مقالات آموزشی

حفظ کیفیت کالا و افزایش بهره وری با دستگاه زمین شوی انبار

انبار محلی تجاری برای نگه داری موقت انواع کالا است که تمیز نمودن آن ها اهمیت بسیار زیادی دارد. با برنامه ریزی های جامع با حفظ ساختار و ابزارهای صحیح می توان به سطح نظافتی استاندارد دست یافت و به مزایای بی شماری رسید. بهترین روش جهت ارائه راهکار نظافتی برای یک انبار مشاهده آن محل از نزدیک است چرا که اطلاعات مفید و مهمی را می توان از این طریق دریافت. با بازدید از محیط می توان به اطلاعاتی از قبیل نحوه مدیریت فضای داخلی،‌ کمیت و نوع کالاهایی که هر روز جا به جا یا نگه داری می شوند، میزان اهمیتی که مسائل ایمنی دارند و …، کسب نمود. به زبان تجاری، انبارهای تمیز و مرتب که به خوبی نیز سازمان یافته اند، می توانند به یک فرصت عالی برای شروع گفتگوهای مثبت و توسعه همکاری ها تبدیل شوند. بنابراین نظافت حرفه ای و اصولی محیط همانند به کارگیری اسکرابر یا زمین شوی انبار برای یک انبار امری ضروری به شمار می آید.

پرسش هایی پیرامون فعالیت ها در انبار

– آیا کالاها به درستی در فضاهای تعیین شده نگه داری می شوند؟ آیا دسترسی به کالاها آسان است و موادی که جا به جایی بیشتری دارند به مناطق آماده سازی حمل و نقل نزدیک تر هستند؟

– آیا کارکنان با در نظر گرفتن مسائل ایمنی رفتار می کنند؟ و در صورت لزوم تجهیزات ایمنی به همراه دارند؟

– آیا قفسه های انبار و فضای اطراف آن ها تمیز هستند؟ آیا کف انبار به طور مرتب جارو و شستشو می شود؟

برخی مزایای تمیز نگه داشتن انبار

به حداقل رساندن خطرات با زمین شوی انبارتمیز بودن محیط انبار و سوله صنعتی فرآیندی کلیدی و حیاتی برای حفظ کیفیت کالاهای ذخیره شده است و مزایای مهمی به دنبال دارد :

به حداقل رساندن خطرات با زمین شوی انبار

جلوگیری از حوادث در محل کار : یک محیط کاری پاکیزه و منظم با ریسک کمتری همراه است یعنی از برخورد با کالاهای بدون علامت، خارج از محل و لغزش جلوگیری به عمل می آید. حوادث در محیط انبار گاهی به آسیب های جدی تبدیل می شوند. محیطی که همواره در وضعیت تمیز و مرتب قرار داشته باشد به کارکنان اجازه می دهد با ایمنی و سرعت بالاتری در محیط انبار فعالیت نمایند که حاصل آن کاهش حوادث، حفظ سلامت افراد و کیفیت محصولات خواهد بود.

حفظ کیفیت محصولات با زمین شوی انبار

انبارهای آشفته و کثیف فضای بسیار مناسبی برای حضور و تکثیر حشرات و جوندگان می باشد و به ویژه انبارهای مواد غذایی بیشتر در معرض این خطر قرار دارند. این جانوران از محصولات تغذیه می کنند و بدون تردید بیماری ها و میکروب های فراوانی را با خود به همراه می آورند. بنابراین سلامت و کیفیت کالاها به شدت به مخاطره افتاده و به زیرساخت های انبار آسیب می رسد. حتی بدون چنین فرضیه ای، عدم نظافت سبب انباشت گرد و خاک و زباله خواهد شد و همین مقدار از آلودگی کافی است تا کیفیت محصول تنزل پیدا کند و ماندگاری آن کمتر شود.

افزایش بهره وری و گردش مالی

هیچ گاه انگیزه ای برای کار کردن در یک محیط آلوده و غیربهداشتی وجود ندارد و از طرف دیگر هیچ شرکت و نهادی تمایل به تعامل و همکاری با چنین فضاهایی ندارد. کاهش ارتباطات به معنای کاهش مشتریان و در نتیجه رکود اقتصادی خواهد بود و بالعکس هر چه محیط انبار پاکیزه تر و منظم تر باشد مشتریان بیشتری به معامله علاقه نشان می دهند که سبب افزایش سودهی و گردش مالی می گردد. برخی بر این عقیده اند که قیمت اسکرابر بالا است و خرید آن صرفه اقتصادی ندارد. این در حالی است که اگر کاهش هزینه های نظافت با استفاده از زمین شوی صنعتی، زمان و مواد شوینده استفاده شده در نظافت با این دستگاه را در نظر بگیرید، قیمت این دستگاه در طی مدت کوتاهی به عنوان سرمایه نظافتی مجموعه شما به شمار خواهد آمد.

چگونگی نظافت اصولی و بهینه انبار

چگونگی نظافت اصولی و بهینه انبار با اسکرابربا مشخص شدن اهمیت نظافت و تمیزی انبار حال به این مرحله می رسیم که چه فعالیت هایی باید برای تمیز نگه داشتن محیط انبار انجام گیرد. از مهم ترین قوانین برای تمیز نگه داشتن یک انبار ایجاد برنامه های نظافتی روزانه، ماهانه یا هفتگی است. در فضاهای وسیع گرد و خاک به سرعت تجمع پیدا می کند که با اجرای دقیق دستورالعمل های مناسب، استانداردهای بهداشتی حفظ شده و پاکیزگی مطلوب و مورد نظر به دست خواهد آمد. اولین اصل برای تمیزی محیط انبار نظافت و شستشوی سطح زمین می باشد که برای جمع آوری زباله های درشت جاروبرقی و برای شستشو زمین شوی انبار به کار می رود.

کاربرد دستگاه زمین شوی انبار برای شستشوی کف انبار

کاربرد دستگاه زمین شوی انبار برای شستشوی کف انباردر کنار نظافت قفسه ها و قرار دادن هر وسیله کوچک و بزرگی در جایگاه درست خود نوبت به شستشوی سطح زمین با دستگاه اسکرابر یا کف شوی صنعتی می رسد. اسکرابر یک ابزار اساسی برای شستشوی انواع سطوح سخت است که به دلیل برخورداری از کارایی بی نظیر و طراحی ارگونومیک انگیزش بالایی در میان نیروهای انسانی به وجود می آورد و باعث می شود عملیات شستشو به طور منظم، با سرعت و کیفیت بالا انجام پذیرد.

دستگاه های زمین شوی صنعتی در مدل ها و اندازه های متنوعی طراحی و تولید شده اند و به این ترتیب فضای میان قفسه ها به هر اندازه ای که باشد دستگاه اسکرابر صنعتی مناسب برای شستشوی سطوح کف در آن فضا موجود است. انواع دستگاه های کف شوی دستی و خودرویی بر اساس متراژ انبار و پهنای راهروها در محیط و سوله قابل به کارگیری هستند. اسکرابر دارای سیستم برس زنی مکانیزه و سیستم مکش می باشد به طوری که سطوح را هم زمان شستشو داده و خشک می کند. چنین عملکردی علاوه بر این که بر سرعت و کیفیت تمیزی می افزاید سبب می شود رطوبت محیط بر اثر شستشو از حد مجاز فراتر نرود و به این ترتیب محصولاتی که نسبت به رطوبت محیط حساس هستند در کوتاه مدت یا بلند مدت دچار آسیب نشوند.

کف شور صنعتی برای همه انبارها با هر محصولی قابل استفاده است و چه با محصولات غذایی فاسد شدنی یا داروها رو به رو باشیم چه با کالاهای غیر فاسدشدنی و ماندگارتر، امکان بهره مندی از دستگاه کف شوی انبار فراهم می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا