مقالات آموزشی

زنگ بری با واترجت صنعتی فوق فشار قوی

زنگ زدگی حاصل اکسیداسیون است که بر اثر واکنش فلز با اکسیژن و رطوبت هوا به وجود می آید. زنگ زدگی سبب خوردگی فلز شده و هنگامی که از یک نقطه شروع می شود به تدریج به سایر بخش های فلز سرایت می کند و در پایان خسارت های زیاد و جبران ناپذیری را به وجود می آورد. زنگ زدگی و خوردگی تجهیزات و سازه های فلزی هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ ایمنی مشکلات زیادی به بار می آید. به عنوان مثال ریل ها، دکل ها، پل های فلزی، کشتی ها و … نباید خوردگی و زنگ زدگی داشته باشند و در صورت تشکیل باید به سرعت نسبت به رفع زنگ زدگی ها و ترمیم دوباره اقدام شود. یکی از راهکارهای بهینه و اثر گذار در عملیات زنگ زدایی استفاده از دستگاه های پیشرفته واترجت صنعتی است و زنگ بری با واترجت مزایای متعددی به همراه دارد.

 

خطرات زنگ زدگی و خوردگی

زنگی زدگی و خوردگی تجهیزات صنعتی و سازه های فلزی باید به موقع برطرف شود تا از خرابی های بیشتر و خسارت های پرهزینه جلوگیری شود. پیش روی زنگ زدگی عملکرد تجهیزات مختلف را ضعیف و مختل می سازد. در برخی شرایط  خوردگی تجهیزات ترک ها و شکاف هایی تشکیل می شود که کارکرد سیستم را بر هم می زند و حتی می تواند خطرات و آسیب های جدی به بار آورد و یا در کمترین حالت نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات خواهد بود. خوردگی علاوه بر این که مقاومت و ظاهر فلزات را تحت تأثیر قرار می دهد، بر روی مواد و تجهیزات دیگری که با فلز تماس دارند، اثر منفی می گذارد.

 

زنگ بری با واترجت صنعتی

دستگاه مناسب برای از بین بردن لایه های زنگ زده از فلزات واترجت صنعتی در رده فوق فشار قوی می باشد. با استفاده از این روش دیگر لزومی به مصرف هیچ ماده اضافی مانند مواد شیمیایی قوی، خطرناک و زیان آور نیست و تنها قدرت بالای آب است که لایه های زنگ را بر می دارد. برخلاف روش های پیشین این روش در مواد مصرفی صرفه جویی به عمل می آورد و آسیب های زیست محیطی به دنبال ندارد. روش های دستی و مکانیکی نیز با تولید آلودگی همراه هستند و علاوه بر آن نتیجه باکیفیت و یکنواخت به جای نمی گذارد.

 

مزایای زنگ بری با واترجت صنعتی

عملیات زنگ برداری از سازه های فلزی فرآیندی دشوار و چالش برانگیز است که به وسیله دستگاه های واترجت صنعتی سریع و آسان می گردد. واترجت صنعتی می تواند زنگ زدگی ها را به طور موضعی و یا کلی از میان بردارد بدون آن که به سطح زیرین و بخش های سالم فلز آسیبی وارد برساند. مزایای مهم این روش استفاده از واترجت صنعتی عبارت اند از:

– سرعت عمل بسیار بالا و جلوگیری از اتلاف وقت

– سازگار با محیط زیست بدون تولید گرد و خاک

– برداشتن زنگ زدگی به طور کامل و دقیق

– محافظت از پروفیل یا سطح زیرین

– آماده سازی سطح برای رنگ آمیزی بلافاصله پس از زنگ بری

 

کاربرد واترجت صنعتی برای زنگ بری در صنایع گوناگون

فلز ماده ای بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف می باشد که احتمال زنگ زدگی در هر یک از آن ها وجود دارد و می توان جهت زنگ زدایی از دستگاه واترجت صنعتی فوق فشار قوی بهره گرفت. صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، پالایشگاه، کارخانه های تولیدی، صنایع شهرسازی و عمرانی، شهرداری ها،‌ سازمان های بنادر و کشتیرانی، نیروگاه ها و … از جمله صنایعی هستند که واترجت صنعتی برای زنگ بری در آن ها کاربرد دارد. زنگ برداری با شوینده های فوق فشار قوی استانداردهای لازم را فراهم می آورد و به موجب آن سطحی صاف و یک دست فراهم شده که سبب آسان و باکیفیت شدن رنگ آمیزی دوباره پس از زنگ بری خواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا