مقالات آموزشی

ویژگی های واترجت آب گرم و واترجت آب سرد

دستگاه واترجت صنعتی (کارواش دستی) دسته بندی های متفاوتی دارد؛ از جمله: نوع موتور (بنزینی، دیزلی، الکتریکی)، مکان به کار بردن این دستگاه و دمای آب مورد استفاده. در این مقاله قصد داریم مجهز شدن دستگاه کارواش سیار به سیستم گرم کن به منظور بالا بردن دما و اثر گذاری این دستگاه را بررسی کرده و ویژگی های کارواش دستی آب گرم و جت واش آب سرد را تشریح کنیم تا با دقت در این انواع واتر جت، بتوان دستگاهی مناسب برای شستشو انتخاب کرد.

واترجت آب سرد

واترجت آب سرد صنعتیمکانیزم دستگاه جت واتر به این صورت است که به کمک نیروی مکانیکی، آب از طریق پمپ با فشار زیاد به بالا کشیده می شود و سپس بر روی مقصد شستشو پاشش می گردد. نیروی حاصل از فشار آب زیاد برای زدودن انواع آلودگی ها مفید است؛ اما در برطرف کردن آلودگی های ماندگار و روغنی ممکن است این کار به سادگی انجام نپذیرد. می توان با بکار بردن مواد شوینده، ناکارامدی واترجت صنعتی آب سرد را تا حد زیادی برطرف کرد ولی ساختار آلودگی های روغنی و الکترواستاتیک به گونه ای است که آب سرد بر روی آنان تاثیر چندانی نخواهد گذاشت. این دستگاه به دلیل طراحی فشرده و کوچک بودن، حمل و نقل بسیار راحتی داشته و به همین دلیل برای شستشوی آلودگی های غیر روغنی بسیار کاربردی می باشد. دو مولفه اصلی واترجت آب سرد فشار و دبی می باشد. در صورت افزایش فشار (قدرت پاشش آب با واحد بار) ، میزان اثرگذاری بر روی سطح تحت شستشو افزایش می یابد و بالا رفتن دبی (سرعت خروج آب از نازل ها با واحد لیتر بر دقیقه) موجب بیشتر شدن سرعت عمل در عملیات شستشو می گردد.

واترجت آب گرم

واترجت آب گرم صنعتیدستگاه کارواش صنعتی آب گرم به دلیل اثربخشی بسیار بالا در از بین بردن همه آلودگی های روغنی و ماندگار، در مکان های صنعتی بسیار محبوب و کاربردی است. برای شفافیت بیشتر علت اثر گذاری کارواش دستی، در ادامه به تبیین ساختار مولکولی آلودگی های روغنی می پردازیم. مولکول های آب و روغن در دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتی گراد و یا به عبارتی ۲۰۰ درجه سانتی گراد، دچار تغییراتی از جمله شکسته شدن پیوند های آزاد می شوند؛ که به این حالت رسیدن به دمای جوش می گویند. به دلیل بالا رفتن تراز انرژی مولکول های روغنی در اثر افزایش دما و آزاد شدن پیوند های آزاد این مولکول ها که بین سطح و آلودگی قرار دارند، آلودگی ماندگار و روغنی در مدت زمانی کوتاه و به سادگی از سطوح جدا شده و پاکیزگی به محیط بازمی گردد. در این دستگاه نیز همانند دستگاه کارواش سیار آب سرد، دبی و فشار دو پارامتر مهم و تاثیر گذار است، اما اصلی ترین دلیل زدودن آلودگی با واترجت آب گرم، دمای بالای آب آن می باشد. این دستگاه توانایی بالا بردن دمای آب تا حد تبدیل به بخار را دارا می باشد، و در این حالت ترکیب فشار آب بالا و بخار، بسیار اثرگذار تر از یکی از این پارامتر می باشد.

نتیجه نهایی برای انتخاب درست یک واترجت صنعتی

تصمیم گیری واترجتتصمیم گیری برای انتخاب بهینه یک کارواش سیار، دشوار نیست. برای نظافت سطوحی که در ارتباط با آلودگی های روغنی و ماندگار نیستند، بهینه ترین راهکار نظافتی، خرید یک واترجت آب سرد است تا با قدرت فشار بالا، توانایی شستشوی هر نوع آلودگی غیر روغنی را دارا باشد. اما برای شستشوی سطوح با آلودگی های ماندگار چرب، روغنی و الکترواستاتیک، کارواش آب سرد پیشنهاد نمی گردد و می توان به جای آن از دستگاه واتر جت صنعتی آب گرم بهره برد و بدون صرف هزینه اضافه، بهترین کیفیت شستشو را در اختیار داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا