مقالات آموزشی

نظافت مکانیزه با دستگاه های اسکرابر و سوییپر

محافظت از ایمنی و سلامت کارکنان یکی از مهم ترین بخش های آیین نامه های وضع شده در ارتباط با محیط های کاری به ویژه مراکز صنعتی است. انجام فرآیند نظافت در محیط کار به صورت صحیح و پیوسته نقش مؤثر و مستقیم بر سلامت افراد داشته و به همراه آن میزان بهره وری کارکنان افزایش می یابد. علاوه بر این حذف آلودگی ها و نظافت مطلوب در اماکن مختلف تصویر ذهنی مشتریان و مراجعه کنندگان را نسبت به آن محیط تغییر داده و نگرشی مثبت ایجاد می کند. در همه مراکز تجاری، نیمه صنعتی، صنعتی و … سالانه ساعت های زیادی صرف انجام فعالیت های نظافتی می شود که از جنبه های مختلف هزینه های فراوانی را نیز بر جای می گذارد. از همین رو صاحبان صنایع و مشاغل به استفاده از دستگاه های نظافت مکانیزه هم چون اسکرابر و سوییپر تمایل بسیار زیادی پیدا نموده اند و در جهت افزایش کیفیت تمیزی محیط و هم چنین کاهش هزینه ها این تجهیزات را مورد استفاده قرار می دهند.

 

ملاک های انتخاب تجهیزات نظافت مکانیزه

نظافت مکانیزه
تجهیزات نظافت مکانیزه

استفاده از دستگاه های مکانیزه نظافتی در هر محیطی امکان پذیر بوده و انتخاب مناسب ترین آن ها به عواملی هم چون حجم و شدت آلودگی، بزرگی و کوچکی ذرات، نوع آلودگی، مساحت و مانور پذیری محیط و جنس سطحی که باید تمیز شود، بستگی دارد. با آگاهی یافتن از ویژگی های محل و هم چنین آلودگی های موجود در آن نوبت به انتخاب دستگاه مناسب فرا می رسد. به طور معمول برای نظافت سطوح دارای گرد و خاک سوییپر، اسکرابر و یا هر دو قابل استفاده می باشد و اگر زباله های درشت تری در محیط یافت شود سوییپر صنعتی و در صورتی که سطح زمین را لایه های عمیق آلودگی مانند لکه، چربی و … فرا گرفته باشد، دستگاه زمین شوی صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد.

 

 

 

 

 

ویژگی های دستگاهسوییپر صنعتی

دستگاه سوییپر
دستگاه سوییپر صنعتی

دستگاه نظافت مکانیزه یعنی سوییپر که با نام جاروب خیابانی نیز شناخته می شود، به منظور نظافت محیط های وسیع و جمع آوری گرد و خاک، زباله های کوچک و … طراحی و ساخته شده است. سوییپر در هر دو اماکن باز و سرپوشیده قابل به کارگیری بوده و با شیوه ای کاملاً مؤثر سطوح هموار را نظافت و آلودگی ها را کنترل می کند. دستگاه سوییپر به یک برس استوانه ای شکل در مرکز و دو برس دیسکی جانبی تجهیز گردیده است که وظیفه جمع آوری آلاینده ها را بر عهده دارند. سوییپر از عملکرد مکانیکی یعنی سامانه برس زنی و عملکرد مکشی تشکیل شده است و در حقیقت بهترین نوع از سویپرهای موجود در بازار می باشد. به این ترتیب علاوه بر این که ذرات و آلاینده های سطوح جمع آوری می گردد، موتور مکنده قدرتمند دستگاه گرد و غبار را مکش کرده تا از ورود ذرات به هوای اطراف جلوگیری شود.

 

 

 

 

 

ویژگی های دستگاه اسکرابر

دستگاه اسکرابر صنعتی
ویژگی های دستگاه اسکرابر

ساخت دستگاه شستشوی زمین به عنوان دستگاه نظافت مکانیزه تحولی عظیم در فرآیند شستشوی سطوح و نظافت محیط به وجود آورده و دریچه ای به روی بهداشت و پاکیزگی هر چه تمام تر گشوده است. ویژگی هایی که دستگاه های کف شوی صنعتی را از شیوه های سنتی متمایز می سازد، وجود سامانه پاشش آب، مخازن آب تمیز و کثیف مستقل و سامانه مکشی می باشد به گونه ای که هم زمان با صرفه جویی در مصرف آب سطوح را با کیفیت بی نظیر شستشو داده و به سرعت خشک می کند. سیستم خشک کن زمین شوی صنعتی آب و آلودگی های باقی مانده را جمع آوری نموده که در نهایت سبب می شود کاربر و دیگر افراد از خطر لغزندگی در محافظت شده و علاوه بر آن رد آب بر روی سطح باقی نماند.

 

 

 

 

 

دستگاه سوییپر – اسکرابر ترکیبی

دستگاه اسکرابر سوییپر ترکیبی
دستگاه اسکرابر – سوییپر ترکیبی

به منظور نظافت برخی محیط های آلوده لازم است هر دو دستگاه نظافت مکانیزه سوییپر و اسکرابر به کار گرفته شود. به همین منظور استفاده از دستگاه ترکیبی سوییپر – اسکرابر می تواند یک راه حل ایده آل به شمار آید چرا که یک ماشین نظافتی مقرون به صرفه بوده و یک دستگاه جایگزین دو دستگاه گردیده است. سوییپر – اسکرابر عملیات نظافت و شستشو را به صورت هم زمان به انجام رسانده که سبب کاهش زمان صرف شده برای تمیز کردن سطوح می گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا