مقالات آموزشی

حذف لایه‌های قیر با واترجت فوق فشار قوی

قیر ماده ای سیاه رنگ، بسیار چسبناک و از مشتقات نفت است که برای عایق کاری ساختمان ها، سازه های عظیم و تولید آسفالت کاربرد دارد. در ساخت پل ها نیز از قیر استفاده می شود تا پوشش پل با صفحه فولادی اتصال یابد و از این صفحات در برابر خوردگی محافظت شود. برای ساخت آسفالت خیابان ها به منظور چسباندن سنگدانه ها به یکدیگر قیر به کار می رود. در برخی صنایع نیز در عایق کاری لوله ها و مخازن قیر مورد استفاده قرار می گیرد. این امکان وجود دارد که به دلایل مختلفی باید قیر از بین برود و از روی سطحی که بر آن چسبیده جدا شود. برای دست یابی به این هدف یعنی برای برداشتن قیر و پوشش دهی دوباره روش هایی در دسترس است که بهترین روش شستشوی فشار قوی با دستگاه واترجت صنعتی فوق فشار قوی می باشد.

 

لایه برداری یا حذف قیر

لایه برداری قیر با واترجت صنعتیپوسیدگی و فرسایش قیر یک پدیده متداول است که به دلایل مختلفی از جمله شرایط آب و هوایی، تماس با مواد شیمیایی و دیگر عوامل به وجود می آید. با فرسوده شدن لایه های قیر نوسازی و احیای آن ضرورت پیدا می کند و باید نسبت به حذف و پوشش دهی تازه اقدام گردد. قیر دارای چسبندگی بسیار بالایی است و به همین دلیل از آن به عنوان عایق استفاده می شود، بنابراین حذف چنین ماده ای با قابلیت چسبندگی بالا دشواری ها و پیچیدگی هایی خواهد داشت.

 

چالش های لایه برداری قیر

برای از میان برداشتن یک پوشش سخت مانند قیر کیفیت، سرعت و هزینه روش عملیاتی به کارگرفته شده اهمیت ویژه ای دارد و کار باید با بهترین کیفیت و کمترین میزان تلفات انجام پذیرد. از بین بردن قیر با روش های مکانیکی یکی از روش های حذف قیر است که با صرف وقت فراوان همراه بوده و علاوه بر آن احتمال زیادی وجود دارد که به سطح زیرین آسیب برسد. چنین مشکلاتی نشان می دهد همواره باید به دنبال شیوه هایی نوین و کارآمد بود تا از هدر رفت وقت و سرمایه جلوگیری به عمل آید.

 

حذف قیر با واترجت صنعتی فوق فشار قوی

روش آب تخریب یک روش جدید، پیشرفته و کارآمد می باشد که با بهره مندی از تکنولوژی های نوین مشکلات لایه برداری های صنعتی را از بین می برد. دستگاه های واترجت فوق فشار قوی با فشار بالا باکیفیت ترین کارایی را برای حذف لایه های سخت قیر ارائه می دهند.

 

ویژگی های واترجت صنعتی برای حذف قیر

دستگاه های واترجت صنعتی از قابلیت تنظیم فشار برخوردار هستند و بنابراین فشار دستگاه براساس ضخامت لایه های قیر و میزان فرسودگی آن انتخاب می شود. از طرف دیگر انواع واترجت صنعتی به گونه ای طراحی شده اند که امکان نصب نازل های گوناگون بر روی دستگاه وجود دارد که متناسب با شرایط کاری مانند جنس و ساختار سطح و شدت آلودگی کاربرد دارند. از مهم ترین کاربردهای واترجت فوق فشار قوی حذف قیر از سطوح معدنی و فلزی می باشد که با پوشش دهی بالای خود سبب لایه برداری سریع می شود.

 

مزایای واترجت صنعتی فوق فشار قوی در حذف قیر

مزایای واترجت صنعتی فوق فشار قوی در حذف قیرشوینده فوق فشار قوی سطح وسیعی را پوشش می دهد و بدون آسیب رساندن به سطح زیرین با سرعت بالا لایه های قیر را حذف می گرداند. با بیشتر شدن دبی واتر جت یا همان حجم آب خروجی از نازل سرعت انجام عملیات هم افزایش خواهد یافت. با توجه به این که در محیط های شلوغ و پر رفت و آمد مانند خیابان ها و پل ها نباید حذف قیر موجب ترافیک غیر عادی و انسداد مسیرهای عبور و مرور شود، سرعت بالای لایه برداری اهمیت زیادی دارد، استفاده از دستگاه واترجت فوق فشار قوی به دلیل برخورداری از سرعت عملیاتی بالا، بسیار مفید است. تخریب قیر با واتر جت صنعتی یک راهکار سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه است، چرا که در طول عملیات هیچ ماده شیمیایی مصرف نمی شود، واکنش های شیمیایی به وجود نمی آید و با جمع آوری قیرهای جدا شده و استفاده از فیلتری ساده امکان بهره مندی دوباره از قیر فراهم می گردد.

 

نازل های مناسب

در روش آب تخریب برای لایه برداری از سطح زمین نازل مخصوص زمین شوی و یا نازل توربو به همراه دستگاه واترجت فوق فشار قوی مورد استفاده قرار می گیرد. هم چنین به منظور جداسازی قیر از سطوح ناهموار مانند لوله ها و مخازن نازل توربو کاربرد دارد. نازل توربو نقطه یا نقاط پاشش آب را چرخانده و سبب می شود آلودگی با قدرت بیشتر و کیفیت بهتری حذف گردد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا