مقالات آموزشی

بررسی فنی بخش های مختلف دستگاه واترجت

واترجت یک دستگاه نظافتی کارآمد است که از پمپ فشار قوی برای افزایش فشار آب بهره می برد. این پمپ توسط یک موتور الکتریکی یا دیزلی شروع به کار می کند. پمپ دستگاه کارواش صنعتی ضد آب بوده و جریان مشخصی از آب را با فشار به سمت بیرون هدایت می کند. آب خروجی از پمپ، از طریق شلنگ فشار قوی به داخل لنس و نازل می رود. سبک طراحی و زاویه نازل دستگاه تعیین کننده نحوه پاشش آب بر روی سطح آلوده می باشد. بطور کلی برای هر واترجت، نازل هایی با اندازه مشخص فراخوان شده که با دبی آب و توان موتور آن مطابقت داشته باشد. قطر کمتر نازل، سرعت پاشش آب را افزایش می دهد و در نتیجه آب خروجی با قدرت بیشتری به سمت بیرون پرتاب می شود. آب پر فشار خروجی از نازل، با انرژی جنبشی بالا به سطح برخورد می نماید و آلودگی ها را از روی سطح بین می برد. دو فاکتور مهم برای اثربخشی یک کارواش فشار قوی ، دبی آب و فشار کاری دستگاه می باشد. واترجت ها از نظر دمای آب خروجی به دو دسته آب گرم و سرد تقسیم بندی می شوند.

دستگاه کارواش صنعتی
دستگاه کارواش صنعتی

بررسی فنی و فناوری دستگاه واترجت صنعتی

دستگاه واترجت صنعتی دارای شاسی، موتور، پمپ فشار قوی، شلنگ فشار قوی، لنس و نازل می باشد. قوی بودن پمپ و موتور دستگاه باعث می شود تا آلودگی ها با قدرت بیشتری از سطح جدا شوند. تفاوت شاسی واترجت ها در مدل های کوچک و بزرگ باعث شده تا جابجایی مدل های کوچک آسان تر و مدل های بزرگتر کمی سخت تر باشد. از دیگر بخش های واترجت می توان به شلنگ واترجت، کلید روشن و خاموش و قرقره شلنگ جمع کن(بعضی مدل ها) اشاره کرد. شلنگ فشار قوی آب را از پمپ به سمت نازل و لنس منتقل می کند و نازل تعیین کننده نحوه پاشش آب بر روی سطح است. لنس بخش دیگر واترجت است که رابط بین تفنگی و نازل می باشد.

پمپ فشار قوی

اساس عملکرد انواع واترجت بر پایه پمپ آن ها می باشد. پمپ ها تجهیزاتی هستند که فشار آب یا مایعات دیگر را افزایش می دهند. پمپ تعبیه شده در یک دستگاه کارواش صنعتی به وسیله یک موتور الکتریکی و یا موتور دیزلی شروع به کار کرده، به طوری که به آب ورودی فشار اعمال می کند و آن را به سمت نازل خروجی هدایت می نماید. پمپ ها و از جمله پمپ واترجت در انواع گوناگونی طراحی و ساخته شده اند و هر یک دارای ویژگی ها و مزایای مخصوص به خود هستند. پمپی که در واترجت های صنعتی بکار رفته، از نوع جا به جایی مثبت می باشد. پمپ واترجت حجمی از مایع را محبوس کرده و در یک فضای بسته به آن فشار اعمال می کند. بوسیله یک پمپ های جا به جایی مثبت می توان بدون نیاز به در نظر کردن فشار، دبی آب را ثابت نگهداشت. یکی از انواع پمپ جا به جایی مثبت، پمپ رفت و برگشتی است. این نوع پمپ کارواش برای افزایش فشار آب ورودی، یک فرآیند رفت و برگشتی تکرار شونده را در بازه های زمانی منظم انجام می دهد. متداول ترین پمپ جابجایی مثبت از نوع رفت و برگشتی، پمپ های پلانجری هستند. بیشتر کارواش های صنعتی موجود از این نوع پمپ در ساختار خود بهره می برند. پمپ پلانجری با حرکت یک پلانجر استوانه ای در محفظه بسته آب را تحت فشار قرار می دهد تا در نهایت با فشار بالا از سمت دریچه خروجی خارج شود. بازدهی بالا، جریان مناسب آب و فشار بالای آب خروجی از مزایای پمپ پلانجری می باشند.

پمپ کارواش صنعتی
پمپ کارواش صنعتی

شلنگ فشار قوی

شلنگ فشار قوی انتقال دهنده آب پر فشار از خروجی پمپ به سمت تفنگی و لنس و نازل می باشد. شلنگ فشار قوی برخلاف شلنگ معمولی آب توانایی تحمل آب پر فشار را دارد. طول شلنگ فشار قوی دستگاه واترجت از حدود ۱۰ متر تا ۳۰ متر متغیر است. بلند تر بودن شلنگ امکان شستشوی سطوح با فاصله را بدون جابجا کردن دستگاه، راحت تر می نماید. در کارواش های فشار قوی، شلنگ دارای ضخامت و عرض بیشتری است تا بتواند فشار های خیلی بالا را تحمل کند. شلنگ دستگاه کارواش بعد از پایان عملیات شستشو، باید به طریق مناسب جمع آوری شود. در بعضی واترجت ها محل قرار گرفتن شلنگ فشار قوی دور بدنه و در بعضی دیگر دور قرقره مخصوص شلنگ جمع کن می باشد.

تفنگی دستگاه کارواش صنعتی

بعد از عبور آب از شلنگ فشار قوی، تفنگی قرار دارد. با فشار دادن نازل تفنگی یا گان کاربر می تواند آب را به سطح پاشش کند. در واقع تفنگی کنترل کننده عبور آب از شلنگ به سمت لنس و نازل است. تفنگی و دسته گان معمولا از جنس استیل یا در بعضی مدل ها از جنس پلاستکی نرم و فشرده می باشد. با رها کردن تفنگی در اغلب کارواش های صنعتی موتور دستگاه خاموش می شود. قفل ایمنی تعبیه شده بر روی نازل گان نیز از فعال شدن اتفاقی تفنگی جلوگیری می نماید.

لنس

لنس رابط بین تفنگی و بخش نازل می باشد. وجود لنس در دستگاه واتر جت باعث ایجاد فاصله ایمنی مناسب کاربر با سطح می شود. در واقع با تجهیز واترجت به لنس کاربر نیازی نیست تا حد زیادی به سطح آلوده نزدیک شود. طول لنس دستگاه تقریبا یک متر بوده اما امکان افزایش آن و یا خرید لنس های کاربردی مثل لنس زیرشویی خودرو وجود دارد.

تجهیزات جانبی واترجت صنعتی
تجهیزات جانبی واترجت صنعتی

نازل

آخرین قسمت دستگاه کارواش که آب از پمپ طی می کند، نازل واترجت است. نازل ها در انتهای لنس متصل شده و در انواع و اندازه های مختلف در دسترس هستند. معمولا یک نازل برای دستگاه تعبیه می شود ولی به سادگی می توانید این نازل را تعویض کرده و از نازل دیگری استفاده کنید. ساختار داخلی نازل تعیین کننده نحوه پاشش آب به سطح است. زاویه پاشش آب به سطح توسط نازل از صفر تا حدود ۶۰ درجه متغیر است. نازل های صفر درجه به نازل سوزنی معروف هستند که برای عملیات های سنگین مانند تخریب بتن کاربرد دارند. این نوع نازل می تواند به سطوح حساس به شدت آسیب برساند. نازل های با زاویه حدود ۱۵ درجه زاویه پاشش بیشتر داشته و برای شستن سطوح غیر حساس کاربردی ترند. هرچه زاویه نازل بیشتر شود، سطح بیشتری مورد پوشش قرار می گیرد. البته با زیاد شدن زاویه نازل قدرت حذف آلودگی ها کمتر می شود اما این نازل ها برای سطوح حساس مانند شیشه کاربردی هستند. نازل های متغیر دسته دیگری از نازل ها هستند که نازل بصورت دواری چرخش می نماید. بوسیله این نوع نازل ها آلودگی ها با قدرت بیشتری از بین می روند.

تجهیزات جانبی دستگاه واترجت صنعتی

برای بهبود عملکرد دستگاه کارواش و یا استفاده موثر تر و متنوع تر از این دستگاه، بکارگیری تجهیزات جانبی پیشنهاد می شود. انواع نازل های کاربردی برای عملیات های تخصصی از جمله تجهیزات واترجت صنعتی هستند. مثلا نازل لوله باز کن برای باز کردن لوله به کمک دستگاه واترجت صنعتی کاربرد دارد. نازل زمین شوی عملیات شستشوی سطوح کف را ساده تر و موثر تر می نماید. نازل های پاشش مواد شوینده عملیات شستشوی همراه با مواد شوینده را امکان پذیر می نمایند. انواع لنس های شستشو دیگر تجهیزات جانبی واترجت هستند. مثلا لنس زیرشوی عملیات شستشوی سطح زیرین خودرو را تسهیل می نماید. لنس دوتایی با دو نازل خروجی عملیات را موثر تر می کند. دیگر تجهیزات کارواش شامل مواردی مانند برس شستشوی سطوح و خودرو،‌ رابط بین دو شلنگ، شلنگ مکش آب و محافظ پاشش آب می شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا