دسته‌بندی نشده

معرفی بهترین روش های نظافت در داروسازی

نظافت در داروسازی و ضرورت آن:

نظافت در داروسازی یک امر مهم در این صنعت است که باید به طور مداوم و پیوسته به آن پرداخته شود تا از انتشار و شیوع عوامل بیماری‌زا و آلوده کننده جلوگیری شود. این مراکز نسبت به آلودگی حساسیت بالایی دارند. آلودگی ها و عوامل بیماری زا می‌توانند به راحتی وارد محصولات تولیدی شده و ایجاد بیماری یا مسمومیت کنند. این مواد حتی در مواردی جان بیماران را به مخاطره بیندازند. بنابراین تمامی محیط‌های مختلف اعم از سالن‌های تولید، اتاق‌ها و تمامی معابر نیاز به نظافت روزانه و پیوسته با کیفیت بالا دارند. همچنین نظافت این مراکز باید سطح بالایی از استاندارد بهداشتی را رعایت کنند.

جمع آوری غبار مواد اولیه در صنعت داروسازی

مهم‌ترین موضوع نظافت در دارو‌سازی، کنترل کردن غبار مواد اولیه است. یکی از سطوحی که نظافت آن بسیار حایز اهمیت است، سطوح کف اتاق‌های تولید دارو است. در این اتاق‌ها که اصطلاحا به آن اتاق تمیز یا همان کلین روم گفته می‌شود، مواد اولیه قرص‌ها وجود دارد که عموما به صورت گرده هستند. کوچک بودن ذرات این گرده‌ها موجب پراکندگی آن در هنگام جابجایی بر روی کانوار می‌شود.

از آنجایی که این مواد اولیه بسیار ریز و متعاقبا سبک هستند، با کوچکترین تکان و جابجایی، لایه سطحی آن به حالت معلق در می‌آید و ایجاد غبار می کند. این مواد بعد از مدتی بر روی سطوح مختلف سالن، دستگاه‌ها و یا زمین رسوب می‌کنند. با توجه به اینکه کلین روم‌ها عاری از هرگونه عامل آلودگی هستند، بنابراین ریزش‌های مواد اولیه را می‌توان جمع‌آوری و مجدد وارد چرخه تولید کرد. پس لازم است رسوبات، از روی سطوح مختلف جمع‌آوری شوند و در عین حال کاملا استریل باقی‌بمانند.

کاربرد مکنده صنعتی در نظافت در صنعت دارو سازی

نظافت داروسازی با مکنده صنعتی
نظافت داروسازی با مکنده صنعتی

یکی از بزرگترین مسایل موجود در صنعت داروسازی حفظ بهداشت محیط و نظافت سطوح به شکل عمیق و موثر است. مراکز داروسازی دارای بخش های مختلف به همراه طبقه‌بندی‌های متنوع است و هر کدام یک سطح ویژه‌ای از استاندارد نظافت را می‌خواهند.

بنابراین برای شست‌ و شوی صنایع داروسازی به نوع خاصی از دستگاه‌ها نیاز داریم که بتوانند به استریل شدن محیط کمک کنند و علاوه بر آن محیط خود دستگاه هم محلی برای رشد باکتری‌ها نشود.

در صنعت ساخت دارو، مواد اولیه عموما به شکل ذرات ریز و یا مایع وجود دارد که در برخی از مراحل روند تولید ممکن است نیاز به جابجایی آن‌ها از بخشی به بخش دیگر باشد. برای این منظور می‌توان از جاروبرقی‌های صنعتی استفاده کرد. این مکنده‌ها علاوه بر جابجایی سریع و آسان مواد در استریل ماندن آن‌ها نیز موثر هستند.

همین‌طور در مکش ریزش‌های زیر دستگاه‌ها یا نوارهای نقاله نیز می‌توان از این مکنده های صنعتی برای جمع‌آوری آن‌ها استفاده کرد و مواد را مجدد وارد چرخه تولید کرد. این پروسه برگشت مواد به سیکل تولید، از نظر اقتصادی هم بسیار توجیه‌پذیر و مهم است زیرا در بازه زمانی بسیار کوتاهی هزینه خرید دستگاه‌ها از طریق برگشت همین ریزش‌ها به چرخه تولید، تامین می‌شود.

استانداردهای لازم دستگاه‌های نظافتی در داروسازی:

نظافت  داروسازی به دلیل حساسیت‌های موجود در امر بهداشت، دستگاه‌ها از نظر جنس بدنه و نوع فیلتر بسیار تخصصی هستند و عملکردشان کاملا متناسب با شرایط تولید در صنعت دارو سازی است.رده متفاوتی از دستگاه‌های نظافتی با استانداردهای بالای بهداشتی در شست و شو و نظافت در داروسازی وجود دارد

استانداردهای لازم برای عملکرد دستگاه‌ها در نظافت در صنایع داروسازی عبارتند از:

  • گواهینامه haccp
  • استاندارد جهانی GMP
  • جنس بدنه استنلس‌استیل
  • جنس بدنه پلی‌اتیلن آنتی‌باکتریال
  • مجهز بودن به فیلتر هپا وفیلتر ثانویه

تمامی موارد عنوان شده در حفظ محیط استریل کلین‌روم‌ها بسیار اثر‎‌بخش هستند و حذف هر کدام از موارد بالا می‌تواند زمینه را برای رشد باکتری‌ها و آلودگی‌ها فراهم آورد.

چالش‌های شست و شو مراکز داروسازی:

از اصلی‌ترین چالش‌های شست و شوی مراکز داروسازی، حفظ و نگه‌داری محیط‌های استریل در اتاق‌تمیز یا همان کلین‌روم است. میزان تردد و حتی باز و بسته‌شدن درب‌ها در این اتاق‌ها کاملا کنترل‌شده است تا از ورود هرگونه عامل بیماری‌زا به محیط جلوگیری به عمل‌ آید.

در نظافت این گونه محیط‌ها چالش‌هایی وجود دارد که باید مورد توجه و ارزیابی قرار بگیرند.در ابتدا باید از دستگاه‌هایی برای نظافت در صنایع داروسازی استفاده شود که کاملا قابل شست‌و‌شو باشند و علاوه بر آن میکروب قادر به رشد در آن‌ها نباشد.

استفاده از جاروبرقی ها با جنس بدنه مقاوم و ضدعفونی شونده، بسیار در حفظ استانداردهای بهداشتی کمک کننده هستند.علاوه بر ان انتخاب مناسب دستگاه ها عمر آن ها را نیز طولانی تر میکند.

در صنعت دارو سازی مواد شیمیایی مختلفی وجود دارد که هرکدام دارای ماهیت متفاوتی هستند.به عنوان مثال یکسری مواد اولیه در ساخت داروها ممکن است ماهیت خورندگی یا اسیدی داشته باشند و برخورد آن‌ها با بدنه دستگاه ها باعث ایجاد واکنش‌های شیمیایی خطرناکی شود بنابراین باید از دستگاه های مقاوم به انواع محلولهای شیمیایی و یا اسیدی استفاده کنیم.

دستگاه‌های مورد نیاز برای نظافت در صنایع داروسازی:

در پروسه نظافت در صنایع داروسازی و همینطور انتقال وجابجایی مواد، نیاز به دستگاه‌های تخصصی و ویژه‌ای داریم. استفاده از این تجهیزات باعث حفظ محیط استریل و ایزوله اتاق های تولید، بالا بردن کیفیت نظافت، افزایش سرعت در نظافت و عدم دخالت نیروی انسانی میشود.

بنابراین میتوان برای هر مرحله ای از تولیدات دارویی دستگاهی مناسب برای نظافت آن انتخاب کرد که بتواند به طور پیوسته الودگی ها را از روی سطوح جمع آوری و محیطی پایدار را ایجاد کند.

کاربرد اسکرابر در صنعت داروسازی:

نظافت داروسازی با اسکرابر آنتی باکتریال

یکی از سطوح حساس برای نظافت در صنایع داروسازی، سطوح کف می‌باشد که می‌تواند محل تجمع انواع آلودگی‌ها شود، برای این منظور استفاده از اسکرابر‌ انتی‌باکتریال در ضدعفونی‌کردن سطوح بسیار کاربردی است.

استفاده روزانه و مستمر از اسکرابر انتی باکتریال، سطوحی عاری از هر گونه گرد و غبار و میکروب را ایجاد می‌کند. این کف شوی صنعتی، دارای بدنه پلی‌اتیلن است که در ترکیباتش یون نقره وجود دارد که اجازه ترکیب اکسیژن با عامل آلودگی را نمی‌دهد. بنابراین مخزن اسکرابر را استریل نگه می‌دارد. بنابراین زمین شوی صنعتی از نوع آنتی باکتریال، علاوه بر نظافت سطوح، نظافت بدنه خود را هم در نظر دارد.

مزایای استفاده از جاروبرقی در شست و شوی مراکز داروسازی:

در پروسه تولید انواع قرص، حجم بالایی از مواد اولیه پودری با ذرات میکرونی وجود دارد. برای انتقال این مواد بهترین دستگاه، جاروبرقی‌های مجهز به فیلتر پلی‌اتیلنی است. خاصیت این فیلترها به گونه‌ای است که کمی لیز هستند. این ویژگی باعث می‌شود که ذرات به فیلتر نمی‌چسبند  و بعد از برخورد با فیلتر به درون مخزن می‌افتند.

علاوه بر آن جنس بدنه این دستگاه، استنلس استیل با کیفیت بسیار بالا است. این جنس استیل، خاصیت نارسانایی دارد به گونه‌ای که حتی آهن‌ربا را هم جذب نمی‌کند، این امر باعث می‌شود که الکتریسیته ساکن در بدنه دستگاه ایجاد نشود و از ایجاد جرقه و یا چسبندگی ذرات به بدنه و مخزن دستگاه جلوگیری شود. بنابراین ذرات باز هم به‌راحتی وارد مخزن می‌شوند.

مزیت دیگر کیفیت بالای بدنه در این مکنده صنعتی، عدم رشد میکروب روی سطوح آن است، و  اینکه فلز استیل براحتی ضدعفونی می‌شود و اصولا میکروب و باکتری روی فلز استیل امکان رشد و تکثیر ندارند و به سرعت از بین می‌روند. به همین دلیل این جاروبرقی‌ها کاملا برای محیط‌های داروسازی، ازمایشگاهی و بیمارستانی مناسب هستند.

درهنگام مکش مواد پودری، ممکن است قطر ذرات مواد اولیه به قدری کوچک باشند که از فیلتر پلی‌اتیلنی عبور کنند، برای این منظور می‌توان فیلتر ثانویه‌ای در بالای فیلتر اولیه تعبیه کرد تا معدود ذراتی هم که از فیلتر اصلی عبور کرده‌اند را مهار کرد، تا از ورود ان به هوا و ایجاد غبار در خط تولید جلوگیری شود. در نتیچه این دستگاه در نظافت در داروسازی نقش بسزایی دارد.

در نظافت در صنعت داروسازی گاهی نیاز به جابجایی مایعات از قبیل شربت‌ها و یا مواد اتش‌زایی همچون الکل و انواع اتانول است، به دلیل غلظت و چسبندگی بیشتر مایعات و احتمال اتش‌زا بودن آن‌ها بهتر است از مکنده‌هایی که اساس عملکردشان بوسیله تولید برق است استفاده نشود، تا احتمال انفجار در حین انتقال کاهش یابد.

برای این منظور می‌توان مکنده‌های صنعتی هواکار را جایگزین کرد. عملکرد این جارو برقی براساس ایجاد فشار هوای قوی بوسیله یک موتور ونتوری است. بنابراین مواد اتش‌زا و محترقه در مجاورت الکتریسیته و جریان برق قرار نمی‌گیرد و احتمال بروز هرگونه خطر احتمالی به مقدار زیادی کاهش می‌یابد.

علاوه بر آن ریزش‌های حاصل از دستگاه در خط تولید هم بوسیله مکش این جاروبرقی به‌راحتی جمع‌آوری و وارد مخزن این دستگاه شده و نهایتا وارد چرخه تولید می‌شوند.

عملکرد واترجت و نقش آن در نظافت در دارو سازی:

نظافت در صنایع داروسازی همواره برای این مجموعه‌ها در اولویت قرار دارد، چرا که این صنعت، به دلیل نوع تولیدات و وابستگی آن به سلامت انسان‌ها، بسیار استاندارد محور هستند، به همین دلیل هر نوع آلودگی در محیط باید بلافاصله از بین برود تا پایداری محیط استریل کاملا حفظ گردد.

نظافت در داروسازی دارای طبقه‌بندی تخصصی و از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از مکان‌هایی که باید همواره مورد شست و شو قرار بگیرد اتاق توزین است. اتاق‌های توزین، جایی است که در آن رنگ‌های متنوع خوراکی وجود دارد که طی فرایندی با مواد اولیه قرص‌ها ترکیب می‌شود.

این رنگ‌ها هم مانند مواد اولیه قرص‌ها در ذرات بسیار ریز وجود دارند و این سبک بودن باعث انتشار آن‌ها به هوا و محیط پیرامونشان می‌گردد که نهایتا در اثر جابجایی هوا، روی سطح زمین، درز دیوار‌ها، دستگاه‌ها و تجهیزات تولید و قسمت‌های مختلف این اتاق رسوب می‌کند. این اتاق ممکن است محل مناسبی برای رشد میکروب و یا عامل بیماری‌زا شوند.

برای نظافت و شست و شوی این قسمت‌ها باید از انواع واترجت ها استفاده کرد که می‌توانند با فشار زیاد و دبی مناسب، آب را بر روی این سطوح پاشش کنند و ذرات چسبیده بر روی سطوح را به راحتی جدا و محیطی عاری از هرگونه رسوبات را ایجاد کنند.

مشاوره رایگان خرید دستگاه‌های نظافت صنعتی در داروسازی:

شرکت توسعه صنعتی و بازرگانی ابراهیم ، در راستای تامین و ارایه تجهیزات و دستگاه‌های نظافتی پیشرفته و با کیفیت و همچنین ارایه‌کننده سطح بالایی از خدمات پس از فروش، بیش از ۳۰ سال است که مشغول به فعالیت است.

برند ابراهیم در سال‌های اخیر در زمینه نظافت در داروسازی نیز دستگاه‌های زیادی را به بازار و مجموعه‌های داروسازی ارایه داده است. و رزومه پرباری در این راستا دارد.

شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر و همینطور درخواست بازدید و کارشناسی تخصصی از محل مورد نظر خود، با ما تماس بگیرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا