه دارای مزایای ویژه‌ای می باشد که در ادامه به بیان آنها خواهیم پرداخت.

 مکانیزم دستگاه سند بلاست

پاشش ذرات ساینده بر روی سطوح هدف، به واسطه اصطکاک ایجاد شده بر اثر سایش ذرات ساینده، موجب افزایش دمای سطوح هدف می گردد. این افزایش دما می تواند تا حدودی سبب تغییر شکل سطوح به ویژه سطوح حساس و دفرم شدن آنها گردد. این در حالی است که در سند بلاست با استفاده از سند بلاست با واترجت صنعتی فشار قوی به عنوان یک عامل خنک کننده عمل نموده و با کاهش دمای سطح مانع از دفرم شدن سطوح می گردد.

سندبلاست چیست و چگونه با استفاده از واترجت می‌توان این فرایند را انجام داد

نحوه عملکرد سند بلاست با واترجت صنعتی

بعد از آنکه دانستیم سندبلاست چیست در این بخش قصد آشنایی با نحوه عملکرد سند بلاست با واترجت صنعتی در طی فرایند سند بلاست با واتر جت از پاشش آب پر فشار، به عنوان سیال استفاده می شود. با توجه به عدم تراکم پذیری آب، استفاده از فشار های بالا به راحتی مقدور می باشد. با توجه به عملکرد دستگاه سند بلاست، می‌توان از فشار بالای آب در کنار پاشش پر فشار مواد ساینده استفاده شود تا سرعت عملیات افزایش یابد. این در حالیست که درانجام سند بلاست به شیوه خشک، از هوا به عنوان سیال ذرات ساینده استفاده می شود. خاصیت تراکم پذیری هوا مانع از افزایش فشار شده و تنها عامل لایه بردار در سند بلاست خشک ذرات آلاینده می باشد.

مزایای استفاده از دستگاه واترجت صنعتی در سند بلاست

کیفیت لایه برداری و رنگ بری از روی سطوح تاثیر بسزایی در دوام و مقاومت پوشش جدید دارد. هر چه سطح زیرین صیقلی تر و صاف تر باشد لایه رنگ جدید از مقاومت بالاتری برخوردار می گردد. استفاده از واترجت صنعتی در عملیات واتر سندبلاست و به کار گیری آب به عنوان حامل، در مقایسه با سند بلاست خشک،  موجب افزایش کیفیت عملیات می گردد. در نتیجه به منظور داشتن سطح صاف و مناسب و افزایش دوام پوشش رنگ جدید ایجاد شده بر روی سطوح،‌ استفاده از سند بلاست همراه با کارواش صنعتی مناسب می باشد.

مزایای استفاده از دستگاه واترجت صنعتی در سند بلاست

کاهش هزینه های سندبلاست با استفاده از دستگاه واترجت

انجام سند بلاست به شیوه خشک با انتشار ذرات ساینده در فضا همراه بوده و حجم بالایی از ذرات را در هوا معلق می نماید. همین امر موجب می شود که جمع آوری ذرات آلاینده و ساینده پس از اتمام عملیات کار دشوار و زمان بری شود. با توجه به تنوع قیمت دستگاه نظافت صنعتی استفاده از مشاوره و راهنمایی هنگام خرید این تجهیزات، میتواند به میزان زیادی در پایین آوردن هزینه های نظافتی مجموعه شما موثر باشد. به علاوه کاهش مصرف مواد شوینده و مصرف آب از اصلی ترین عوامل کاهش هزینه های فرایند های مختلف نظافت و شستشو به ویژه سندبلاست خواهد بود.

حفاظت از سطوح هدف در برابر تغییر شکل

از سوی دیگر در سند بلاست خشک به منظور انجام هر چه بهتر و موثر تر عملیات و همچنین حفاظت از سطوح هدف از ذرات ساینده با قیمت بالا استفاده می شود. این در حالی است که سندبلاست واتر جت صنعتی ضمن اینکه از انتشار ذرات و گرد و غبار ممانعت نموده و نظافت نهایی را آسان تر می نماید، به واسطه عملکرد دستگاه سندبلاست و استفاده از آب پر فشار، امکان استفاده از ذرات ساینده ارزان قیمتی چون ماسه و سیلیس مهیا می‌شود. همین امر موجب کاهش هزینه های مربوط به سند بلاست می گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا