مقالات آموزشی

کاربرد واترجت صنعتی برای آماده سازی سطوح

آماده سازی سطح یک فرآیند مهم و اساسی است که پیش از رنگ آمیزی و پوشش دهی فلزات و سطوح بتنی و سیمانی انجام می پذیرد. آماده سازی یک سطح شامل شستشو و لایه برداری می شود و هدف از این کار پرداخت سطوح و مهیا شدن شرایط پوشش دهی می باشد. شیوه انجام آماده سازی و پرداخت سطح باید با کمترین آسیب به سطح زیرین و بالاترین کیفیت باشد و سطح اصلی را به سطح کاملاً هموار و پاک تبدیل نماید. در میان روش های موجود برای آماده سازی سطوح استفاده از دستگاه حرفه ای واترجت صنعتی کارآمدترین و بهینه ترین روش است و جریان پرفشار آب تمامی لایه های نامطلوب را حذف می گرداند.

 

آماده سازی سطح فلز، بتن و سیمان با واترجت صنعتی

آماده سازی سطح با واتر جتسطوحی مانند فلز، بتن و سیمان از جمله سطوحی هستند که عملیات آماده سازی به وسیله دستگاه های واترجت صنعتی بر روی آن ها صورت می گیرد. تکنیک استفاده از جریان آب فوق فشار قوی برای آماده سازی سطوح یک تکنیک پیشرفته و کاملاً اصولی است که با ارائه مزیت های برجسته در مقایسه با روش های قدیمی مانند سایش، مواد شیمیایی، حرارت و … فرآیند مهیا سازی سطوح را دگرگون می سازد. اما برای آماده سازی یک سطح چه دلایل و اهدافی وجود دارد؟

 

هدف از آماده سازی فلز

آماده سازی فلز با واترجت صنعتیسازه های فلزی مانند دکل های مخابراتی، مخازن، لوله های عظیم انتقال مواد، ستون ها و … اگر از پیش به درستی آماده سازی و پوشش دهی نشده باشند، زنگ زدگی رخ می دهد، پیوند میان سطح و پوشش سست می شود و در نهایت پوسیدگی رنگ به وجود می آید. زنگ زدگی و رنگ های پوسیده به سازه فلزی آسیب جدی وارد می کنند و برای جلوگیری از پیشروی آن ها و اعمال پوشش دوباره لازم است لایه برداری اساسی انجام پذیرد. دستگاه واترجت صنعتی با از میان برداشتن آلودگی های سطح فلز، یک سطح پرداخت شده و هموار را فراهم می آورد.

 

آلودگی های سطح فلز

– رنگ و اپوکسی

– زنگ زدگی

– مواد روغنی

– مواد سیمانی

– آلاینده های زیستی

– آلاینده های شیمیایی

اگر سطح فلز با دارای چنین آلودگی هایی باشد با استفاده از دستگاه واترجت صنعتی قابل رفع شدن است و میزان فشار دستگاه و تجهیزات جانبی نصب شده بر روی آن بر اساس نوع و شدت آلودگی انتخاب می گردد.

 

مزایای آماده سازی فلز با واترجت صنعتی

– آسیب نرسیدن به سطح فلز

– جلوگیری از ایجاد فرو رفتگی، خراش

– بدون نیاز به مواد شیمیایی

– جلوگیری از ایجاد گرد و خاک

– سرعت عمل بالا

 

رنگ بری و زنگ بری فلز با واترجت صنعتی فوق فشار قوی

زنگ بری و رنگ بری با واترجترنگ های پوسته پوسته شده سازه های فلزی به دلیل سستی زیاد به وسیله واترجت صنعتی با فشار کمتر از ۳۰۰ بار به همراه نازل دوار، قابلیت جدا شدن از سطح فلز را دارند. به منظور جداسازی رنگ اپوکسی از فلز لازم است واتر جت صنعتی با فشار بیش از ۱۰۰۰ بار و نازل مخصوص به کار گرفته شود. به این ترتیب رنگ با کیفیت و سرعت بالا از سطح جدا می گردد. زنگ زدگی یک آلودگی بسیار نامطلوب و مخرب برای سازه های فلزی است و جهت جلوگیری از گسترش زنگ زدگی و آماده نمودن سطح زیرین برای رنگ آمیزی دوباره،‌ دستگاه واترجت صنعتی فوق فشار قوی به کار می آید. برای این عملیات شوینده فوق فشار قوی با فشار ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کاربرد دارد، به صورتی که برای زنگ زدگی های سطحی فشار بر روی مقدار کمتر و برای از بین بردن خوردگی های عمیق فشار دستگاه بر روی مقدار بیشتری تنظیم می گردد.

 

هدف از آماده سازی بتن و سیمان

آماده سازی بتن با واتر جت صنعتیترمیم و آماده سازی سازه های بتنی و سطوح سیمانی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار می باشد. دستگاه واترجت لایه های نامطلوب و تخلخل های سطح بتن و سیمان را از میان بر می دارد. آلودگی های چرب و روغنی سطح بتن به وسیله واترجت صنعتی شستشو و لایه های نامطلوب رنگ و زنگ زدگی با استفاده از رده های فوق فشار قوی آن از سطح مورد نظر جدا می شوند. رنگ آمیزی دوباره، پاشش سیمان، حذف رنگ های فرسوده و حذف آلودگی از مهم ترین دلایل آماده سازی سطوح بتنی و سیمانی می باشد.

 

آلودگی بتن و سیمان

– مواد روغنی

– مواد سیمانی

– زنگ زدگی

– رنگ و اپوکسی

– مواد شیمیایی

– دوده

– آلودگی زیستی

واترجت صنعتی سطح سازه بتنی و سیمانی را شستشو داده و لایه های فرسوده و قدیمی را جهت آماده سازی و پرداخت از بین می برد.

 

مزایای آماده سازی بتن با واترجت صنعتی

– سرعت عمل بالا

– بدون ایجاد آلودگی

– بدون تولید گرد و خاک

– امکان مضرس کردن هم زمان بتن

واترجت صنعتی می تواند بدون نیاز به مصرف مواد شوینده و بدون آسیب رساندن به سطح زیرین لایه های عمیق و ضخیم روغن و دیگر آلودگی های صنعتی را از میان بردارد. کاربرد دستگاه واترجت صنعتی در رده های فشار قوی و فوق فشار قوی به موارد خاصی محدود نمی شود و بسیاری از صنایع از جمله صنایع نفت و پتروشیمی، نیروگاهی، رنگ و مواد شیمیایی،‌ بنادر و کشتیرانی،‌ ساختمان سازی،‌ مواد غذایی، کارخانه های تولیدی، فولاد، سیمان و دیگر صنایع قادر خواهند بود از مزیت های بی شمار این تکنولوژی بی نظیر و حرفه ای بهره برند. واترجت صنعتی دستگاه سخت کاری است که برای انجام امور صنعتی در رده های سخت و دشوار مقاومت و کارایی بالایی از خود نشان می دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا