مقالات آموزشی

انتخاب دستگاه واترجت صنعتی مناسب

واترجت صنعتی یا شوینده پرفشار دستگاهی برای شستشوی سطوح مختلف و حتی تجهیزات می باشد. استفاده از واترجت به دلیل سرعت بالای شستشو و همچنین صرفه جویی در مصرف آب بسیار رواج یافته است. زمان شستشوی سطح به وسیله این دستگاه مکانیزه در مقایسه با روش های سنتی چهار الی پنج برابر می باشد و همین امر موجب صرفه جویی در زمان می گردد. از طرفی میزان مصرف آب به وسیله شلنگ برای شستشوی یک سطح در حدود ۲۵ الی ۳۵ لیتر در دقیقه (LPM) می باشد در حالی که مصرف یک واترجت معمولی در حدود ۸ تا ۱۸ LPM می باشد. به عبارت دیگر استفاده از واترجت صنعتی می تواند ۵۰ تا ۷۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی نماید.

موارد قابل توجه در انتخاب واترجت صنعتی

انتخاب دستگاه واترجت حتما باید با آگاهی کامل انجام شود زیرا دستگاه مناسب علاوه بر اینکه می تواند آلودگی ها را به خوبی شستشو دهد، همچنین از نظر اقتصادی نیز به صرفه است. انتخاب دستگاه مناسب ممکن است کیفیت مناسبی پس از شستشو در اختیار ما قرار ندهد همچنین ممکن است با آسیب رساندن به سطح باعث ایجاد خسارت و همچنین هزینه های زیاد نیز بگردد. بنابراین با توجه به چند مورد می توان دستگاهی مناسب با محیط با بیشترین بازدهی و کمترین هزینه انتخاب نمود. اولین مورد این است که باید مشخص شود که چه سطحی باید شستشو شود. دومین مورد مشخص شدن محیط مورد نظر و سپس سومین مورد مدت زمان شستشو و میزان استفاده از دستگاه می باشد. پس از مشخص شدن این سه مورد می توان دستگاه مناسب را انتخاب نمود.

تعیین سطح مورد نظر جهت شستشو

مشخص شدن نوع سطح مورد نظر در انتخاب دستگاه واترجت صنعتی بسیار موثر است و باید حتما به فشار کاری دستگاه توجه نمود تا آسیبی به سطح وارد ننماید. واترجت صنعتی دارای دو رده دستگاه آب گرم و آب سرد می باشد. به همین دلیل در بحث بعدی باید بررسی نمود آلودگی سطح مورد نظر از نوع روغنی و گریسی است و یا گرد و خاک یا جرم و رسوب می باشد. در صورتی که آلودگی از نوع روغنی باشد مانند قطعات خودرو و یا ماشین آلات صنعتی، از دستگاه واترجت آب گرم استفاده می شود. در صورتی که آلودگی تنها گرد و خاک و یا جرم و رسوب باشد، از واترجت آب سرد استفاده می شود. در صورت نیاز می توان از مواد شوینده نیز به همراه واترجت صنعتی استفاده نمود.

تعیین محیط مورد شستشو

پس از انتخاب از بین دو رده واترجت آبگرم و آب سرد و معین کردن بازه فشار کاری مناسب با سطح،  باید محیط مورد نظر را بررسی نمود. حال پس از مشخص شدن محیط مورد نظر باید به دو نکته توجه نمود. اول این که در صورتی که محیط وسیع است و یا دستگاه در فضای باز قرار دارد، و نیاز به جابجایی دستگاه می باشد، بهتر است از واترجت چرخ دار استفاده شود. واترجت چرخدار دارای ۲ یا ۴ چرخ برای سهولت در جابجایی می باشند. نکته دوم در اتتخاب واترجت متناسب با محیط نوع موتور آن است که می تواند برقی و یا بنزینی یا دیزلی باشد. در صورتی که دسترسی به پریز برق وجود داشته باشد بهترین گزینه استفاده از واترجت برقی است زیرا به صرفه تر است. اما در صورتی که دسترسی به برق میسر نباشد و یا نیاز به جابجایی دستگاه باشد، استفاده از واترجت بنزینی یا دیزلی توصیه می شود. باید توجه نمود در فضاهای مسقف از واترجت بنزینی استفاده نمی شود بنابراین در صورت لزوم به استفاده از واترجت آبگرم نیز می توان از واترجت برقی با گرم کن برقی بهره برد. اما در فضای بیرونی می توان از واترجت با گرمکن دیزل استفاده نمود.

مدت زمان استفاده از دستگاه واترجت

در هنگام انتخاب دستگاه واترجت باید به میزان استفاده از آن در هفته توجه نمود. بر همین اساس میزان استفاده کاربر از دستگاه به سه رده کم، متوسط و زیاد تقسیم می شود. در صورتی که استفاده از دستگاه کمتر از پنج بار در هفته باشد، در رده کم مصرف قرار گرفته و از مدل های ارزان تر استفاده می شود. اگر میزان استفاده ۵ تا ۱۰ ساعت در هفته باشد در رده متوسط قرار گرفته و دستگاه هایی با قیمت متوسط مورد استفاده قرار می گیرد. چنانچه بیشتر از ۲۰ ساعت در هفته از شوینده فشار قوی با قیمت بالاتری استفاده می شود. باید توجه داشت که در صورتی که برای استفاده کم، از دستگاه با قیمت بالا استفاده شود، هزینه زیادی صرف شده و از نظر اقتصادی به هیچ عنوان به صرفه نیست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا