مقالات آموزشی

شستشوی لوله و کانال با واترجت صنعتی

لوله و کانال ها یکی از پرکاربردترین تجهیزات صنعتی است که به منظور اتصال و ارتباط بخش های مختلف تولید و پردازش یا انتقال مواد در صنایع نفت و پتروشیمی، صنایع غذایی و دارویی و دیگر صنایع مورد استفاده قرار می گیرد. خطوط انتقال سیالات در محیط های صنعتی نقش بسیار مهم در پیشبرد اهداف صنعتی دارند و از همین رو رسیدگی و نگهداری از آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد. تعمیر و نگهداری درست و به موقع از خرابی خط انتقال و عملکرد نامطلوب آن ها جلوگیری می کند. از کلیدی ترین اصول حفظ و نگهداری خطوط انتقال سیالات شستشوی لوله با واترجت صنعتی می باشد. کاربرد دستگاه واترجت صنعتی در این فرآیند یک اصل مهم است زیرا استفاده از روش های نادرست خود به یک معضل بزرگ تبدیل می شود.

شستشوی لوله و چالش‌های پیش رو

شستشوی لوله و چالش‌های پیش روساختار لوله و کانال عملیات شستشو را با دشواری رو به رو می کند. محدودیت فضا و دسترسی به داخل لوله عملی دشوار و چالش برانگیز است و بدون استفاده از ابزارهای پیشرفته و تخصصی، امکان شستشوی باکیفیت و موفقیت آمیز وجود نخواهد داشت. از طرف دیگر پس از جدا شدن رسوبات و گرفتگی ها از جداره داخلی لوله، این آلودگی ها باید از درون لوله و کانال تخلیه شوند و این خود به چالشی دیگر تبدیل می شود. با کوچک تر شدن قطر لوله ها و کانال ها این پروسه دشوارتر خواهد شد. هم چنین گاهی مواقع جنس لوله ها بر کیفیت کار نظافت اثر می گذارد، مثلاً ضربه های مکانیکی یا مواد شیمیایی به جداره لوله آسیب می رساند. بنابراین شیوه به کار گرفته شده برای شستشوی لوله اهمیت بسیار زیادی دارد و شستشوی فشار قوی بهترین و کارآمدترین روش به شمار می آید.

مشکلات رسوب گرفتگی و لجن در لوله‌ها

رسوبات و لجن های به جا مانده از عبور سیالات عامل به بار آمدن مشکلات زیادی در خطوط انتقال هستند و بی توجهی به شستشوی خطوط لوله با واترجت صنعتی و رسوب زدایی لوله های انتقال آن چالش های سنگینی را به وجود می آورد. برخی از این مشکلات عبارت اند از:

کاهش بازده حرارتی

انتقال حرارت یکی از کاربردهای مهم لوله های صنعتی می باشد. انباشته شدن گل و لای، لجن و رسوب با افت راندمان حرارتی همراه است و لوله های انتقال حرارت نمی توانند وظیفه خود را به درستی انجام دهند. با انجام نشدن صحیح فرآیند انتقال حرارت، کیفیت محصول مورد نظر کاهش یافته و یا بافت و ترکیبات آن دچار تغییرهای ناخواسته و نامطلوب می شوند.

تشدید ناخالصی‌ها

تشکیل رسوب و لجن در لوله ها اجتناب ناپذیر است اما با شستشوی به موقع به راحتی امکان مبارزه با این چالش فراهم می گردد. عدم شستشوی شستشوی لوله با واترجت صنعتی به طور منظم و مستمر سبب انباشته شدن لجن و رسوب بر روی جداره های لوله می شود. ناخالصی ها جریان سیال را با اختلال مواجه می کند و بر ترکیب و ماهیت محصول نهایی تأثیر منفی می گذارد.

افت فشار

رسوبات و لجن های باقی مانده در لوله ها و کانال ها هنگام حرکت سیال اصطکاک به وجود می آورند و سبب افت فشار در لوله می شوند. کاهش نرخ فشار و ایجاد اختلاف فشار بازدهی خطوط انتقال سیال را کاهش می دهد و سبب هدر رفت یک سودآوری مطمئن می گردد.

شستشوی لوله با واترجت صنعتی راهکاری ایده آل

شستشوی لوله با واترجت صنعتی راهکاری ایده آلدستگاه واترجت صنعتی مطمئن ترین و موفقیت آمیزترین روش برای شستشوی لوله و کانال می باشد که به شکلی کاملاً حرفه ای و باکیفیت عمل می کند. دستگاه های واترجت صنعتی به همراه نازل های اختصاصی شستشوی لوله با عنوان نازل لوله باز کن ، امکان رسوب گیری و شستشوی جداره داخلی لوله و کانال را فراهم می آورد. واترجت صنعتی عملیات شستشو را تنها با استفاده از آب و بدون مصرف مواد شیمیایی به انجام می رساند، از همین رو یک روش تمیز و سازگار با محیط زیست به شمار می آید. جریان آب پرفشار خارج شده از واترجت صنعتی به رسوب، لجن و گرفتگی ها ضربه وارد کرده و سبب جدا سازی این آلودگی ها می شود.

شستشوی لوله با واترجت صنعتی چگونه است؟

شستشوی لوله با واترجت صنعتی چگونه است؟نازل مخصوص باز کردن لوله به شکلی است که علاوه بر پاشش آب به سمت جلو، دارای پاشش آب به سمت عقب می باشد. نیروی حاصل از پاشش آب به سمت عقب نیروی پیشران لازم را برای حرکت شیلنگ درون لوله فراهم می نماید. با استفاده از این روش رسوبات از جداره لوله جدا و تخلیه خواهند شد. برای لوله های با قطر بزرگ تر نازل های تخصصی دیگری طراحی و تولید شده است که شستشوی سریع، دقیق، ایمن و باکیفیت لوله و کانال را ممکن می سازد.

مزایا و نتایج شستشوی لوله با واترجت صنعتی

مزایا و نتایج شستشوی لوله با واترجت صنعتیچرا همواره اظهار داریم شستشوی لوله با واترجت صنعتی بهترین شیوه برای این پروسه است؟ مزیت های منحصر به فرد شستشو با واترجت به راحتی در پایان کار قابل مشاهده می باشد و ادامه آن به صورت منظم نتایج زیر را به ارمغان می آورد:

– شستشوی لوله با واترجت صنعتی میزان شار یا دبی ماده سیال را درون لوله و کانال  حفظ می کند.

– به دلیل حذف مواد شیمیایی و ضربات فیزیکی طول عمر لوله افزایش می یابد. هم چنین احتمال خرابی خط انتقال به حداقل کاهش می یابد.

– شستشوی لوله و کانال با دستگاه واتر جت صنعتی از بروز خرابی های پی در پی و در نتیجه تعمیرات سنگین جلوگیری می نماید و این به بدان معنا است که پیشگیری بهتر از درمان است.

– با شستشوی فشار قوی لوله رسوبات و گرفتگی ها انباشته نمی شوند که سبب حفظ عملکرد بهینه خطوط انتقال و شستشوی راحت تر لوله برای دفعات بعدی، می گردد.

– پسماندهای ناشی از رسوب گیری با واترجت صنعتی درون لوله باقی نمانده و تخلیه می شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا