مقالات آموزشی

دلایل استفاده از مواد شوینده صنعتی به همراه کاربرد های متنوع آن

از ساده ترین و کم هزینه ترین روش های نظافتی به منظور زدودن انواع آلودگی ها از سطوح متفاوت، به کارگیری ترکیبات شیمیایی مواد شوینده صنعتی و صابون ها می باشد. صابون ها از مهم ترین ترکیبات شیمیایی شوینده هستند که با تولید کف زیاد، موجب پاکیزگی کامل و القای حس تمیزی می گردند. اما آیا مصرف این ماده های شوینده و صابون ها به منظور نظافت یک سطح می تواند عمل درستی باشد؟ چه ترکیباتی در شوینده ها وجود دارد؟ مکانیزم اثر این ترکیبات برای زدودن آلودگی ها به چه صورت است؟ در ادامه با تبیین ویژگی ها و مواد تشکیل دهنده به بررسی پاسخ این سوالات می پردازیم.

مواد شوینده از چه ترکیبات ساخته شده است؟

در حال حاضر شوینده های بسیار متنوعی برای از بین بردن آلودگی های مختلف از سطوح گوناگون وجود دارد و هر یک با کارایی مخصوص به خود ارائه گردیده اند و متناسب با نوع و کارایی که دارند از آلاینده های سبک گرفته تا آلاینده های سخت صنعتی شستشو داده و پاک می کند. برای خرید انواع مواد شوینده صنعتی شناخت ترکیبات این شوینده ها میتواند انتخاب درست و بهینه به شما کمک نماید.

ترکیبات مواد شوینده صنعتی

صابون

اولین نوع ماده شوینده تولید شده به صورت صابون بوده است و اکثر مواد شوینده کنونی مایع هستند و موادی که به صورت صابون می شناسیم، جامد می باشند. امروزه بیشتر مواد شوینده با ترکیبات گیاهی به منظور آسیب کمتر به محیط زیست ساخته می شوند. ترکیبات مواد شوینده صنعتی با ساختار صابون و شوینده ها به منظور زدودن چربی، دوده ها و انواع دیگر کاربرد دارند؛ اما از آن ها در شستشوی دست و صورت، شستن لباس و برطرف کردن لکه ها و آلودگی ها می توان استفاده نمود. این مواد هر کدام ترکیبات گوناگونی دارند که باعث وجود ویژگی های گوناگون در انواع آن ها می گردد، اما ماده سورفکتانت در همه شوینده ها و صابون ها مشترک است. صابون نمک اسید چرب و امولسیون کننده روغن بوده و از همین رو کمک می کند روغن به وسیله آب جا به جا گردد.

معرفی و طرز کار سورفکتانت

سورفکتانت ها ترکیباتی هستند که موجب خاصیت پاک کنندگی و در حقیقت ایجاد کف در صابون ها و مواد شیمیایی می باشند. این ماده که ماده فعال سطحی نیز نام دارد، مقدار کمی از آن کشش سطحی آب را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد. خیس نشدن کامل اجسام پس از پاشش آب به دلیل کشش سطحی مولکول های آب است. این مولکول ها سعی می کنند به همدیگر بچسبند و به همین دلیل قطرات آب در مرکزی متمرکز شده و همه جسم خیس نخواهد شد. مکانیزم عمل ماده سورفکتانت به این صورت است که یک سر این مولکول ها به آب و سر دیگر به خاک می چسبد. به همین دلیل مولکول های آب مولکول های چربی و کثیفی را نگه داشته و در نتیجه آلودگی ها از اجسامی که برای نظافت آن ها از مواد شوینده حاوی سورفکتانت استفاده گشته است، زدوده می شوند.

سایر ترکیبات مواد شوینده صنعتی

درست است که سورفکتانت ماده اصلی همه شوینده هاست، اما تنها ماده موجود نبوده و به منظور تولید ویژگی های گوناگون در مواد شوینده صنعتی، عناصر دیگری با هم ترکیب می گردند. معمولاً در بیشتر ماده شوینده های صنعتی، ماده ی براق کننده به شکلی درخشان دیده می شود. همچنین ترکیب دیگر موجود در برخی مواد شوینده، ترکیبات آنزیمی می باشد که به منظور شکستن پیوند آلودگی های مواد غذایی و دیگر رسوبات به کار می رود. با توجه به ترکیبات مواد شوینده صنعتی در مقایسه با شوینده های متداول خانگی قوی تر و تخصصی تر هستند و در بسیاری از موارد جایز نیست که از شوینده های صنعتی برای مصارف خانگی استفاده شود.

شوینده های صنعتی جهت از بین بردن آلودگی های سخت صنعتی مانند چربی ها، رسوبات آهکی، جرم های تثبیت شده و … کاربرد دارند و می توانند ماشین آلات سنگین، قطعات صنعتی، تاسیسات و بسیاری از سطوح دیگر را به طور کاملا حرفه ای و عالی تمیز گردانند.

تفاوت مواد شوینده صنعتی و خانگی

تفاوت انواع مواد شوینده صنعتی و خانگی

مواد شوینده صنعتی ترکیباتی شیمیایی می باشند که با هدف ارتقا کیفیت شستشو و نظافت در تمامی اماکن صنعتی، تجاری، اداری و آموزشی تولید شده اند. عملکرد شوینده های صنعتی دقیقا مشابه عملکرد شوینده های خانگی می باشد با این تفاوت که با توجه به ترکیبات مواد شوینده صنعتی توان این دسته از شوینده ها بسیار بالاتر از نمونه های خانگی می باشد. خرید انواع مواد شوینده صنعتی و استفاده از آن همراه با دستگاه های مکانیزه و صنعتی نظافت به عنوان مکملی قدرتمند به منظور دستیابی به سطوح بالاتری از نظافت استفاده نمود. مواد شوینده صنعتی به واسطه دامنه کاری و ماهیت آلاینده ها در رده  های متنوعی دسته بندی می شوند:

مواد شوینده خانگی

بخش اعظمی از مواد شوینده صنعتی مرتبط با شستشو و نظافت های روزمره می باشد. این شوینده ها کاربرد وسیعی در حذف آلاینده های روزمره از روی انواع سطوح دارند. اغلب این شوینده ها قابل استفاده به همراه دستگاه های مکانیزه نظافتی چون اسکرابر ها بوده و از توان ویژه ای برای شستشو و جلا دهی به سطوح برخوردار هستند.

مواد شوینده صنعتی تخصصی

مسلما استفاده از تجهیزات مکانیزه و صنعتی نظافت به منظور شستشو و نظافت لایه های عمیق آلودگی، گزینه ای بسیار معقول و ایده ال می باشد. استفاده از مواد شوینده صنعتی و تخصصی در کنار دستگاه های مکانیزه ای چون اسکرابر و واترجت صنعتی می تواند قدرت این دستگاه ها را در حذف بهتر و موثر تر آلودگی ها بهبود بخشد. البته به منظور حفاظت از دستگاه ها در برابر ترکیبات مختلف به کار رفته در شوینده های صنعتی توجه به استاندارد ها و رعایت اصول ایمنی و تطابق ماده شوینده با دستگاه نظافتی مهم ی باشد.

مزایای استفاده از مواد شوینده صنعتی در جایگزینی مواد شوینده سنتی

با توجه به افزایش انواع متفاوت آلودگی ها چه در محیط های صنعتی و چه مصارف خانگی، اهمیت استفاده از مواد شوینده مناسب بیشتر شده است. می توان با خرید انواع مواد شوینده صنعتی و استفاده از آنها در فرایند، سرعت عملیات نظافت و جذب آلودگی را بسیار بالا برد، به همین دلیل دیگر نیاز نیست تا مانند هنگامی که از مواد شوینده سنتی استفاده می شد، زمان زیادی را به انتظار گذراند تا ماده شوینده در بطن آلودگی نفوذ کند و بهترین نتیجه حاصل گردد. همچنین به دلیل وجود اسانس های استاندارد در ترکیبات مواد شوینده صنعتی، بوی بهتری نسبت به مواد شوینده سنتی دارد. به همین دلیل استفاده از مواد شوینده صنعتی مزیت های فراوانی دارد که باعث محبوبیت بیشتر این نوع از شوینده ها می شود.

مزایای استفاده از مواد شوینده صنعتی در نظافت

نحوه انتخاب مواد شوینده صنعتی

به منظور افزایش بهره وری در فرآیند نظافت با استفاده از مواد شوینده، دو مورد بسیار موثر است: اول انتخاب ماده شوینده متناسب با نیاز، دوم چگونگی استفاده صحیح از آن. پس می بایست اطلاعات کافی به منظور انجام صحیح این دو بخش در اختیار باشد. همانطور که بیان شد مواد شوینده از دو بخش تشکیل شده اند و ضعف در هر کدام از این بخش ها موجب کاهش کیفیت شستشو و نظافت می گردد. از دیگر نکات مهم در زمینه انتخاب و خرید انواع مواد شوینده صنعتی مناسب، غلظت کافی، عدم وجود اسانس و داشتن نشان استاندارد می باشد. وجود فرمولاسیون مناسب در مواد شوینده صنعتی می تواند این نوع از پاک کننده ها را بسیار مفید کند. باید توجه داشت که مناسب ترین مواد شوینده صنعتی نیز نیاز به زمان دارند تا بتوانند با جذب آلودگی ها بهترین نتیجه را به ارمغان آورند.

جنس کفپوش ها

جنس کفپوش ها یکی از عوامل موثر در انتخاب ماده شوینده صنعتی می باشد. با توجه به ماهیت آلاینده ها و جنس کف پوش ها بهتر است تا پیش از استفاده مستقیم و در مقیاس وسیع از ماده شوینده سازگاری آن با نوع کفپوش ها بررسی شود تا از بروز آسیب های ناخواسته بر روی کفپوش ها ممانعت گردد.

pH مواد شوینده صنعتی

مقدارpH  ماده شوینده یکی از اصلی ترین عوامل در انتخاب شوینده مناسب می باشد. توجه به مقاومت کف پوش ها در برابر مقدار pH ماده شوینده و همچنین در نظر گرفتن مقدار pH  آلاینده های موجود در محیط نقش مهم و موثری در اثر بخش ماده شوینده در حذف آلاینده ها ایفا نموده و از بروز آسیب بر روی کفپوش ها ممانعت می نماید.

محیط های قابل استفاده

مواد شوینده صنعتی به واسطه توان بالایی که در شستشو و حذف آلاینده ها دارند در محیط های گوناگونی چون صنایع، محیط های تجاری و اداری، هتل ها و مراکز آموزشی و درمانی به کار می روند.

انواع آلودگی ها

مواد شوینده صنعتی قادر به حذف موثر و با کیفیت طیف گسترده ای از آلاینده ها می باشند. این مواد قادر هستند تا آلودگی هایی چون رد لاستیک، زنگ اهن موجود بر روی سطوح فلزی، آلودگی های چرب و روغنی، دوده و سیاهی، باکتری ها و میکروب ها را حذف نمایند.

نکات انتخاب مواد شوینده صنعتی

نکات ایمنی هنگام استفاده از مواد شوینده صنعتی

در استفاده از مواد شوینده قوی و صنعتی می بایست به برخی از نکات مرتبط با این مواد توجه کرد تا استفاده از این مواد موجب بروز مخاطرات نگردد. لازم است این مواد از دسترس کودکان دور نگه داشته شوند، در هنگام استفاده از این مواد از ماسک و دستکش استفاده شود، از دستور العمل نحوه استفاده از این مواد به خوبی بهره گیری شود و در نهایت قبل از استفاده از این مواد مقدار کمی از آن را روی بخش بسیار کوچکی از سطح مورد نظر تست کنید تا از عدم آسیب آن به سطوح مطمئن شوید.

کاربرد انواع شوینده صنعتی

تنوع مواد شوینده در ساختار و قدرت تمیز کنندگی سطوح مختلف، استفاده از آنها در موارد متنوع نظافت را برای کاربران امکان پذیر نموده است. با این حال استفاده درست و بجا از ترکیبات مواد شوینده صنعتی میتواند کیفیت نظافت با دستگاه های مکانیزه را ارتقا بخشد. به همین منظور خرید انواع مواد شوینده صنعتی و استفاده از آنها در دستگاه های نظافت صنعتی نیازمند شناخت اولیه با این مواد شوینده می باشد. از مواد شوینده میتواند در دستگاه هایی نظیر زمین شوی صنعتی، دستگاه کارواش و یا پولیشر های صنعتی به منظور افزایش کیفیت نظافت استفاده نمود.

استفاده از شوینده ها همراه با دستگاه واترجت

دستگاه های شوینده فشار قوی یا واترجت، با استفاده از پاشش پر فشار آب تمامی آلودگی های چسبیده به سطوح را شستشو داده و نظافت می نمایند. اگر چه نمونه های آب گرم دستگاه کارواش صنعتی توانایی بالایی در شستشو و حذف آلاینده های چرب و روغنی دارند اما به منظور افزایش توان دستگاه های آب سرد در شستشو و نظافت آلاینده های چرب می توان از مواد شوینده تخصصی برای شستشو و نظافت استفاده نمود.

ماده شوینده چربی زدای صنعتی در تجهیزات نظافت مکانیزه

شستشو و نظافت سطوح کف با استفاده از اسکرابر

اسکرابر صنعتی دستگاهی مکانیزه برای شستشو و نظافت سطوح کف می باشد که کاربرد گسترده ای در اماکن صنعتی، تجاری، درمانی و اداری دارد. اسکرابر ها با استفاده از سیستم برس زنی و پاشش آب تمامی آلودگی ها را شستشو داده و در نهایت با استفاده از سیستم مکنده تمامی مایعات آلوده را جمع آوری نموده و سطوحی خشک و عاری از آلودگی بر جای می گذارد. استفاده از مواد شوینده صنعتی و تخصصی قابل استفاده در مخزن آب تمیز دستگاه های اسکرابر، موجب افزایش توان دستگاه ها در شستشوی آلاینده ها و جلا دهی به سطوح کف می گردند. امکان استفاده از دستگاه اسکرابر در نظافت انواع کفپوش ها به ویژه کفپوش های اپوکسی، استفاده از شوینده خاص در شستشوی اپوکسی را بهینه و کارایی آنها را افزایش میدهد.

پولیشر

پولشر دستگاهی تخصصی برای جلا دهی و لایه برداری از روی کفپوش ها می باشد. استفاده از مواد شوینده سازگار با دستگاه پولیشر در دستگاه هایی که دارای مخزن آب می باشند، موجب حفاظت از سنگ ها و ممانعت از خرابی آنها ضمن عملیات جلا دهی می گردد.

مطالب مرتبط

۴ دیدگاه

    1. سلام دوست عزیز، روی بسته بندی محصولات مواد شوینده صنعتی نوع سطوح قابل نظافت ذکر شده، با این حال برای اطمینان از خرید ماده شوینده صنعتی مناسب سطوح مورد نظرتون با شماره تلفن ۸۷۱۸۴-۰۲۱ تماش بگیرید و از راهنمایی کارشناسان فروش شرکت ابراهیم در خصوص خرید مواد شوینده صنعتی استفاده کنید.

    1. از آنجایی که استفاده از مواد شوینده در نظافت با دستگاه اسکرابر، افزایش کیفیت را به همراه دارد، میتوانید با تماس با شماره تلفن ۸۷۱۸۴-۰۲۱ مشاوره خرید بهترین ماده شوینده برای دستگاه اسکرابر را دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا