مقالات آموزشی

کاربردهای نظافتی جاروبرقی در صنعت (۱)

جاروبرقی یا مکنده دستگاهی برای جمع آوری آلودگی می باشد که دارای مدل های مختلفی است. ساختار جاروبرقی ها و عملکرد آن ها شبیه به یکدیگر می باشد اما ویژگی هایی در آن باعث ایجاد رده بندی های مختلف شده است. جاروبرقی خانگی، تجاری، نیمه صنعتی و صنعتی از جمله مهمترین دسته بندی های دستگاه های مکنده می باشند که متناسب با آلودگی ها و محیط مورد نظر، مورد استفاده قرار می گیرند. جاروبرقی صنعتی یا مکنده صنعتی دستگاهی برای جمع آوری انواع مواد و آلودگی ها می باشد که در صنایع مختلف برای کاربردهای متنوعی مورد استفاده قرار می گیرد. در ادامه برخی راه حل های نظافتی در صنابع مختلف بررسی شده است.

 

ایجاد فضای بهداشتی در صنایع غذایی

جاروبرقی صنعتیصنایع غذایی یکی از مهمترین و حساس ترین صنایع است که وجود هر نوع آلودگی در آن می تواند ارتباط مستقیمی با سلامت مردم داشته باشد. بنابراین رعایت تمام نکات بهداشتی و ایمنی در این محیط ها بسیار ضروری است. یکی از راه های جلوگیری از آلودگی ها و میکروب ها استفاده از دستگاه مکنده صنعتی می باشد. با قرار دادن دهانه مکش در منشاء تولید آلودگی، قبل از پراکنده شدن آن ها در محیط می توان آن ها را به راحتی جمع آوری نمود. با توجه به اینکه برای مواد آلی انباشته شده خطر انفجار وجود دارد، در این صنایع بهتر است از مکنده های ضد انفجار با بدنه استیل و فیلتر مخصوص استفاده شود.

 

 

 

حفظ بهداشت در صنایع دارویی و شیمیایی

جارو برقی صنعتیپاکسازی محیط های مربوط به داروسازی و دور کردن هر گونه آلودگی از آن ها بسیار مهم است. هرگونه آلودگی مانند گرد و غبار، بخار مواد شیمیایی و حتی باکتری ها و ویروس ها در داروسازی می توانند مشکل ساز شوند. با استفاده از جاروبرقی صنعتی به همراه فیلتر هپا در منشاء آلودگی های در خط تولید می توان سریعا آن ها را به بهینه ترین شکل جمع آوری نمود به نحوی که محصول نهایی کاملا پاکیزه باشد. به کارگیری مکنده پنوماتیک از تماس محصول با مواد آلوده کننده جلوگیری می نماید. انتقال مواد، پودر ها و گرانول توسط مکنده باعث افزایش کیفیت و بهداشت محصول می گردد.

 

 

 

جمع آوری خاکستر ژنراتور حرارتی

برای نگهداری دیگ بخار و ژنراتور باید گرد و غبار و خاکستر  آن ها به طور مرتب جمع آوری شود. برای این کار توصیه می شود از مکنده های صنعتی با ابعاد مناسب که قدرت مانور بالا و جابجایی آسانی باشد استفاده می شود. این مکنده ها همچنین بایددارای سیستم فیلتراسیون قوی و ضد سایش باشند. فیلتر NOMEX برای جمع آوری آلودگی ها تا دمای ۲۵۰ درجه فیلتر مناسبی خواهد بود.

 

جمع آوری تونر

تونر یا گرد جوهر همان پودری است که در صنعت چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. تونر شامل آهن، کربن و رزین می باشد به همین دلیل انتشار  گرد و غبار آن در هوا می تواند برای افراد مشکلات تنفسی به وجود آورد. جمع آوری این پودر های ریز که در حدود یک دهم میکرون هستند، تنها با مکنده صنعتی تخصصی قابل انجام خواهد بود. برای جمع آوری این گرد و غبار و بازیابی مجدد آن ها بدون پراکنده شدن در هوای محیط، مکنده تخصصی باید مجهز به فیلتر اصلی با مساحت زیاد و فیلتر ثانویه هپا باشد.

 

جمع آوری پودر سیمان

در طی فرایند تولید سیمان غبارهای سمی و مضر آن در محیط پراکنده می شود که برای سلامتی افراد حاضر در منطقه و کارگران بسیار خطرناک است. همچنین این گرد و غبار بر روی دستگاه ها و ماشین آلات نشسته و می تواند در آن ها ایجاد مشکل نماید. با استفاده از دستگاه جاروبرقی صنعتی یا نصب مکنده مرکزی در منشاء این غبارها می توان از پراکنده شدن آن ها جلوگیری نمود. با جمع آوری گرد و غبار سیمان به طور پیوسته، نیازی به توقف فرایند تولید برای نظافت و جمع آوری گرد و غبار نمی باشد. نتیجه این کار علاوه بر سلامت کارگران، کاهش زمان فرایند تولید، افزایش بازدهی، کاهش هزینه و افزایش طول عمر دستگاه ها می باشد. جاروبرقی صنعتی مناسب با گرد و غبار سیمان باید دارای پمپ ساید چنل و موتور دوربینی باشد همچنین فیلتر قوی با مساحت بالا و مخزن زباله بزرگ نیز توصیه می شود.

 

احیای سطوح کف

پس از انجام خدمات کفسابی و سنگ سابی، آلودگی های خطرناکی ایجاد می شود. برای جمع آوری این ضایعات که می تواند سیمان، بتن و فلز باشد می توان از یک مکنده در محل تولید آلودگی استفاده نمود. به دلیل مضر بودن این آلودگی ها، از فیلتر هپا با سیستم نظافت فیلتر پیوسته استفاده می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا