مقالات آموزشی

مفهوم فشار هوای وارد بر فیلتر در جاروبرقی صنعتی

تفاوت میان جاروبرقی صنعتی و رده تجاری بسیار زیاد است. هر چند جاروهای تجاری نسبت به مدل های خانگی بزرگ تر و قوی تر هستند و کارایی بهتری ارائه می دهند، اما این بدان معنا نیست که می توان چنین دستگاه هایی را در یک محیط صنعتی به کار گرفت. برای درک این که چه مکنده ای مناسب کارخانه است، شناخت دقیق مشخصات فنی جاروبرقی صنعتی اهمیت دارد. گاهی معنای برخی از مشخصات فنی برای همه شناخته شده نبوده و لازم است توضیحات بیشتری در اختیار افرادی که قصد خرید جاروبرقی صنعتی دارند، قرار گیرد. به عنوان مثال فشار هوای فیلتر که برای درک عمیق تر آن خواندن این مقاله سودمند خواهد بود.

فشار هوای وارد بر فیلتر جاروبرقی صنعتی چه معنایی دارد؟

فیلتر جاروبرقی صنعتیفشار هوا یا Air Load معیاری است که مقاومت یک فیلتر را در برابر گرفتگی حاصل از گرد و غبار ریز نشان می دهد. فشار هوای وارد بر فیلتر نسبتی میان سرعت مکش و سطح مقطع فیلتر می باشد. سرعت مکش برحسب متر مکعب بر ساعت و مساحت برحسب متر مربع سنجیده می شوند و بنابراین واحد فشار هوا متر بر ساعت خواهد بود. سرعت مکش جاروبرقی صنعتی حجم هوای مکش شده در ساعت را نشان می دهد و مساحت فیلتر میزان گرد و غباری را نشان می دهد که فیلتر می تواند کنترل کند. برای آن که فیلتر عملکرد مناسبی داشته باشد باید میان سرعت مکش و سطح مقطع فیلتر تعادل وجود داشته باشد. فشار هوای کمتر از ۲۰۰ میزانی ایده آل است.

فشار هوای کم برای چه زمانی مناسب است؟

فشار هوای وارد بر فیلتر یکی از شاخص های مهم و کلیدی برای درک عملکرد یک جاروبرقی صنعتی است و هنگام مکش گرد و غبار این شاخص اهمیت خاصی پیدا می کند. جمع آوری گرد و غبار ریز فرآیندی دشوار تلقی می شود، به این دلیل که فیلتر کردن آن ها دشوار است، تمایل زیادی به چسبیدن و انسداد فیلتر دارند و مهم تر از همه برای سلامتی کارکنان و ایمنی محیط کار بسیار خطرناک هستند. در چنین شرایطی صنایعی مانند صنایع شیمیایی، دارویی، غذایی و … که با ذرات ریز سر و کار دارند، از جاروبرقی صنعتی با فشار هوای فیلتر پایین تر بهره می برند.

فشار هوای بالا برای چه زمانی مناسب است؟

فیلتر مکنده صنعتیهنگامی که فشار هوای وارد بر فیلتر به عددی بیشتر از ۲۰۰ متر بر ساعت باشد به این معنی خواهد بود که فیلتر سریع تر مسدود می شود. به این ترتیب فیلتر باید زود به زود تمیز گردد و در صورت لزوم تعویض گردد. اگر کاربران به نظافت به موقع فیلتر توجهی نداشته باشند و همچنان با فیلتر انسداد یافته به کار با دستگاه ادامه دهند، دو مشکل اساسی به وجود می آید: ۱- خلا یا قدرت مکش دستگاه کاملاً کاهش پیدا کرده و در نتیجه آن کارایی دستگاه نیز افت می کند. ۲- گرد و غبار وارد پمپ و موتور شده و خرابی به وجود می آورند.

مواردی که برای انتخاب جاروبرقی صنعتی باید در نظر گرفت

برای تهیه جاروبرقی صنعتی مناسب برای محیط کارخانه یا کارگاه جنبه های مختلف یک دستگاه در نظر گرفته می شود. میزان فشار هوای وارد بر فیلتر بدون تردید یک مولفه مهم در جاروهای صنعتی اما تنها معیار برای انتخاب یک مکنده نیست. عوامل دیگر عبارت اند از :

قدرت مکش (درصد خلا) : قدرت مکش توانایی مکنده صنعتی در جمع آوری مواد سنگین با چگالی بالا است. بنابراین هنگام رویارویی با مواد سنگین و توده ای باید به دنبال مکنده ای با قدرت مکش بالا بود.

سرعت مکش : سرعت مکش به معنای حجم هوای وارد شده به دستگاه در واحد زمان می باشد و جهت جمع آوری گرد و غبار سبک سرعت مکش جاروبرقی بالا باشد.

نوع فیلتر : ظرافت بافت فیلتر بر انتخاب جاروبرقی صنعتی تأثیر مستقیم دارد و براساس نوع ماده ای که مکش می شود، باید به ظرافت بافت فیلتر توجه داشت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا