مقالات آموزشی

معرفی اجزای دستگاه واترجت صنعتی

واتر جت، از جمله دستگاه های نظافتی می باشد که جهت انجام امور شستشو و نظافت سطح زمین، تجهیزات و اتصالات مورد استفاده قرار می گیرد. این دستگاه با پاشش آب پر فشار، آلودگی های سطحی و عمیق را از بین می برد. فشار بالای آب، عمیق ترین آلودگی را از سطوح جدا نموده و سطح را تمیز و عاری از آلودگی می نماید. در این مقاله به اجزای واترجت و نحوه عملکرد آن ها پرداخته می شود.

منبع تغذیه دستگاه واترجت

واترجت برقیتامین منبع تغذیه واتر جت ها می تواند از طریق جریان برق یا سوخت های دیزلی و بنزینی تامین شود. قیمت کارواش برقی پایین بوده و در محیط های با دسترسی مناسب به پریز برق و با خطر اشتعال کاربردی اند. این دستگاه ها صدای پایینی داشته و قادرند مدت زمان طولانی تری روشن بمانند. مدل های دیزلی و بنزینی نیز با توجه به عدم نیاز به جریان برق، در محیط های وسیع به راحتی استفاده شده و قابلیت حمل و جابجایی آسانی دارند. بهره مندی از پمپ و موتور قدرتمند از مزایای این دستگاه ها به حساب می آید. همچنین تجهیزاتی چون نازل توربو یا برس چرخان با توجه به قدرت بالاتر واترجت های دیزلی و بنزینی، عملکرد بهتری همراه با این شوینده ها ارائه می دهند.

پمپ از مهم ترین اجزای واتر جت

پمپ فشار قوی از مهم ترین اجزای واترجتپمپ واترجت یکی از اجزای واترجت یا کارواش صنعتی می باشد. پمپ ها از یک شیر ورودی و یک شیر خروجی بهره می برند. زمانیکه شیر ورودی باز می شود، آب با فشار کم وارد پمپ شده و سپس با حرکت پمپ و باز شدن شیر خروجی، با فشار بالا از پمپ خارج می شود. پمپ های واتر جت در دو نوع لغزان و پلانجری موجود هستند. پمپ لغزان یا صفحه غلتان، آب را با فشار حداکثر ۲۵۰ بار به سطح می پاشند. این پمپ ها با مصرف ۲ ساعت در هفته تا حدود ۳ سال دوام می آورند. پمپ های پلانجری که یک پمپ رفت و برگشتی می باشد که از یک سیلندر و یک پلانجر استوانه ای تشکیل شده است. این پمپ ها برای پمپ نمودن آب از سیستم میل لنگ استفاده می نمایند. پلانجر استوانه ای در یک محفظه بسته حرکت نموده و آب را درون این محفظه تحت فشار قرار می دهد. معمولا در داخل یک واتر جت، چندین واحد پمپ وجود دارد.

پارامتر های فشار و دبی آب

دو پارامتر اصلی دستگاه واتر جت صنعتی، میزان دبی و فشار آب خروجی می باشند. این دو پارامتر، نقش مهمی در نحوه شستشوی سطح و کیفیت عملیات داشته و در انتخاب واترجت مناسب تاثیر گذار است.
شستشوی با کیفیت بوسیله شوینده فشار قوی فشار کاری : فشار آب خروجی از واترجت ها، اهمیت بالایی در از بین برندگی آلودگی ها دارد. هرچه میزان فشار کاری این دستگاه بیشتر باشد، آلودگی ها با قدرت بیشتری از بین روند. البته واترجت های با فشار کاری بالا تر از ۱۰۰۰ بار، قدرت بالایی داشته و برای عملیات های تخریب بتن، رنگ بری و … استفاده می شوند. فشار آبی که به سطح پاشیده می شود، تابع نوع نازل و همچنین میزان فاصله تا سطح می باشد.
دبی : به حجم آب جابجا شده از یک سطح مشخص در مدت زمان معین، دبی آب گفته می شود. دبی یا جریان آب خروجی از واتر جت ها اهمیت ویژه ای در سرعت نظافت دارد. هرچه این میزان بیشتر باشد، سطح مورد نظر در مدت زمان کم تری تمیز می گردد. در شوینده های فشار قوی معمول، دبی آب بین ۸ تا ۳۰ لیتر بر دقیقه می باشد. همچنین در محیط های صنعتی یا بخش هایی که از اپراتور حرفه ای استفده می نمایند، دستگاه های با دبی بالاتر استفاده می شود، تا در وقت و هزینه افراد صرفه جویی گردد.

درجه حرارت آب

عملکرد کارواش صنعتی آب گرمواتر جت ها از نظر دمای آب خروجی، به دو دسته آب سرد و آب گرم تقسیم می شوند. واترجت های آب سرد، بطور معمول تولید شده اما نمونه های آب گرم، نیازمند یک سامانه گرم کن می باشند. واترجت آب گرم ، آب را با دمای بالا به سطح می پاشند و به خوبی قادر به از بین بردن انواع آلودگی های چرب و روغنی هستند. سامانه گرم کن این دستگاه ها، به دلیل جلوگیری از آسیب به پمپ، بعد از پمپ قرار گرفته و قادرند دمای آب را تا دمای ۱۵۰ درجه افزایش دهند. سامانه گرم کن در دستگاه های واترجت، از نوع الکتریکی یا دیزلی می باشد. در نمونه های دیزلی، آب وارد کویل استوانه ای شده و بوسیله مشعل عمودی به دماهای بالا می رسد. طراحی خاص این گرمکن موجب شده تا دبی ها بالای آب نیز به خوبی به دماهایی تا حدود ۱۵۰ درجه برسند. در نمونه های الکتریکی، آب از لوله های مارپیچی حرکت نموده تا به دماهای بالا برسد. این سیستم ها در محیط های حساس به آلودگی قابل استفاده بوده و دمای آب را به ۸۰ درجه می رسانند.

شلنگ

شلنگ فشار قوی واتر جتشلنگ فشار قوی ، از دیگر اجزای واترجت صنعتی به حساب می آید. این شلنگ می بایست از نوع فشار قوی و دارای استحکام بالایی باشد. جنس شلنگ واترجت معمولا از سه نوع پلاستیک، لاستیک و پلی یورتان می باشد. بهترین نوع این شلنگ ها، از جنس پلی یورتان می باشد که علاوه بر ساختار فولادی و پوشش پلاستیکی، به راحتی خم می شوند. بعلاوه طول شلنگ از پارامتر های مهم در انتخاب شلنگ واترجت می باشد. برای واترجت های الکتریکی، انتخاب شلنگ کوتاه می تواند موجب عدم دسترسی به نقاط دورتر شود. قطر شلنگ نیز پارامتر مهم دیگر این جز از واتر جت می باشد. شلنگ با قطر بزرگ، می تواند جریان آب بیشتری را به سطح اسپری نماید. البته قطور بودن بیش از حد شلنگ، حمل و نقل آنرا با مشکل مواجه می کند.

نازل

نازل واتر جت صنعتینازل یکی دیگر از اجزای واترجت می باشد. نوع نازل تعیین کننده نحوه پاشش آب در دستگاه واتر جت می باشد. نازل ها در مدل های مختلفی تولید شده که از نظر زاویه پاشش با هم متفاوت اند. نازل های با زاویه خروجی صفر درجه، آب را بطور متمرکز پاشش نموده و برای نظافت خیابان و وسایلی که دارای منافذ متعدد هستند، کاربردی است. این واتر جت ها نیابد در فاصله خیلی نزدیک استفاده شوند و شستشوی سطوح حساس و شکستنی نیز با این نوع نازل پیشنهاد نمی گردد. با افزایش زاویه پاشش از صفر درجه، به تدریج مساحت تحت پوشش افزایش می یابد. بنابراین شستشوی سطوح وسیع و حساس با نازل هایی که زاویه پاشش بالایی دارند، صورت می پذیرد. برای رفع سریع تر و بهتر آلودگی ها نیز نازل های دوار توربو با زاویه صفر درجه و محور چرخان مناسب است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا