مقالات آموزشی

ویژگی های دستگاه مکنده تخصصی جمع آوری بخارات روغنی

آلاینده های صنعتی هم چون گرد و غبار، بخارها، گازها و دیگر ذرات ریز معلق در هوا در کارخانه ها و مراکز صنعتی طی انجام فرآیندهای مختلف به وجود می آید. این مواد تهدیدی جدی برای سلامتی و ایمنی کارکنان هستند و در صورت سمی بودن خطرات ناشی از آن ها دو چندان می شود. علاوه بر این آلودگی های صنعتی عملکرد تأسیسات را نیز تحت تأثیر قرار داده و اختلالاتی در روند مأموریت های صنعتی ایجاد می کند. در بسیاری از صنایع تولید گرد و غبار و بخارهای آلاینده اجتناب ناپذیر می باشد اما با جمع آوری صحیح و مناسب ذرات از منبع آن ها تا حد زیادی می توان از ورود این مواد به محیط جلوگیری نمود که این امر به وسیله دستگاه های مکنده صنعتی محقق می گردد. مکنده تخصصی اصلی ترین دستگاه برای جمع آوری بخارات روغنی می باشد.

 

حذف گرد و غبار با دستگاه غبارگیر صنعتی

حذف گرد و غبار با دستگاه غبارگیر صنعتی
حذف گرد و غبار با دستگاه غبارگیر صنعتی

گرد و غبار معلق در هوا بسیار ریز و سبک بوده و در صنایعی مانند صنایع داروسازی، خودروسازی، آلومینیوم، فلز کاری، صنایع شیمیایی و… که نسبت به آلودگی بسیار حساس و آسیب پذیر هستند، مشکلات زیادی را به وجود می آورند. از طرف دیگر این غبارات کیفیت سلامت و ایمنی محیط را می کاهند. دستگاه غبار گیر صنعتی به عنوان رده ای پر کاربرد از مکنده های صنعتی جهت مکش ذرات معلق گرد و غبار مورد استفاده قرار می گیرد و برای مکش این مواد به طور مستقیم از منبع ایجاد ابزاری ایده آل به شمار می آید. غبارگیر صنعتی از سرعت مکش فوق العاده ای برخوردار می باشد به گونه ای که در واحد زمان حجم بسیار زیادی از هوا را مکش کرده و در نتیجه آن گرد و غبار نیز به همراه این حجم از هوا مکش می شود. با جمع آوری ذرات از نقطه تشکیل گرد و غبار دیگری راهی برای نفوذ به محیط اطراف و یا دیگر تجهیزات پیدا نخواهند کرد.

 

جمع آوری بخارهای روغنی با مکنده تخصصی

در هنگام انجام برخی فرآیندهای صنعتی و برخی پردازش ها به صورت مکانیکی، بخارهای روغنی، دوده و یا گازهایی تشکیل می شود که در گروه آلاینده های صنعتی قرار می گیرند. غبار و بخارهای ناشی از روغن های خنک کننده و روان کننده در محیط پراکنده شده و سبب لغزندگی سطوح کف، دیوارها، تجهیزات و سقف شده و شرایطی نامناسب و غیر ایمن در محیط کار به وجود می آورد. به منظور حذف بخارها و غبارات چرب و روغنی نوع منحصر به فردی از دستگاه های مکنده صنعتی طراحی و تولید شده است که با برخورداری از ساختاری کاملاً حرفه ای و طراحی مهندسی امکان حذف آلاینده هایی هم چون بخارهای روغنی را فراهم می آورد.

 

لزوم حذف بخارهای روغنی صنایع

لزوم حذف بخارهای روغنی صنایع
لزوم حذف بخارهای روغنی صنایع

جمع آوری و حذف آلاینده های صنعتی از محیط کارخانه و سایت های صنعتی، یکی از مهم ترین چالش هایی است که صاحبان صنایع با آن رو به رو هستند. حفظ سلامت و امنیت کارکنان در اولویت قرار داشته و پس از آن مراقبت از تجهیزات و حفظ کارایی آن ها حائز اهمیت می باشد. با بهره مندی از دستگاه تخصصی جمع آوری بخارات روغنی در صنایعی هم چون صنایع غذایی، تراشکاری، نفت، گاز و پتروشیمی و به طور کلی مراکزی که با گرد و غبار و بخارهای چرب و روغنی سر و کار دارند، بسیاری از مشکلات از میان برداشته می شود. مکنده صنعتی بخارات روغنی یک سیستم ماژولار بوده و بخش سایکلون آن یک واحد مستقل می باشد. این دستگاه به شکل یک مکنده مرکزی نصب می گردد و مکانیزم عملکرد آن به شکلی است که ذرات مکش شده ابتدا به سایکلون ورود پیدا کرده و در این بخش فیلتر می شوند. دستگاه جمع آوری بخارهای روغنی را می توان یک فیلتر ایستا دانست که بدنه آن پوششی از رنگ پلی استر و اپوکسی دارد و ماده تشکیل دهنده اجزای ماژولار آن از استیل کربنی ساخته شده است. مکنده صنعتی تخصصی بخارهای روغنی همانند دستگاه های غبار گیر آلاینده ها را از نقطه تولید مکش نموده و از تماس این مواد با سطوح مختلف جلوگیری به عمل می آورد.

 

مزایای بهره مندی از دستگاه مکنده تخصصی مکش بخارات روغنی

دستگاه های نظافت صنعتی اعم از غبارگیر صنعتی، مکنده صنعتی و مکنده تخصصی بخارات هوای محیط کاری را بهبود می بخشند و سبب فراهم شدن شرایطی امن تر و سالم تر می گردد. از دیگر مزیت های استفاده از دستگاه های تخصصی نظافت می توان به افزایش طول عمر مفید تجهیزات صنعتی و ارتقای کیفیت کارایی آن ها اشاره نمود. تمیز ماندن تجهیزات صنعتی در محیط کارخانه از میزان خرابی و استهلاک آن ها می کاهد و در نتیجه آن هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری به طرز چشمگیری کاهش پیدا می کند. دستگاه تخصصی جمع آوری بخارات روغنی، ذرات بخار و گاز جمع آوری شده را با یکدیگر ترکیب نموده و به ذراتی بزرگ تر تبدیل می نماید، به این ترتیب سیستم فیلترسازی دستگاه دچار گرفتگی نخواهد شد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا