مقالات آموزشی

عوامل موثر بر عملکرد و کیفیت تی اسکرابر

سیستم مکش اسکرابر یکی از ویژگی های متمایز کننده این دستگاه است و از تی لاستیکی، شیلنگ مکش و تی لاستیکی تشکیل می شود. تی اسکرابر به عنوان بخش مهمی از سامانه مکش جهت جمع آوری آب و آلودگی از سطح زمین به کار می رود. نگهداری صحیح از تی لاستیکی اهمیت بسیار زیادی دارد چرا که نگهداری نادرست از آن سبب می شود بر روی سطح رد آب و کثیفی باقی بماند. با وقوع این پدیده اجبار به نظافت دوباره زمین به وجود می آید که نتیجه جز هدر رفت وقت و انرژی نخواهد داشت. از طرف دیگر اگر سطح زمین به درستی خشک نشود، افراد حاضر در محیط را خطر لغزندگی تهدید می کند. این در حالی است که با رسیدگی و مراقبت از لاستیک تی اسکرابر میزان خرابی و تعمیرات دستگاه کاهش یافته و توقف عملیات به حداقل کاهش می یابد.

 

لاستیک تی اسکرابر چیست؟

لاستیک تی از قطعات مصرفی دستگاه کفشوی صنعتی به شمار می آید،‌ به این معنا که با توجه به جنس سطح، تعداد دفعات استفاده از دستگاه و نوع رسیدگی و مراقبت،‌ طول عمر مشخصی دارد و پس از مدتی می توان این قطعه مهم را تعویض نمود.

 

عوامل موثر بر عملکرد لاستیک تی اسکرابر

حفظ و نگهداری تی لاستیکی کف شوی صنعتی دارای چک لیستی است که رعایت آن به منزله افزایش طول عمر تی و ارائه کارایی بهینه از جانب آن می باشد. این چک لیست پنج موردی بهره مندی از دستگاهی با تی باکیفیت و کارآمد را تضمین می نماید  و به این ترتیب عملیات شستشو و خشک شدن سطح زمین با کیفیت و دقت فوق العاده انجام می پذیرد. پنج نکته مراقبتی از تی عبارت اند از:

 

چگونگی برش تی اسکرابر

تی از جنس لاستیک تولید می شود و متناسب با ابعاد دستگاه برش می خورد. برش باید به دقت انجام گیرد تا لبه آن کاملاً صاف و صیقلی باشد. وجود هر گونه ناصافی در لبه تی سبب به وجود آمدن فاصله (گپ) میان تی و زمین خواهد شد و نتیجه آب به خوبی جمع آوری نشده و رگه هایی روی زمین باقی می ماند. هنگامی که تی لاستیکی کاملاً صاف و صیقلی برش می خورد، لبه تی با سطح زمین تراز بوده و سرتاسر آن به طور کامل روی سطح قرار می گیرد. به این ترتیب میان دو تیغه تی خلأ مناسب به وجود می آید و آب با قدرت هر چه بیشتر مکش می شود. برش نادرست و لبه ناصاف از مکش پر قدرت ممانعت می کند. در صورت بروز فرسودگی و ناهمواری لبه تی، می توان آن را چرخاند تا لبه صاف آن با زمین تماس پیدا کند و اگر دو سمت فرسوده باشد، لازم است تی به طور کامل تعویض گردد.

 

حفره های اتصال لاستیک تی اسکرابر به شاسی

لاستیک تی اسکرابر دارای سوراخ یا حفره هایی با فاصله های مشخص از یکدیگر است که با کمک آن ها بر روی شاسی جای می گیرد. اگر این سوراخ ها با خارهای شاسی تناسب نداشته باشد، یعنی فاصله سوراخ ها و خارها یکسان نباشد، تی به درستی روی شاسی قرار نمی گیرد، به دلیل نشت هوا مکش به خوبی انجام نمی شود و علاوه بر آن پارگی و خرابی تی به بار می آید. بر اثر این اتفاق هزینه و زحمات نیروهای انسانی افزایش می یابد. هنگام تهیه تی اسکرابر باید اطمینان حاصل نمود که این قطعه دقیقاً برای همان مدل دستگاه طراحی شده است و بنابراین از وقوع مشکلات ذکر شده جلوگیری به عمل خواهد آمد.

 

نصب تی

نصب نادرست تی در جایگاه خود می تواند منجر به حرکت اضافه و بیش از اندازه تیغه شود که احتمال پارگی را افزایش می دهد. تراز نبودن و پاره شدن تی، باعث می شود عمل مکش و جمع آوری آب به صورت ناقص انجام شود و نتیجه مناسب به دست نیاید. به این ترتیب هنگام نصب باید دقت کافی به کار گرفته شود تا تی در جایگاه مناسب خود قرار گیرد.

 

زاویه تی و زمین

اندازه زاویه ای که لاستیک تی اسکرابر با سطح زمین تشکیل می دهد، بر شدت مکش تأثیر مستقیم دارد. بهترین زاویه هنگام تماس تی و زمین ۴۵ درجه است. زاویه بزرگ تر پهنای مکش کاهش می یابد که در نتیجه آن مقدار کمتری آب و آلودگی از زمین جمع آوری می شود و زاویه کوچک تر نیز باعث نشت و سرریز شدن آب به اطراف می شود. بنابراین هنگام کار با دستگاه باید بررسی شود که زاویه ۴۵ درجه تی و زمین حفظ شده است.

 

نوع تی

انتخاب تی با جنس مناسب اهمیت زیادی دارد چرا که بر کیفیت مکش و جمع آوری آب اثر گذار می باشد و بر اساس جنس سطح و نوع آلودگی مورد استفاده قرار می گیرند. متداول ترین تی ها عبارت اند از:

پلی اورتان : این ماده یک ماده با دوام و مقاومت بالا است که جهت شستشو و خشک نمودن سطوحی که آلودگی های نفتی و ارگانیک دارند، مناسب می باشد. این رده از تی های اسکرابر برای به کارگیری در محیط های صنعتی که سطوح چرب،‌ خشن و زبر دارند، کارایی بالایی دارند.

صمغ : تی صمغی یا gum نوعی از تی اسکرابر است که از مواد طبیعی تشکیل شده و جهت استفاده روی سطوحی هموار و صیقلی مانند مراکز تجاری مناسب است و برای استفاده بر روی سطوح چرب توصیه نمی شود.

لیناتکس : لیناتس ماده ای باکیفیت است که در برابر پیچ و تاب،‌ پارگی و سایش مقاومت دارد و برای ساخت تی اسکرابر به کار می رود. این تی جهت شستشو و خشک نمودن سطوح ناصاف و زبر و یا سطوح روغنی استفاده می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا