مقالات آموزشی

تاریخچه و کاربردهای جارو برقی صنعتی

دستگاه جارو برقی صنعتی ابزار نظافتی پیشرفته ای است که با استفاده از فناوری ایجاد فشار منفی انواع مواد و ذرات حاصل از فرآیندهای صنعتی را با ویژگی ها و ماهیت های مختلف جمع آوری می کند. حذف آلایندها و جمع آوری مواد قابل بازیابی با استفاده از مکنده های صنعتی انجام می پذیرد و در همه محیط های صنعتی و نیمه صنعتی دارای کاربرد است. هدف از به کارگیری جاروهای صنعتی همواره فراهم سازی محیط کار تمیزتر و ایمن تر، صرفه جویی در هزینه ها، بهبود کیفیت هوا، نظافت اصولی و غیرمخرب، بازگرداندن مواد به چرخه تولید و … می باشد. در محیط های صنعتی و کارگاهی مانند نجاری، فلزکاری و سنگ کاری بهره مندی مداوم از جاروبرقی صنعتی به منظور جمع آوری پیوسته گرد و غبار آلوده به میزان زیادی به ایمنی و سلامت اپراتورها کمک می کند.

 

کاربرد وسیع دستگاه جارو برقی صنعتی در طیف گسترده صنایع

یک جاروی صنعتی با در نظر گرفتن پارامترهای مختلف طراحی شده است تا بهترین نوع آن سازگار با شرایط محیط های صنعتی تولید گردد. در واحدهای صنعتی میزان تشکیل و انباشت آلاینده ها به ظرفیت تولید بستگی دارد و برای کنترل پسماندها ارزشمندترین راهکار استفاده از جاروبرقی صنعتی خواهد بود. صنایع غذایی، دارویی، نفت و پتروشیمی، شیمیایی، چوب بری، فولاد، آلومینیوم، خودروسازی، لاستیک سازی و ده ها رده دیگر از صنایع سبک و سنگین به منظور جمع آوری ضایعات ایجاد شده، حذف گرد و غبار خطرناک و استفاده دوباره از مواد سالم از تجهیزات حرفه ای نظافتی بهره می برند. جامدات با چگالی بالا، مایعات روغنی و غیرروغنی، گرد و غبار سبک، ذرات ساینده، مواد انفجاری و … به وسیله جاروهای تجاری قابل جمع آوری هستند و تنوع در طراحی و ساخت این محصولات سبب گردیده امکان مکش و جمع آوری تمامی این مواد وجود داشته باشد.

 

تاریخچه دستگاه جاروبرقی صنعتی

دستگاه های جارو برقی صنعتی دنباله رو نخستین مکنده ها هستند که در دهه ۱۸۶۰ میلادی اختراع شدند. دنیل هس اولین جارو را با استفاده از یک برس چرخان و دمش طراحی نمود و نام آن را جاروی فرش نهاد. سی و چند سال بعد جان تورمان اولین جارو را به ثبت رساند. مدلی که وی ارائه داد بسیار شبیه به جاروهای امروزی است که آن ها را می شناسیم با این تفاوت که به جای مکش ذرات، آن ها را می دمید، هم چنین بنزینی کار می کرد و به اندازه ای بزرگ بود که اپراتورها آن را با چرخ دستی حمل می کردند. جاروهای اولیه بزرگ و ناکارآمد بودند و تقریبا تا اوایل سال های ۱۹۰۰ میلادی مخصوص خانه های اشرافی بودند. در سال ۱۹۰۵ والتر گریفیتیس اولین به اصطلاح جاروی خانگی را اختراع کرد و یک سال بعد از آن شخصی با نام بی کربی اولین جاروی خانگی خود را با عنوان “سایکلون خانگی” روانه بازار کرد. این دستگاه ها عملکرد مناسبی داشتند و سرانجام وی توانست کمپانی خود را تاسیس کند. در طول دهه های ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ تولید کنندگان سخت در تلاش بودند تا طراحی جاروها را بهبود بخشند و افراد بیشتری آن ها را خریداری کنند. یکی از مشارکت کنندگان در این امر، هنری دریفوس طراح صنعتی بود و طراحی جاروها سبک تر و جذاب تر نماید. تلاش های تولید کنندگان مختلف سال ها ادامه داشت تا امروزه انواع جاروبرقی صنعتی با کیفیت و قدرت بالا ساخته شود و در دسترس همه صنایع و مصرف کنندگان قرار گیرد.

 

تنوع در طراحی و ساخت به چه معنا است؟

جاروهای صنعتی برای جمع آوری ایمن و سریع انواع مواد مانند پودرهای ریز، ساینده ها، مواد انفجاری، تراشه های فلزی، مواد سمی، روغن، گرد و غبار و … کاربرد دارند و بدون تردید برای مکش هر یک از این مواد مکنده ای با ویژگی های خاص لازم است و به عنوان مثال جاروی صنعتی گرد و غبار با مکنده مایعات متفاوت خواهد بود. بنابراین می توان دریافت که به چه علت محصولات متنوعی روانه بازار شده و هنگام انتخاب دستگاه مناسب باید تمامی جوانب از جمله نوع ماده، محدودیت ها و امکانات محیطی در نظر گرفته شود.

 

مزایای دستگاه جارو برقی صنعتی

دلایل بسیار زیادی وجود دارد که یک مکنده صنعتی به ابزاری عالی و کاربردی تبدیل گردیده است. جاروهای صنعتی و نیمه صنعتی بهترین وسیله برای بازیابی دوباره مواد جامد و مایع هستند به طوری که نه به خود دستگاه و نه به ساختار ماده آسیبی وارد نمی شود. سیستم فیلتراسیون قوی این دستگاه ها میزان گرد و غبار بازگشتی به محیط را به حداقل رسانده و اجازه نمی دهد خطری کاربران را تهدید کند و به بخش های حساس دستگاه صدمه ای وارد شود. یکی دیگر از مزیت های جاروبرقی صنعتی امکان نصب فیلتر هپا بر روی دستگاه می باشد که در شرایط مواجه با گرد و خاک زیاد و مواد پودری استفاده از آن ضروری است. مخزن مکنده ها از نشت مواد به بیرون جلوگیری می نماید و به همین دلیل سلامت کاربران حفظ شده و مانع از تکرار فعالیت های نظافتی می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا