مقالات آموزشی

دستورالعمل نظافت پاییزه

نظافت عمیق و حرفه ای برای همه زمینه های صنعت و تجارت صرف نظر از نوع کاربری آن ضرورت دارد و در بسیاری از موارد موضوعی حیاتی به شمار می آید. گرد و خاک و زباله می تواند به سرعت در محیط های کاری ایجاد و منتشر شود و فضایی ناخوشایند و ناامن برای کارکنان و مشتریان به وجود آورد. نظافت روزمره و منظم محیط های کاری به ویژه در بخش های اصلی، سبب می شود فضایی همواره تمیز و مرتب فراهم باشد و در کنار آن نظافت عمیق به از بین بردن هر چه بهتر آلودگی ها، میکروب ها و عوامل آلرژی زا کمک نموده و محیطی سالم تر و امن تر را در دسترس پرسنل و مراجعه کنندگان قرار می دهد. فرایند نظافت و شستشو در محیط های کاری تجاری و صنعتی دارای دستورالعل هایی است که رعایت آن ها به یک کسب و کار ارزش می بخشد که با نزدیک شدن به فصل پاییز دستورالعمل نظافت پاییزه بیش از پیش مورد توجه قرار می گیرد.

 

دستورالعمل نظافت پاییزه برای فضای داخلی و اداری

با افزودن چک لیست نظافت پاییزه به روال استاندارد نظافتی، محل کار از سطح بالاتر بهداشت و تمیزی بهره مند می گردد. جهت حفظ پاکیزگی بخش های داخلی و اداری اقدامات زیر صورت می پذیرد:

 

نظافت عمیق سطح زمین

سطح زمین یکی از مهم ترین پارامترهایی است که باید نسبت به نظافت و شستشوی آن توجه داشت چرا که نخستین تصویری که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می کند، تمیزی و زیبایی سطح زمین می باشد. هر یک از محیط های کاری تجاری، صنعتی، درمانی و … متناسب با نوع کاربری که دارند، دارای کفپوش های مخصوص به خود هستند و باید با روش مناسب و ایمن تمیز گردند. اما برای نظافت سطح زمین در اداره و سازمان ها و به طور کلی فضاهای بسته چه راهکارهایی وجود دارد تا علاوه بر حفظ تمیزی و زیبایی محیط از ایمنی، سرعت، کیفیت، دوام و کارایی بالا برخوردار باشد. تجهیزات بر اساس جنس سطح و آلودگی انتخاب می شوند:

 

جاروبرقی

دستورالعمل نظافت پاییزه با جاروبرقیدستگاه جاروبرقی یک ابزار نظافتی با انعطاف و انطباق پذیری بالا است که برای تمیز نمودن انواع سطوح سخت و نرم کاربرد دارد. سطوح با پوشش های سنگ، سرامیک، موزائیک، پارکت، کفپوش، فرش، موکت و … توسط این دستگاه قابل نظافت هستند و قادر است گوشه ها و زوایا، مبلمان و دیگر سطوح دارای دسترسی دشوار را تمیز گرداند. استفاده از جاروبرقی در طول اجرای دستورالعمل نظافت پاییزه به از بین بردن گرد و خاک و دیگر ذرات آلودگی منتهی می شود. جهت نظافت سالن های صنعتی و انبارها جاروبرقی صنعتی و برای نظافت هتل ها، اداره ها و سایر مراکز مشابه جاروهای نیمه صنعتی و تجاری به کار می رود.

 

اسکرابر

دستورالعمل نظافت پاییزه با اسکرابردستگاه اسکرابر یا کف شوی صنعتی از جمله مهم ترین و کارآمدترین تجهیزات مکانیزه نظافتی است که هم برای شستشوهای روزمره و هم برای چک لیست نظافتی پاییزه کاربرد دارد. اسکرابر دارای سیستم برس زنی (شستشو)، سیستم مکش (خشک کن) و مخزن های جداگانه آب تمیز و کثیف می باشد که انواع سطوح سخت مانند سنگ، سرامیک، اپوکسی، بتن و موزائیک را به طور همزمان شستشو داده و خشک می کند. با توجه به این که دستگاه اسکرابر صنعتی مجهز به سیستم خشک کن بوده و نیروهای محرکه آن به وسیله برق یا باتری تامین می شود، جهت به کارگیری در محیط های بسته بسیار مناسب است. همه محیط های تجاری با پوشش های صیقلی و درخشان، محیط های صنعتی با سطوح های آلوده و روغنی و محیط هایی با سطوح زبر و خشن توسط دستگاه اسکرابر قابل شستشو هستند.

 

موکت شوی

دستورالعمل نظافت پاییزه با موکت شویبرخی از فضاهای اداری نظیر نمازخانه ها، کتابخانه ها و سالن های کنفرانس با موکت و یا فرش پوشانده شده اند. دستگاه موکت شو یک گزینه مناسب برای شستشو و خشک شدن سریع فرش و موکت در این اماکن به حساب می آید، زیرا موکت شو صنعتی امکان شستشوی فرش و موکت را هنگام اجرای دستورالعمل نظافت پاییزه در محل فراهم نموده و دیگری نیازی نخواهد بود فرش و موکت ها برای شستشو و خشک شدن از محیط خارج گردند و این ویژگی شستشوی چنین سطوح را بسیار آسان می سازد. بنابراین چک لیست نظافت پاییزه محیط های کاری می تواند شامل چنین دستگاهی باشد.

 

نظافت نواحی پر میکروب

دستورالعمل نظافت پاییزهدفاتر اداری شامل سطوحی هستند که افراد روزانه با آن به طور مستقیم تماس دارند و همین امر سبب افزایش تجمیع آلودگی ها بر روی این سطوح و انتقال آن به دیگر افراد می شود. میز،‌ صندلی، دستگیره ها، رایانه، تلفن، دورنگار و سایر تجهیزات اداری به دفعات با دست کارکنان یا مشتریان تماس پیدا کرده که به منبع بزرگی از آلودگی تبدیل خواهد شد. از همین رو ضدعفونی نمودن این سطوح در فهرست دستورالعمل نظافت پاییزه قرار می گیرد. این مرحله از نظافت به ویژه در فصل پاییز و سرما که بیماری هایی مانند آنفولانزا شیوع پیدا می کند، ضرورت می یابد. به منظور ضدعفونی نمودن این سطوح می توان از دستمال های آنتی باکتریال بهره گرفت. دستمال یا پارچه آنتی باکتریال از الیاف میکروفایبر تولید شده و به عنوان یک ابزار نظافتی چند منظوره و بسیار ساده برای انواع سطوحی که افراد زیادی با آن تماس دارند به کار می رود و از قابلیت حذف بیش از ۹۹ درصد باکتری ها و قارچ ها برخوردار می باشد.

 

نظافت سرویس بهداشتی

نظافت سرویس بهداشتیسرویس های بهداشتی از آلوده ترین محیط هایی هستند که همواره در محیط های پر رفت و آمد از آن یاد می شود. شستشو و ضد عفونی کردن تمامی بخش ها و سطوح در سرویس های بهداشتی از سرویس ها گرفته تا شیرآلات، روشویی، صابون ریز و … کاملاً ضروری و حیاتی است. به این ترتیب هیچ گاه در دستورالعمل نظافت پاییزه و دیگر فصول شستشو و ضدعفونی نمودن مداوم سرویس های بهداشتی فراموش نمی شود. مواد ضدعفونی کننده، دستمال آنتی باکتریال، دستگاه واترجت صنعتی و دستگاه اسپری مکش پرفشار برای نظافت سرویس های بهداشتی در همه محیط های کاری، تجاری و صنعتی دارای کاربرد هستند.

 

دستورالعمل نظافت پاییزه برای فضاهای بیرونی

در مشاغل و کسب و کارهایی که به طور مستقیم با مشتریان ارتباط دارند، نمای بیرونی ساختمان یک تصویر مهم و اساسی به مشتریان ارائه می دهد. به عنوان مثال پاکیزگی و زیبایی نما و محوطه مجتمع های تجاری، هتل ها، رستوران ها، هایپرمارکت ها و … تاثیر شگرفی بر جذب مشتریان و جلب رضایت آنان دارد. با توجه به شرایط آب و هوایی ناپایدار در فصل پاییز رعایت دستورالعمل نظافت پاییزه بهترین گزینه را پیش روی مسئولان قرار می دهد. دستورالعمل نظافت پاییزه برای نظافت و شستشوی محیط های بیرونی عبارت اند از:

 

شستشوی نما

شستشوی نماشستشوی نمای یک ساختمان دارای مزیت های متعددی است. در کنار تمیزتر و زیباتر شدن نمای ساختمان، از طریق پنجره های تمیز نور طبیعی بیشتری وارد ساختمان شده و محیطی روشن تر و سالم تر ایجاد می گردد. نمای ساختمان با استفاده از دستگاه واترجت صنعتی و هم چنین دستگاه نماشوی مکانیزه قابل نظافت خواهد بود. با توجه به افزایش میزان بارندگی در فصل پاییز و همین طور بالا رفتن غلظت آلاینده های هوا، نمای ساختمان در این فصل بیش از فصول دیگر در معرض آلودگی قرار می گیرد و لازم است نظافت نما منظم تر انجام شود که بهره گیری از دستگاه های یاد شده به افزایش سرعت و کیفیت نظافت نما کمک می کند.

 

نظافت و شستشوی محوطه

نظافت و شستشوی محوطهجهت تمیز نمودن محوطه های باز در واحدهای صنعتی،‌ اداری، تجاری و یا مسکونی انجام هر دو عملیات نظافت و شستشو بر اساس دستور العمل نظافت پاییزه لازم و ضروری است؛‌ به این معنا که باید برای حذف گرد و خاک زیاد و هم چنین زباله های بزرگ تر دستگاهی همانند سوییپر یا جاروبرقی صنعتی به کار گرفته شود. از طرف دیگر برای شستشوی پیاده روها، حیاط، سطل های زباله، جدول ها، آب نماها و سایر سطوح مشابه امکان بهره گیری از دستگاه های واترجت صنعتی وجود دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا