مقالات آموزشی

کنترل آلاینده‌های صنعتی با جاروبرقی صنعتی

دستگاه های جارو برقی صنعتی با قابلیت جمع آوری هم زمان مواد خشک و تر یک راهکار نظافتی عالی برای صنعت و تجارت به شمار می آیند و با امکانات و ویژگی هایی که دارند پسماندها و آلاینده های ناخواسته را حذف نموده و محیط را در برابر آن ها محافظت می کنند. مکنده ها ابزارهای مفیدی برای نظافت انواع محیط های صنعتی و نیمه صنعتی هستند و رده های مختلفی را در بر می گیرند که برای هر کارخانه، کارگاه، فروشگاه و دیگر مراکز صنعتی و تجاری قابل استفاده و انطباق پذیر بوده و این امکان را فراهم می آورد که در شرایط کاری مختلف موفقیت های بیشتری به دست آید.

 

شیوه های کنترل آلودگی در مراکز صنعتی

در مراکز صنعتی و کارخانه های تولیدی همواره روش هایی برای کنترل آلودگی و گرد و غبار وجود دارد؛‌ وجود سیستم های کنترل آلودگی علاوه بر این که به حفظ سلامت و ایمنی کارکنان کمک می کند،‌ سبب افزایش طول عمر تجهیزات و تأسیسات و بهبود کیفیت محصولات تولیدی می گردد.

کارفرمایان موظف هستند از قوانین و استانداردهای ایمنی مربوط به صنعتی که در آن فعالیت دارند، پیروی نمایند و با اعمال روش های حذف ذرات آلاینده از بروز موقعیت های خطرناک جلوگیری به عمل آورند. برخی از ذرات آلاینده اشتعال زا و یا سمی هستند و به سرعت باید از انتشار آن ها در محیط کاری جلوگیری شود.

استفاده از سیستم های تهویه قوی، سیستم های غبارگیر و جاروبرقی صنعتی از متداول ترین روش ها برای کنترل آلاینده ها در واحدهای صنعتی شناخته می شوند و بر مبنای شرایط کاری و محیطی هر صنعت نصب و راه اندازی می شوند. دستگاه های جاروبرقی صنعتی سهم مهم و اساسی در کنترل و حذف آلاینده ها دارند و می توان این گونه اظهار داشت که تقریباً در همه صنایع سبک و سنگین قابل استفاده بوده و دارای کاربردهای بسیار زیادی هستند.

 

انتخاب جاروبرقی صنعتی براساس شرایط

تهیه جاروهای صنعتی و نیمه صنعتی یک سرمایه گذاری ارزشمند برای هر محیط کاری می باشد. انتخاب جارو برقی صنعتی با چالش هایی همراه است؛‌ در همین راستا پارامترهای کلیدی از جمله شدت آلودگی، محدودیت های محیطی، ماهیت ماده، خطرات احتمالی و … مورد بررسی قرار می گیرد و سپس مکنده منطبق با آن انتخاب می گردد. جمع آوری گرد و غبار، آب و مایعات،‌ براده چوب، تراشه فلزات، مواد پودری و … شرایط خاص خود را دارد و به همین دلیل پیش از هر گونه تصمیم گیری برای خرید جاروهای صنعتی موارد ذکر شده باید به دقت بررسی گردد.

 

طراحی جارو برقی صنعتی آب و خاک

جاروهای آب و خاک در رده های صنعتی، نیمه صنعتی و تجاری تولید شده اند و از طراحی ساده و سهولت کاربری برخوردار هستند. این دستگاه ها مخزنی دارند که مواد خشک و تر را در خود جای می دهند و مکش آب آسیبی به دستگاه وارد نمی کند. در برخی مدل ها مکش آب بدون نیاز به خارج کردن فیلتر از دستگاه انجام می گیرد و در برخی دیگر لزومی به خروج فیلتر از جاروبرقی نیست که به نوع طراحی دستگاه وابسته است.

 

جاروبرقی صنعتی دارای تکنولوژی سایکلون

فناوری سایکلون یک فناوری پیشرفته و منحصر به فرد می باشد که مکنده های دائم کار سخت کار از آن بهره مند هستند. سایکلون سیستمی است که در ورودی مواد به مخزن مکنده جریان گردابی تولید می کند و سبب جداسازی ذرات آلودگی از هوا می شود. سایکلون پیش از برخورد ذرات سنگین با فیلتر آن ها را از جریان هوا جدا نموده که در نتیجه آن ذرات جدا شده به داخل مخزن فرو می ریزند. کنترل هر چه بهتر آلودگی حاصل چنین عملکردی است و در عین حال از سیستم فیلتراسیون دستگاه نیز حفاظت به عمل می آید. سایکلون یک سیستم ثابت و غیر متحرک می باشد که بی نیاز از تعمیر و نگهداری است.

 

مزایای کنترل آلودگی با جارو برقی صنعتی

بهره مندی از دستگاه های مکنده یا جارو برقی صنعتی در صنعت و تجارت یک ضرورت به شمار می آید چرا که دارای مزایایی است :

– کارکنان و کارگران را از خطرات ناشی از گرد و غبار و پسماندها مانند استنشاق مواد سمی و بروز انفجار حفظ می نماید.

– یک سیستم نظافتی مناسب و کارآمد بر کیفیت محصولات نهایی تولید شده تاثیر مستقیم دارد و به رفع عیب و نقص محصول کمک می کند.

– نظافت با جاروبرقی صنعتی بر طول عمر تجهیزات و تاسیسات می افزاید. آلودگی بر خرابی و فرسودگی تجهیزات اثرگذار است و با حذف سریع و به موقع آن ها از تعمیرات پرهزینه جلوگیری می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا