مقالات آموزشی

واترجت صنعتی چگونه کار می کند و از چه بخش هایی تشکیل شده است؟

سطوح کثیف و آلوده هیچگاه خوشایند افراد نیست. چنین سطوحی در حیاط خانه، بر روی بدنه ماشین یا حتی محیط کارگاهی صنایع مختلف وجود دارد. راحت ترین و موثر ترین راه تمیز کردن این آلودگی ها، استفاده از دستگاه واترجت صنعتی است. این دستگاه به یک پمپ فشار قوی مجهز است تا آب با فشار به سطح پاشیده شود. در این مقاله توضیح داده می‌شود واترجت چگونه کار می کند و با بخش های مختلف آن آشنا می‌شوید. آشنایی با طرز کار کارواش صنعتی به شما کمک می‌کند تا به بهترین شکل از دستگاه واترجت صنعتی استفاده کنید و نظافت محیط را حفظ نمایید.

واترجت چگونه کار می کند ؟

شناخت و آشنایی با طرز کار کارواش صنعتی به شما کمک می کند در صورت مشاهده عملکرد غیر عادی و نادرست دستگاه، از وجود عیب در آن آگاه شوید و از بروز مشکلات و ایرادات جدی در دستگاه پیشگیری نمایید. از سوی دیگر آشنایی با طرز کار واترجت صنعتی به میزان زیادی در بهبود عملکرد دستگاه و نتیجه حاصل شده از فرایند نظافت صنعتی کمک می‌کند.

دانستن اینکه واترجت چگونه کار می کند به شما در موارد عیب یابی آن کمک نماید. با روشن شدن دستگاه، آب با عبور از فیلتر ورودی، به پمپ وارد میشود. در این قسمت موتور الکتریکی یا دیزلی دستگاه پمپ را به حرکت در آورده و با افزایش فشار آب تا حد تعیین شده توسط کاربر، از دریچه خروجی به سمت شلنگ فشار قوی فرستاده می‌شود.

پمپ آب گرم، ماده شوینده را از طریق شلنگ خروجی تقویت شده خارج می‌کند. اتصال نازل باریک روی این اتصالات به افزایش فشار آب پاشیده شده از واترجت صنعتی کمک می کند. فشار بالای آب نه تنها کیفیت شستشو را بالا می‌برد، بلکه در مقایسه با شلنگ معمولی تا ۸۰ درصد از اتلاف آب جلوگیری می‌کند. با توجه به این مزایا، قیمت دستگاه کارواش آب گرم توجیه اقتصادی دارد و خریدی بهینه برای نظافت سطوح و تجهیزات است.

تشریح طرز کار کارواش صنعتی

در توضیح دقیق تر طرز کار کارواش صنعتی به طور خیلی ساده میتوان اینطور گفت که، قطعات مختلفی در دستگاه قرار دارند. پمپ و بخش هایی که با آب تماس دارند، به طور کامل از بخش های الکتریکی و موتور دستگاه جدا بوده و به صورت عایق در دستگاه نصب می‌شود تا ایمنی کاربر و فرایند تامین گردد. همانطور که در تصویر می‌بینید بخش های دستگاه به صورت تخصصی امکان توضیح دارند اما به طور ساده میتوان دستگاه را به بخش های مشخص شده با رنگ های خاص تقسیم کرد. در ادامه به طور ساده طرز کار هر یک از این بخش های رنگی در دستگاه کارواش صنعتی شرح داده می‌شود.

  1. محفظه پلاستیکی اصلی (زرد). که شامل تمام بخش های تشکیل دهنده دستگاه واترجت میشود.
  2. موتور الکتریکی (قرمز). که وظیفه راه اندازی پمپ دستگاه را به عهده دارد.
  3. محفظه پلاستیکی عایق (آبی): این عایق از نفوذ آب و رطوبت به داخل موتور دستگاه جلوگیری میکند.
  4. محور مرکزی موتور که با چرخش با سرعت زیاد پمپ آب را به حرکت در آورده و فشار آب را افزایش می دهد.
  5. پمپ آب رفت و برگشتی (خاکستری): موتور به دور خود می چرخد، اما پمپ به صورت جلو و عقب حرکت می کند (رفت و برگشتی) و فشار آب را افزایش می دهد. در یک دستگاه واترجت صنعتی چندین واحد پمپ در کنار هم برای افزایش فشار آب وجود دارند، اما برای ساده تر شدن تصویر، تنها یکی نشان داده شده است.
  6. پیستون پمپ (نارنجی): این قسمت، محفظه ای است که در آن فشار آب داخل پمپ افزایش پیدا میکند.
  7. لوله آب (آبی): خروجی دستگاه که با اتصال به شلنگ فشار قوی، آب به سمت تفنگی، لنس و نازل دستگاه پمپاژ شده و به سطح مورد نظر پاشش می شود.

طرز کار واترجت صنعتی

معرفی بخش های گوناگون واترجت

طرز کار دستگاه کارواش صنعتی به عملکرد صحیح ۵ بخش اصلی این دستگاه ارتباط دارد که در ذیل به معرفی طرز کار آن ها پرداخته می شود :

موتور

پمپ دستگاه یکی از قطعات اصلی دستگاه است که به طور مستقیم در طرز کار کارواش صنعتی تاثیر گذار است و انرژی خود را از موتور دستگاه می گیرد. توان موتور، تعیین کننده مقدار فشار عملیاتی و دبی آب می باشد. موتور واترجت صنعتی در سه مدل الکتریکی، دیزلی و بنزینی در دسترس است. واترجت صنعتی آب سرد الکتریکی که از طریق کابل و برق مستقیم تامین انرژی میشود، اغلب برای محیط های سر بسته یا با دسترسی مناسب به پریز برق کاربرد دارد.این در حالی است که دستگاه کارواش صنعتی با موتور دیزلی یا بنزینی نیز با توانایی بالا در محیط های بیرونی وسیع به راحتی قابل استفاده هستند.

پمپ فشار قوی

همانظور که گفته شد بخش اصلی و مهمترین قطعه در طرز کار کارواش صنعتی، پمپ فشار قوی می باشد که وظیفه افزایش فشار آب را بر عهده دارد. پمپ پلانجری یکی از بهترین نوع پمپ است که در ساختارواترجت های با کیفیت بکار رفته است. در محاسبه کیفیت عملکرد طرز کار واترجت صنعتی هرچه فشار عملیاتی و خروجی آب دستگاه بیشتر باشد، آلودگی ها بهتر از سطح جدا می شوند و کیفیت به دست آمده از نظافت بهتر خواهد بود. البته باید به حساسیت سطح نسبت به فشار بالای آب توجه نمود.

شلنگ فشار قوی

شلنگ فشار قوی، آب پر فشار را از پمپ به سمت لنس و نازل انتقال می دهد. این شلنگ از جنس بسیار مقاومی است و طول عمر بالایی دارد. شلنگ های فولاد بافت ضد سایش و مقاوم در برابر خوردگی و دمای چند لایه، از کیفیت، کارایی و طول عمر بالایی برخوردارند. استفاده از شلنگ های با کیفیت به خوبی فشار تولید شده از پمپ دستگاه را به سطح مورد نظر انتقال می‌دهد و در طرز کار کارواش صنعتی به طور صحیح تاثیر گذار است.

تفنگی

اتصال شلنگ فشار قوی و لنس توسط تفنگی انجام می شود. تفنگی دارای یک ماشه ایمنی است که با فشار دادن آن آب به سمت سطح پاشش می گردد. قفل ایمنی این تفنگی در زمان اتمام فعالیت پاشش باید فعال شود.

واترجت صنعتی چگونه کار می کند

نازل

از دیگر بخش های دستگاه که در آشنایی با طرز کار کارواش صنعتی باید با آن آشنا باشید، نازل دستگاه است. آب پر فشار در نهایت از بخشی به نام نازل واترجت خارج می شود. نازل ها در سایز ها و مدل های متنوعی تولید می گردند که با توجه به نیاز افراد قابل استفاده هستند. نازل های با زاویه بزرگ، سبب گستردگی محل فرود آب شده و بنابراین برای شستشوی سطوح وسیع با حجم آلودگی کم کاربرد دارند. در نقطه مقابل، نازل های با زاویه کوچک برای شستشوی آلودگی های عمیق استفاده می شود.

راه اندازی کارواش صنعتی

بعد از آشنایی با اینکه واترجت چگونه کار می کند در اینجا مراحل و راهنمای گام به گام نحوه استفاده از کارواش صنعتی را برای شما شرح خواهیم داد. برای راه اندازی و شروع استفاده از دستگاه کارواش یا واترجت صنعتی لازم است ابتدا اتصالات دستگاه را متصل نمایید. از اتصال قطعات لنس و نازل به تفنگی شروع کنید. پس از آن شلنگ فشار قوی را به وصیله اتصالات برنجی به تفنگی اتصال دهید. شلنگ را از بخش مربوطه روی بدنه دستگاه واترجت صنعتی به دستگاه متصل نمایید. دستگاه را به منبع ورودی آب و برق شهری اتصال

دهید.

پس از بررسی و اطمینان از محکم بودن اتصالات، دستگاه را با استفاده از کلید در نظر گرفته شده برای راه اندازی دستگاه، روشن نمایید.

در ادامه طرز کار کارواش صنعتی با روشن شدن موتور دستگاه پمپ شروع به افزایش فشار آب ورودی میکند، ولی تا زمانی که ماشه تفنگی را فشار ندهید، آب از دستگاه خارج نمیشود. سر تفنگی و لنس دستگاه را به سمت سطحی که قصد شستشوی آن را دارید گرفته و ماشه را فشار دهید. در ابتدای امر، هوای داخل شلنگ و تفنگی توسط فشار آب خارج شده و پس از آن آب با فشار تعیین شده از جانب کاربر از نازل بر روی سطح پاشش خواهد شد.

توجه داشته باشید برای کسب کیفیت مطلوب نظافت و جلوگیری از آسیب رسیدن به سطح، علاوه بر آشنایی با طرز کار واترجت صنعتی باید از نازل مناسب جهت فرایند شستشو استفاده نمایید. انواع مختلف نازل های واترجت مثل زاویه دار، سوزنی و دوار برای شستشوی سطوح مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. اگر قصد استفاده از ماده شوینده حین فرایند نظافت و شستشو دارید باید از دستگاه واترجت صنعتی استفاده کنید که قابلیت مکش مواد شوینده را هم داشته باشد. در طرز کار این نوع واترجت صنعتی آب با ماده شوینده ترکیب می‌شود و به صورت آب و کف بر سطح پاشیده خواهد شد که نتیجه شستشو کیفیت نظافت بهتری به همراه دارد.

عوامل تاثیر گذار در افزایش کیفیت نظافت با واترجت صنعتی

وقتی بخواهیم از عوامل تاثیر گذار در ارتقا سطح کیفیت نظافت با دستگاه نظافت صنعتی مانند واترجت صنعتی سخن بگوییم، باید بدانیم از چه مواردی سخن می گوییم. عوامل اصلی تاثیر گذار در افزایش کیفیت نظافت با این ابزار نظافت، فشار آب، استفاده از مواد شوینده و استفاده از تجهیزات جانبی مناسب است. این عوامل که در طرز کار دستگاه واترجت صنعتی تاثیر دارند، میتوانند به سادگی به سهولت انجام این فرایند و کاهش هزینه های آن منجر شود. بکار گیری مواد شوینده برای برطرف سازی بسیاری از آلودگی ها و چربی ها میتواند سهولت جداسازی آنها را از سطح فراهم آورد که نتیجه آن سرعت بالاتر فرایند نظافت می باشد. تجهیزات و لوازم جانبی معرفی شده برای واترجت صنعتی انواع نازل و برس های شستشو را شامل می شوند که با استفاده از آن و بکارگیری فشار آب مناسب، پاشش آب با زاویه های مختلف امکان پذیر شده و قدرت پاک کنندگی دستگاه را افزایش خواهد داد.

علاوه بر موارد گفته شده، ساختار دستگاه واترجت نیز تا حدود زیادی در کیفیت و عملکرد نظافتی دستگاه تاثیر داشته باشد. واترجت های صنعتی که در ساختار خود از سیستم گرم کن بهره میبرند، با تکیه بر قدرت پاک کنندگی آب گرم، میتوانند نتایج بهتری در آلودگی زدایی از سطوح ارائه دهند. نرم شدن آلودگی ها با آب گرم جداسازی بهینه این آلودگی ها را به دنبال خواهد داشت. قابلیت تنظیم فشار آب در برخی نمونه های دستگاه واترجت با توجه به نیاز کاربر، از جمله عواملی است که در نتیجه طرز کار دستگاه کارواش یا واترجت صنعتی تاثیر گذاری بسزایی دارد و اجرای نظافت بدون ایجاد آسیب در سطح مورد نظر را تضمین می سازد.

واترجت صنعتی چگونه کار می کند و از چه بخش هایی تشکیل شده است

مزایای استفاده از واترجت صنعتی

افراد دوست دارند تا در برای انجام کارهای مختلف بهترین روش را انتخاب کنند. برای شستشوی و نظافت محیط هایی وسیع که حجم آلودگی در آن بسیار زیاد است باید به سراغ استفاده از دستگاه هایی مثل واترجت صنعتی برویم. در ادامه به بعضی مزایای واترجت صنعتی اشاره می کنیم:

  • صرفه جویی در زمان: شستشوی محیطی مثل محوطه های کارخانه های صنعتی احتیاج به زمان زیادی دارد. انجام این کار بدون بهره بردن از فشار آب خارج شده از واترجت تقریبا غیر ممکن است. زیرا شستشو با آب فشار کم احتیاج به زمان و انرژی زیادی دارد و به احتمال زیاد در صورت صرف زمان باز هم شستشو کیفیت بالایی ندارد
  • استفاده اسان: برای شستشوی محیط به وسیله واترجت احتیاج به آموزش زیادی نیست. تنها بعد از مطالعه کاتالوگ می‌توانید با نحوه راه اندازی و کار با آن آشنا شوید و فرایند شستشو را شروع نمایید
  • توانایی از بین بردن آلودگی های قدیمی و رسوب کرده: آلودگی هایی که برای مدت زمان زیادی باقی مانده اند به سادگی پاک نمی‌شوند مگر اینکه نیروی قدرتمندی به آن وارد شود. این نیروی زیاد به وسیله واترجت صنعتی می تواند تامین شود.
  • صرفه جویی در مصرف آب: به دلیل پاشش آب با فشار زیاد، حجم آب خارج شده در مقایسه با سایر روش ها بسیار کمتر است. زیرا در مدت زمان حجم آب کمی از سطح خارج می‌شود و این موضوع در بلند مدت هزینه ها را می تواند تا حد زیادی کاهش دهد.
  • قابلیت شستشوی سطوح مختلف: طیف گسترده ای از سطوح وجود دارد که به وسیله واترجت صنعتی می‌توان آن‌ها را شست. میزان فشار و شدت آب خروجی متغییر است و با توجه به گستردگی فضا و میزان سختی آلودگی امکان تنظیم این موارد وجود دارد. از واترجت در محیط هایی مثل رستوران، کارخانه و پارکینگ ها استفاده کرد.
  1. محفظه پلاستیکی اصلی (زرد). که شامل تمام بخش های تشکیل دهنده دستگاه واترجت میشود.
  2. موتور الکتریکی (قرمز). که وظیفه راه اندازی پمپ دستگاه را به عهده دارد.
  3. محفظه پلاستیکی عایق (آبی): این عایق از نفوذ آب و رطوبت به داخل موتور دستگاه جلوگیری میکند.
  4. محور مرکزی موتور که با چرخش با سرعت زیاد پمپ آب را به حرکت در آورده و فشار آب را افزایش می دهد.
  5. پمپ آب رفت و برگشتی (خاکستری): موتور به دور خود می چرخد، اما پمپ به صورت جلو و عقب حرکت می کند (رفت و برگشتی) و فشار آب را افزایش می دهد. در یک دستگاه واترجت صنعتی چندین واحد پمپ در کنار هم برای افزایش فشار آب وجود دارند، اما برای ساده تر شدن تصویر، تنها یکی نشان داده شده است.
  6. پیستون پمپ (نارنجی): این قسمت، محفظه ای است که در آن فشار آب داخل پمپ افزایش پیدا میکند.
  7. لوله آب (آبی): خروجی دستگاه که با اتصال به شلنگ فشار قوی، آب به سمت تفنگی، لنس و نازل دستگاه پمپاژ شده و به سطح مورد نظر پاشش می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا