مقالات آموزشی

شستشوی سلول خورشیدی بوسیله ماشین شنی دار

خورشید امروزه بعنوان یکی از منابع مهم تولید انرژی برق شناخته می شود. برای تبدیل انرژی خورشید به برق ، سلول های خورشیدی مورد استفاده قرار می گیرند که مجموعه ای از آن ها، یک پنل یا صفحه خورشیدی را تشکیل می دهند. این صفحات در اماکن مسکونی ، تجاری ، صنعتی و شهری بر روی پشت بام ها و دیگر سطوح تعبیه می شوند تا با دریافت انرژی خورشید ، الکتریسته  تولید کنند. از جمله امور مهم در رابطه با سلول خورشیدی ، شستشوی آن می باشد. در این مقاله به اهمیت شستشوی سلول خورشیدی و معرفی نسل جدید ابزار های نظافت صنعتی جهت شستشوی سلول خورشیدی پرداخته می شود.

 

اهمیت شستشوی سلول خورشیدی

اهمیت شستشوی سلول خورشیدیصفحات خورشیدی در فضای باز و پشت بام ها قرار می گیرند تا نور خورشید را بطور مستقیم دریافت و به برق تبدیل کنند. عدم تولید آلودگی ، سازگاری با محیط زیست تمیز و در دسترس بودن از مزایای استفاده از سلول خورشیدی به حساب می آیند. سطح این سلول ها، در فصول سرد سال ممکن است با برف پوشیده شود. همچنین آلودگی هایی مانند گرد و غبار و فضولات پرندگان به مرور زمان بر روی این صفحات ایجاد می شوند. این آلودگی ها بر روی میزان جریان الکتریکی که توسط یک ماژول تولید می کند ، تاثیرگذار است. تنها راهکار جهت جلوگیری از کاهش بازدهی سلول های خورشیدی ، شستشوی منظم آن ها می باشد. استفاده از تجهیزات نماشویی یا ماشین تخصصی از جمله ابزار های موثر جهت این کار هستند.

 

نکاتی مهم جهت شستشوی صحیح و ایمن صفحات خورشیدی

شستشوی سلول خورشیدیقبل از شروع عملیات ، ابتدا باید مطابق با دستورالعمل های موجود ، سیستم را خاموش نمود. تمیز کردن سلول ها از روی سطح زمین یا با بکارگیری تجهیزاتی که از روی سطح زمین این کار را انجام می دهند ، ایمنی کاربر را حفظ می کند. همچنین عملیات شستشو را در یک روز ابری ، صبح زود یا در بعد از ظهر انجام دهید. در صورتیکه در حین شستشوی پنل های خورشیدی ، آفتاب مستقیم به آن ها بتابد ، آب سریعا بخار شده و سلول ها لکه دار می شوند. اما صبح زود زمان بسیار مناسبی برای این کار می باشد، چراکه شبنمی از شب قبل بر روی پنل قرار گرفته، جرم ها را نرم و حل نموده و در نتیجه صبح روز بعد، انرژی و آب کم تری برای این کار نیاز است. هرگز نباید از تجهیزات فلزی یا محصولات ساینده سخت جهت جدا کردن آلودگی های چسبیده به سلول ها استفاده شود. این ابزار ها ، سطح سلول ها را خراشیده و بر روی عملکرد پنل تاثیر گذار است. رعایت نکات مهم ذکر شده و استفاده از تجهیزات شستشوی با کیفیت ، طول عمر سلول خورشیدی را به حدود ۴۰ سال نیز می رساند.

 

ماشین شنی دار F3500 ، جدید ترین ابزار شستشوی سلول خورشیدی

ماشین شستشوی صفحات خورشیدیماشین شنی دار F3500 آخرین و جدیدترین مدل از ماشین های شستشوی صفحات خورشیدی می باشد که توسط شرکت BP Metalmeccanica ساخته شده است. این شرکت ایتالیایی دستگاه های خود را با توجه به تجارب بدست آمده از مکان های مختلف با شرایط کاری متفاوت ، تهیه نموده که سازگاری بسیار خوبی با نیاز های مشتری ها دارند. ماشین شنی دار F3500 این شرکت از تجهیزات مدرن جهت شستشوی صفحات خورشیدی است که از دو سیستم نظافت خشک و مرطوب جهت کار در محیط های معمول یا حتی بیابانی و پر از گرد و خاک بهره می برد.

 

 

مشخصات ماشین F3500

ماشین شنی دار شستشوی سلول خورشیدیاین ماشین بر روی یک شاسی نصب شده و به یک موتور توربو حرارتی ۳۷.۹ کیلو واتی ، سیستم هیدرولیک بر روی پمپ دنده ای ، توزیع کننده متناسب با کنترل عملکرد ماشین، مخزن سوخت ، مخزن آب با ظرفیت ۱۸۰۰ لیتر ، فیلتر مکش و مخزن روغن هیدرولیک مجهز است. ماشین شنی دار شستشوی سلول خورشیدی  F3500 همچنین دارای یک کابین با تهویه مطبوع ، چراغ های جلو و عقب جهت انجام عملیات در شب و یک بازوی حرکتی برای انجام شستشو می باشد. سیستم آب ماشین از سیستم تصفیه و خالص سازی آب ، پمپ فشار قوی و دیگ بخار جهت گرم کردن آب بهره می برد. سیستم دوربین ماشین نیز محیط کار را به خوبی به تصویر می کشد تا راننده با سهولت بیشتری عملیات شستشو را انجام دهد.

 

نحوه عملکرد ماشین شنی دار F3500

ماشین شنی دار شستشوی سلول خورشیدیماشین شین دار شستشوی سلول خورشیدی F3500 عملیات شستشو را به کمک برس های خود انجام می دهد. این برس ها قابل تعویض بوده و دارای طول حداکثر ۴۳۲۰ میلی متر هستند. در طول فرآیند شستشو، مد اتوماتیک ماشین بوسیله سنسور های قرار گرفته بر روی بدنه برس ها مدیریت می شود. این سنسور ها فاصله برس ها تا سطح سلول ها را تنظیم می کنند تا سلول های خورشیدی دچار آسیب احتمالی نگردند. میزان مصرف آب ماشین از داخل کابین تنظیم است و کاربر می تواند با توجه به شرایط محیطی و میزان آلودگی، میزان آب مورد نیاز را از طریق چهار تنظیم مختلف انجام دهد. به دلیل وجود سیستم بازیابی حرارتی علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی، از شوک حرارتی روی پنل ها جلوگیری می شود.

 

 

 

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا