مقالات آموزشی

شستشوی قالب صنعتی با واترجت صنعتی

قالب ریزی یکی از فرآیندهای تولید قطعات مختلف است و در ساخت بتن نیز کاربرد دارد. قالب های بتنی قالب هایی از پیش ساخته شده با شکل های مشخص هستند و بتن مرطوب یعنی بتنی که هنوز خشک و سفت نشده درون این قالب ها ریخته می شود تا شکل مورد نظر را به خود گیرند. قالب های بتن ریزی به طور گسترده در صنایع ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرند. ساخت پلکان، ستون های دایره ای شکل، تونل ها، تیرها، دیوارها و بسیاری دیگر از سازه های بتنی به وسیله روش قالب گیری ساخته می شوند. قالب های صنعتی به ویژه قالب های مخصوص ساخت بتن به وسیله دستگاه واترجت صنعتی قابل شستشو هستند.

 

تأثیر آلودگی بر کارایی قالب صنعتی

به منظور حفاظت از بتن در قالب ها، این قالب ها باید بسیار مستحکم و قوی باشند، از همین رو تولید آن ها توسط موادی هم چون فولاد یا آلومینیوم صورت می پذیرد. هر قالب در طول یک دوره یا دوران کاری گوناگون استفاده می شود و این استفاده مجدد و مکرر سبب خواهد شد مقداری بتن همواره در دیواره قالب ها باقی بماند یک سطح ناهموار ایجاد گردد. سطح ناهموار و ناصاف قالب بر ظاهر آن و در نتیجه بر ساختار بتن تأثیر گذار می باشد.

 

اهمیت شستشوی قالب صنعتی با واترجت صنعتی

اهمیت شستشوی قالب صنعتی با واترجت صنعتیبا توجه به افزایش ساخت و سازها و افزایش تقاضا برای تهیه بتن و هم چنین اهمیت فزاینده ساختار زیبایی شناختی، تمیز نمودن قالب های بتن بیش از پیش اهمیت می یابد. اگر پیش از قالب ریزی بتن مرطوب قالب کاملاً تمیز نشود، نتیجه حاصل شده مطلوب نخواهد بود.

 

مزایای واترجت صنعتی برای شستشوی قالب صنعتی

قالب های صنعتی و قالب های مخصوص شکل دهی بتن  با استفاده از دستگاه واترجت صنعتی شستشو می گردند و این روش کارآمدترین، قوی ترین و سریع ترین روشی است که جهت دست یابی به این هدف به کار می رود. شستشوی قالب های صنعتی با واترجت صنعتی مزایای بسیار زیادی دارد:

 

صرفه اقتصادی

شرکت های فعال در زمینه ساخت و ساز برای خرید قالب های صنعتی هزینه می نمایند و حفظ و نگهداری درست آن ها به منظور جلوگیری از خرابی قالب ها و اجبار و الزام به خرید دوباره تجهیزات یک امر مهم و ضروری تلقی می شود. با بهره مندی از دستگاه های واترجت صنعتی دارای فشار عملیاتی بالا، بقایای مواد بتنی که سختی بسیار بالایی دارند، از جداره قالب جدا شده و قالب تمیز می شود. به این ترتیب یک واترجت صنعتی از بروز هر گونه آسیب ساختاری جلوگیری به عمل می آورد؛ آسیب هایی که به راحتی توسط مواد شیمیایی و حلال ها به وجود می آیند. این بدان معنا خواهد بود که هزینه های گران تعمیر یا جایگزینی قالب ها را از میان بر می دارد.

 

ایمنی بالا

در مقایسه با همه روش هایی که برای تمیز کردن قالب های صنعتی وجود دارد، شستشوی فشار قوی با دستگاه کارواش صنعتی ایمن ترین شیوه به حساب می آید. سیستم های ساب الکتریکی و یا برس های سیمی روش های سنتی تمیز کردن قالب های شکل دهی بتن هستند، اما این روش ها سرعت خیلی کمی دارند و خطرات زیادی به دنبال دارند. کنده شدن بتن با ایجاد گرد و غبار سیلیس همراه است که استنشاق آن عامل بسیار مهمی برای ایجاد بیماری های شدید ریوی و تنفسی تلقی می شود. بر خلاف روش های مکانیکی شستشو با واتر جت صنعتی گرد و غبار سیلیس را خنثی می نماید.

 

سازگاری با محیط زیست

شستشوی قالب های صنعتی با واترجت صنعتی تنها به آب نیاز دارد، یعنی هیچ ماده شیمیایی مصرف نمی گردد. از همین رو این فرآیند یک روش بی نظیر سازگار با محیط زیست می باشد زیرا که مواد شیمیایی قوی به محیط زیست آسیب می رساند، اتفاقی که با استفاده از تکنولوژی پیشرفته آب فشار قوی روی نمی دهد. از طرف دیگر با توجه به این که نیروی بالای آب سبب جداسازی بقایای بتن می شود و به طور کلی مبنای عملکرد شوینده های فشار قوی بر پایه استفاده از نیروی آب بوده که صرفه جویی در مصرف آب را در پی دارد.

 

اثربخشی بالای واترجت صنعتی

دستگاه های کارواش صنعتی با کمترین زحمت و خستگی برای کاربر امکان شستشوی حرفه ای، مداوم و سریع قالب های صنعتی را فراهم می آورد. زمان یک سرمایه بسیار ارزشمند بوده و واترجت صنعتی ابزاری است که زمان زیادی را به شستشو اختصاص نمی دهد و با بالاترین سرعت شستشو انجام می پذیرد. دستگاه واترجت صنعتی با دارا بودن طراحی دقیق مهندسی و با بهره مندی از قدرت بالا یک تجهیز کاملاً صنعتی به شمار آمده که آلودگی های سختی هم چون بقایای بتن را با کیفیت بالا از قالب های صنعتی می زداید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا