مقالات آموزشی

انواع پمپ فشار قوی دستگاه واترجت صنعتی

در واترجت یا شوینده پرفشار، پمپ نقشی اساسی را ایفا می کند. وظیفه پمپ فشار قوی دریافت آب با فشار معمولی و افزایش فشار آن می باشد. پمپ ها خود دارای انواع مختلفی هستند و عملکرد های متفاوتی با یکدیگر دارند. پمپ ها سه جزء اصلی شیر ورودی، شیر تخلیه و بخش متحرک هستند. عملکرد پمپ ها به دو بخش آبگیری و فشاردهی تقسیم می شود. با عقب رفتن بخش متحرک و ایجاد فشار منفی، شیر آب ورودی باز و شیر خروجی بسته می شود، در نتیجه عمل آبگیری محفظه داخلی پمپ فشار قوی انجام می پذیرد. با جلو رفتن بخش متحرک پمپ، فشار مثبت در داخل محفظه ایجاد می شود، که منجر به بسته شدن شیر ورودی و باز شدن شیر خروجی می گردد. در نتیجه آب با فشار بالا از پمپ خارج می شود. در این مقاله جزئیات بیشتری از پمپ واترجت صنعتی در اختیار شما قرار می دهیم

عملکرد دستگاه واترجت صنعتی

مراقبت و نگهداری از شوینده فشار قویعملکرد دستگاه واترجت صنعتی بر پایه عملکرد پمپ فشار قوی آن می باشد. این پمپ با افزایش فشار آب ورودی به دستگاه، باعث اثربخشی چند برابری آب در حذف آلودگی ها می شود. بنابراین عملکرد پمپ واترجت های صنعتی برای حفظ کارایی دستگاه بسیار مهم است. آبی که از پمپ خارج می شود فشار زیادی داشته و بنابراین در هنگام استفاده از واترجت باید موارد ایمنی را رعایت نمایید. آب پر فشار بعد از خروج از پمپ به سمت شلنگ و لنس و نازل می رود. نازل تعیین کننده نحوه پاشش آب به سطح است و در مدل های متنوعی عرضه می شود.

پمپ فشار قوی مورد استفاده در واترجت

پمپ فشار قوی از نوع جابجایی مثبت بهترین نوع پمپ در ساختار دستگاه های واترجت صنعتی می باشد. در این بین پمپ فشار قوی جابجایی مثبت رفت و برگشتی در دستگاه های واترجت استفاده می گردد. در این پمپ ها ابتدا آب در درون محفظه پمپ به دام انداخته می شود. با حرکت جابجایی مثبت تجهیزات این نوع پمپ ها، آب تحت فشار قرار می گیرد. مجددا با جابجایی قطعات پمپ آب تحت فشار قرار کرده با باز شدن شیر خروجی، آب پر فشار به بیرون پاشش می شود. پمپ های پلانجری از نوع جابجایی مثبت رفت و برگشتی هستند و برای دستگاه های واترجت صنعتی با کیفیت بکار می آیند.

 

مطالعه این مقاله را از دست ندهید !
نحوه عملکرد پمپ واترجت و انواع آن

پمپ فشار قوی پیستونی و پلانجری در دستگاه واترجت

پمپ فشار قوی پلانجری واترجتبخش متحرک در پمپ های رفت و برگشتی به صورت پیستونی و یا پلانجری است. پیستون یک بازوی بلند و باریک است که در قسمت فوقانی عریض شده است. در فشار های بالا احتمال خم شدن این بازوی بلند و باریک زیاد است، بنابراین از آن فقط برای فشار های پایین استفاده می گردد. پلانجر یک استوانه ضخیم است به همین دلیل مقاومت بالایی داشته و در فشار های بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

 

انواع انتقال دهنده نیرو در پمپ فشار قوی رفت و برگشتی

انتقال دهنده نیروی صفحه گردان در پمپ فشار قوی واترجتبرای تامین نیروی محرکه پمپ از یک موتور استفاده می گردد. حرکت موتور دورانی و حرکت پمپ به صورت رفت و برگشتی می باشد، به همین دلیل برای تبدیل دوران به حرکت خطی باید یک بخش میانی برای انتقال نیرو وجود داشته باشد. سیستم انتقال نیرو می تواند به دو شکل صفحه غلطان و یا میل لنگ باشد. در مدل اول، انرژی موتور به صفحه غلطان وارد می شود و باعث چرخش غیر یکنواخت آن می گردد. حرکت صفحه باعث می شود در نقاطی به پلانجر فضا داده شود تا به وسیله فنر به عقب کشیده شود و عملیات آبگیری صورت پذیرد. در نقطه ای دیگر از حرکت صفحه، فشاری به انتهای پلانجر وارد شده و موجب می شود آب پرفشار به بیرون جریان یابد. مدل دوم دارای یک میله است که میل لنگ نامیده می شود. با چرخش میل لنگ به طرف فرورفتگی، فنر ها موجب عقب رفتن پلانجر می شوند و عمل آبگیری صورت می گیرد. چرخش میل لنگ به طرف برآمدگی، باعث هل دادن پلانجر به جلو شده و آب پرفشار در خروجی جریان می یابد.

 

مقاومت پمپ واترجت صنعتی در برابر شرایط کاری بدون آب

میل لنگ در پمپ فشار قوی واترجتدر صورت عدم وجود آب، دما و اصطکاک در پلانجر و پمپ افزایش می یابند که باعث از کار افتادن دستگاه واتر جت می شوند. در صورتی پلانجر از داخل یک حلقه تفلون-گرافیت عبور کند، یک ویژگی نرم ایجاد می شود که موجب کاهش دما و اصطکاک در پمپ می گردد. بنابراین این نوع پمپ ها می توانند زمان طولانی تری نسبت به عدم وجود آب مقاومت داشته باشند.

لینک های مفید:

دستگاه واتر جت : فهرست محصولات

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا