مقالات آموزشی

نگهداری دستگاه زمین شور در کارخانه‌ها و مراکز تولیدی

ایمنی یک اصل مهم و حیاتی در همه محیط های صنعتی و تولیدی است و دور نگه داشتن سطوح کف از روغن، مواد لغزنده و خاک عملیاتی چالش برانگیز برای چنین محیط هایی به شمار می آید. سطوح کف در مراکز صنعتی و کارخانه ها با سرعت بالایی آلوده می شوند و این آلودگی زمین را ناامن و مدیریت آن را دشوار می سازد. باقی ماندن آلاینده های صنعتی در محیط نه تنها به مختل شدن ایمنی محیط می انجامد بلکه کفپوش ها را آسیب پذیر ساخته که خود دلیل بر تشدید انباشت آلودگی و ناایمن تر شدن محیط کاری می باشد. با توجه به اهمیت نظافت در مراکز صنعتی و تولیدی و شرایطی سخت کاری که در این محیط ها حکم فرما است، استفاده از دستگاه زمین شور یا اسکرابر بهترین راهکار برای مبارزه با چالش های نظافتی بوده و پس از آن نگرانی ها در زمینه شستشوی ایمن سطوح کف از میان برداشته می شود.

دستگاه زمین شور مناسب برای کارخانه ها و صنایع

اسکرابر یا کفشوی صنعتی از جهت مختلف برای محیط های صنعتی و تولیدی ارزشمند است چرا که با دارا بودن سیستم برس زنی مکانیزه آلودگی های عمیق و تثبیت شده را از سطوح جدا می سازد بدون آن که صدمه ای به سطح وارد کند. از طرف دیگر کفشورهای صنعتی از سیستم مکش برخوردار هستند که آب و آلودگی اضافه را از سطح زمین جمع آوری می نماید. این سیستم به ایمنی بیشتر محیط یعنی جلوگیری از لغزندگی کمک نموده و اجازه نمی دهد رطوبت هوای محیط از سطح مجاز عبور کند. در کنار این مزایا برخورداری از پوشش دهی بالا، مخازن بزرگ، دوام بالا و خرابی کم ویژگی هایی هستند که اسکرابر سخت کار را به یک ابزار نظافتی کاملاً مناسب و کارآمد برای محیط های صنعتی تبدیل می نماید.

نکات و ترفندهایی برای افزایش طول عمر اسکرابر در صنایع

همان طور که اشاره شد دستگاه کف شوی صنعتی محیط های صنعتی و تولیدی را ایمن نگه می دارد، بنابراین لازم است از اسکرابر به نحو احسن مراقبت شود تا همواره جهت تمیز نمودن محیط کارایی بهینه را داشته باشد. حفظ و نگهداری اصولی کفشوی صنعتی باعث صرفه جویی در وقت و هزینه های جاری می شود و روند کار نظافت را آسان تر می سازد.

پیش از هر بار استفاده از دستگاه زمین شور

نکات مهم قبل از شروع به کار:

– بررسی شارژ باتری در مدل های باتری دار

قبل از روشن نمودن اسکرابر باید اطمینان حاصل نمود که باتری به طور کامل شارژ شده است و این به معنی بهره گیری از دستگاه با حداکثر سطح انرژی خواهد بود.

– بررسی برس یا پد

اگر برس یا پد اسکرابر فرسوده و دچار سایش باشد نباید برای شستشو و برق انداختن سطوح استفاده شوند. پیش از شروع به کار با دستگاه زمین شور برس دستگاه بررسی می شود و اگر شرایط مناسبی نداشته باشد لازم است نسبت به جایگزینی آن اقدام شود. هم چنین در صورت آلودگی برس نظافت آن ضرورت دارد.

– بررسی وضعیت لاستیک تی

لاستیک تی فرسوده و نامتعادل رد آب و آلودگی را روی سطوح کف به جا می گذارد، بنابراین پیش از کار با اسکرابر لاستیک تی بررسی شده و اگر فرسایش مشاهده شود، باید لاستیک تی را چرخانده و یا تعویض شود.

– اطمینان از خالی / تمیز بودن مخزن آب کثیف

هر چه فرآیند شستشوی کف با سرعت بالاتری انجام شود، کار بهتر انجام می پذیرد. بنابراین اگر از قبل آب کثیف درون مخزن باقی مانده باشد، نباید کار نظافت آغاز شود. وجود آب درون مخزن به این معنا است که مخزن سریع تر پر می شود و کاربر خیلی زود مجبور خواهد بود که کار را متوقف نموده و مخزن را تخلیه کند. هم چنین باقی ماندن  آب کثیف درون مخزن از لحاظ بهداشتی مناسب نیست.

– پر کردن مخزن آب تمیز

هنگام شستشوی سطح زمین مخزن آب تمیز دستگاه زمین شور به طور کامل پر شود تا زمان برای پر شدن دوباره آن از دست نرود. مواد شوینده ای استفاده شود که از جانب تولید کننده دستگاه مورد تایید است.

پس از استفاده از اسکرابر

نکات مهم پس از پایان شستشو:

– تخلیه مخازن

با پایان یافتن کار دستگاه زمین شور باید هر دو مخزن آب تمیز و آب کثیف تخلیه شوند، سپس درب مخزن آب کثیف را باز نموده و داخل آن شستشو گردد.

– نظافت فیلتر

فیلتر وظیفه به دام انداختن ذرات خاک و آلودگی های کوچکی که هنگام شستشو مکش شده اند، به عهده دارد. در پایان کار می توان به راحتی فیلتر را از دستگاه خارج نمود و با آب شستشو داد تا آلودگی های باقی مانده در آن حذف  شوند.

– نظافت برس

برس یا پدی که فرسوده نیستند اما کثیف به نظر می رسند، باید تمیز شوند. با توجه به این که برس به طور کامل و مستقیم با سطح زمین تماس دارد، آلودگی را به خود جذب می کند. در آخر باید برس را از دستگاه زمین شور جدا نمود، شستشو داد و دوباره در جایگاه خود قرار داد.

– نظافت تی لاستیکی

کاربر دستگاه زمین شور باید در پایان کار لاستیک تی را کاملاً با آب شستشو دهد تا همه کثیفی های آن از بین برود. ذرات آلودگی باقی مانده مانع از جمع آوری کامل آب شده و رد آلودگی روی زمین بر جای می گذارد، از همین رو شستشوی لاستیک تی پس از هر بار استفاده ضرورت دارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا