مقالات آموزشی

در صنایع غذایی چه استفاده هایی می توان از مکنده صنعتی نمود؟

صنایع غذایی از جمله بخش های مهم صنعتی است که در آن استفاده از ابزار های نظافتی ضرورت دارد. پاکسازی محیط و جمع آوری مواد  و ضایعات از جمله وظایف این ابزار ها می باشند. با توجه به حساسیت هایی که در ارتباط با مسائل بهداشتی وجود دارد، استفاده از مکنده صنعتی می تواند با رفع مشکلات نظافتی، ایمنی محیط کار را تضمین نماید. این دستگاه ها در رده های مختلفی تولید شده و با بهره مندی از قدرت مکش و کارایی بالا، به جمع آوری مواد و نظافت محیط می پردازند.

 مکنده صنعتی و مزایای آن در صنایع غذایی

مکنده صنعتی صنایع غذاییمکنده صنعتی یک دستگاه نظافتی پر کاربرد در نظافت محیط و بازیابی مواد می باشد. این دستگاه از یک پمپ مکش جهت تخلیه هوای مخزن و فراهم سازی امکان مکش مواد به داخل بهره می برد. جاروبرقی های تجاری، جاروبرقی نیمه صنعتی، صنعتی و مکنده های هوا کار و ضد انفجار از جمله مکنده های صنعتی در دسترس می باشند که با توجه به کاربرد آن ها قابل استفاده است. در صنایع غذایی، جاروبرقی ها برای اهداف مختلفی بکار می روند. نتیجه استفاده از این جارو ها، عدم ورود عوامل حساسیت زا و آلودگی های باکتریایی به داخل محصولات غذایی می باشد. با استفاده از این دستگاه ها معایب ناشی از بکارگیری کمپرسور هوا بر طرف می شود و علاوه بر ایجاد یک محیط ایمن و بهداشتی، در هزینه های افراد صرفه جویی می شود. در محیط های با گرد و غبار قابل اشتعال، جاروبرقی های صنعتی، از خطر انفجار جلوگیری می نمایند. کاهش زمان نظافت و به حداقل رساندن نیروهای خدماتی از دیگر مزایای استفاده از مکنده ها در صنایع غذایی می باشد.

کاربرد های جاروبرقی صنعتی در صنایع غذایی

همانطور که اشاره شد، مکنده ها در صنایع غذایی مختلف، کاربرد دارند. در صنایع مرتبط با مواد آردی مانند تولید کننده های نان صنعتی، در مراکز تولید شیر و مواد پودری، شیرینی جات و صنایع گوشت و فرآورده های لبنی، این دستگاه ها برای جمع آوری ایمن مواد بکار می روند. از جمله ویژگی های مکنده های با کیفیت، بدنه استیل، سیستم فیلتراسیون و بهره مندی از گواهینامه های معتبر ضد انفجاری به حساب می آید.

صنایع تولید کننده مواد پودری

جاروبرقی صنعتیدر صنایع تولید کننده مواد پودری مانند شکر و آرد، گرد و غبار این مواد در حین فرآیند های تولید در محیط پخش می شود. این ذرات در صورت تجمع در یک مکان می توانند موجب انفجار شوند. انفجار و آتش سوزی تنها با ایجاد یک جرقه در انبار های این مواد رخ می دهد. برای این صنایع استفاده از یک مکنده صنعتی ضد انفجار جهت جمع آوری ذرات گرد و غبار راهگشا می باشد. این مکنده ها دارای گواهی نامه ATEX بوده و با ایجاد نمودن محیطی ایمن، خطر انفجار را به حداقل می رسانند.

قهوه و چایی

در صنایع تولید قهوه و چایی از مکنده های مرکزی و جاروبرقی های انتقال مواد استفاده می شود. جاروبرقی های صنعتی برای انتقال دانه های قوه و چایی از جایی به جای دیگر استفاده می شوند. همچنین در حین انتقال این مواد از طریق نوار نقاله، ممکن است ذراتی بر روی سطح زمین یا روی نوار نقاله ریخته شده باشند. مکنده های صنعتی با جمع آوری سریع این مواد، آن ها را بازیابی نموده و به چرخه تولید باز می گرداند. نتیجه این امر کاهش اتلاف مواد اولیه و افزایش سود آوری کار می باشد.

کیک و شیرینی

مکنده صنایع غذاییدر بخش های تولیدی کیک و شیرینی، کاربرد های متعددی برای مکنده ها وجود دارد. یکی از این کاربرد ها نظافت محیط کار در یک مدت زمان کم می باشد. با بکارگیری جاروبرقی در جمع آوری ذرات ریز و آلودگی های لابه لای دستگاه ها نیز می توان از خراب شدن آن ها جلوگیری نمود. اگر خط تولید دارای طول و وسعت زیادی باشد، جاروبرقی مرکزی در از بین بردن این آلودگی ها موثرتر و به صرفه تر است. نتیجه این امور، بهداشتی شدن خطوط تولید، ارتقای عملکرد ماشین آلات و بهبود کیفیت محصول می باشد. بعلاوه با استفاده از جاروبرقی ها می توان آلودگی های باقی مانده درون فرها را جمع آوری نمود. برای انجام این امور استفاده از جاروبرقی صنعتی همراه با سیستم فیلتراسیون قوی و حتی تجهیزات جانبی مخصوص جمع آوری مواد داغ راهگشاست. مکنده های ضد انفجار نیز جهت جمع آوری گرد و غبار انفجاری ناشی از فرآیند های مربوط به تولید نان کاربردی اند.

صنایع گوشت و طیور

در صنایع گوشت و طیور، در حین فرآیند های برش، نگهداری و بسته بندی تمیز بودن سطح زمین و تجهیزات دارای اهمیت می باشد. با استفاده از یک ابزار نظافتی کارآمد، آلودگی های موجود در این محیط ها از بین رفته و محیطی تمیز برای کار فراهم می شود. جاروبرقی های آب و خاک، دستگاهی مفید جهت جمع آوری ضایعات مایع و جامد چنین محیط هایی بوده که می تواند این مواد را از هم جدا نماید. جمع آوری همزمان جامد و مایع و بکارگیری تنها یک دستگاه، از مزیت های جارو برقی آب و خاک می باشد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا