مقالات آموزشی

یک واترجت صنعتی از چه بخش های تشکیل شده است و چگونه عمل می نماید؟

سابیدن سطح آلوده با استفاده از آب و ماده شوینده، روشی مرسوم برای شستشوی سطوح مختلف به شمار می آید. اگرچه این روش ساده و بسیار کم هزینه بوده و در رفع آلودگی های کم از روی سطوحی با وسعت پایین موثر می باشد، اما جدا نمودن آلودگی های سرسخت از سطوح مختلف با استفاده از این روش دشوار و خسته کننده می باشد. به ویژه اگر سطح دارای شیار و نقاط کور بوده و آلودگی در این نواحی جای گیرد، به کارگیری روش های سنتی و ابزارهای دستی در شستشوی سطح چندان موثر نبوده و پس از ساعت ها صرف انرژی و هزینه نتیجه ای مطلوب به همراه ندارد. با پیشرفت تکنولوژی و ورود آن به حوزه نظافت و پاکیزگی، تجهیزات نظافتی مکانیزه جایگزین روش های دستی در شستشو و نظافت گردیده اند. یکی از پرکاربردترین این دستگاه ها که امکان شستشوی سریع و باکیفیت سطوح هموار و ناهموار را در حداقل زمان فراهم می نماید، دستگاه واترجت صنعتی می باشد.

دستگاه واترجت صنعتی چگونه به شستشوی سطوح کمک می نماید؟

واترجت صنعتی ابزار نظافت صنعتی کارآمدواترجت دستگاه کارآمدی است که ضمن دارا بودن کارایی بالا، دارای ساختار ساده می باشد. نحوه عملکرد واترجت صنعتی یا خانگی را می توان بطور خلاصه به شرح زیر بیان نمود:
– دریافت آب از یک منبع آب خارجی
– افزایش فشار آب درون دستگاه
– هدایت آب پرفشار به خروجی دستگاه
– پاشش آب بر روی سطح مورد نظر


عملکرد موثر واترجت صنعتی یا خانگی در جدا نمودن جرم و آلودگی از سطوح مختلف مرتبط با انرژی جنبشی بالای آب پرفشار خارج شده از دستگاه می باشد. هنگام برخورد جریان آب پرفشار با سطح، آب همانند یک چکش عمل نموده و باعث جدا شدن آلودگی ها از سطح می گردد. در حقیقت انرژی مورد نیاز برای گسستن پیوند آلودگی و سطح که در روش های دستی با سابیدن و از طریق نیروی انسانی تأمین می گردید هنگام کاربرد واترجت صنعتی توسط جریان آب پرفشار تأمین می گردد.

مهم ترین بخش های تشکیل دهنده واتر جت صنعتی

اگرچه دستگاه های واترجت صنعتی، نیمه صنعتی و خانگی در مدل های متنوعی طراحی و تولید می شوند اما تمامی واترجت ها صرف نظر از مدل و برند تولیدکننده در بخش های تشکیل دهنده اصلی زیر مشترک می باشند:

ورودی آب

فیلتر کارواش صنعتیشروع عملکرد دستگاه واترجت صنعتی همراه با دریافت آب از یک منبع خارجی همانند شیر آب یا یک مخزن آب می باشد. هر دستگاه واترجت صنعتی و خانگی دارای یک ورودی آب می باشد که توسط یک شلنگ ورودی به منبع آب متصل می گردد. در بخش ورودی آب به دستگاه معمولا یک فیلتر قرار گرفته است که از ورود آلودگی ها و ناخالصی ها به داخل دستگاه به ویژه پمپ جلوگیری می نماید. ورود املاح وناخالصی به داخل پمپ موجب تشکیل رسوب داخل آن شده و در عملکرد بهینه آن اختلال ایجاد می نماید.

منبع تغذیه

این دستگاه واترجت صنعتی همانند هر دستگاه مکانیزه دیگری نیازمند یک منبع تغذیه می باشد تا نیرو محرکه مورد نیاز برای عملکرد دستگاه را فراهم نماید. این منبع تغذیه می تواند یک موتور الکتریکی یا یک موتور عمل کننده با سوخت های فسیلی همانند بنزین و دیزل باشد. واترجت های خانگی معمولا دارای موتورهای الکتریکی هستند حال آنکه در تولید دستگاه های واترجت صنعتی از انواع موتورهای ذکر شده می توان استفاده نمود تا مصرف کننده بتواند دستگاهی مطابق با نوع نیاز و شرایط کاری خود انتخاب نماید.

پمپ فشار قوی

پمپ پلانجری واترجت صنعتیاین بخش از دستگاه واترجت صنعتی بعنوان قلب دستگاه شناخته می شود و وظیفه افزایش فشار آب ورودی را بر عهده دارد. بعبارت دیگر در صورت عدم عملکرد صحیح پمپ فشار قوی دستگاه، جریان آب خروجی دارای قدرت کافی نبوده و قادر به انجام عملیات مورد نظر نمی باشد. پمپ های فشار قوی در دستگاه های واترجت صنعتی از نوع پمپ جابجایی مثبت هستند و می توانند پیستونی یا پلانجری باشند.



شلنگ فشار قوی

شلنگ فشار قوی واترجتآب پرفشار ایجاد شده توسط پمپ دستگاه کارواش صنعتی پس از خروج از پمپ در مسیر انتقال خود به خروجی دستگاه، از یک شلنگ فشار قوی عبور می نماید. شلنگ های فشار قوی دارای استحکام بالا بوده و معمولا در تولید آنها از سیم های فولادی برای افزایش مقاومت، استفاده می شود. یک شلنگ فشار قوی دارای طول مناسب کاربر را از جابجا نمودن مداوم دستگاه واترجت صنعتی بی نیاز نموده و شعاع کاری وسیعی را برای وی فراهم می نماید.



لنس و تفنگی

لنس و تفنگی واتر جت صنعتیآب پرفشار در انتهای شلنگ فشار قوی وارد بخشی به نام تفنگی می گردد. تفنگی به لوله باریکی به نام لنس متصل شده است که امکان حفظ فاصله مناسب کاربر را با سطح مورد پاشش فراهم می نماید و در عین حال خروجی دستگاه را نزدیک به سطح حفظ می نماید. تفنگی دارای یک ضامن می باشد که با فشردن آن جریان آب از واترجت صنعتی خارج شده و به سطح پاشش می شود و با رها کردن این ضامن جریان آب بلافاصله قطع می گردد. بدین ترتیب سطح بالاتری از ایمنی برای کاربر و سایرین فراهم می گردد.



نازل

نازل جت واترنازل خروجی دستگاه واترجت صنعتی می باشد که زاویه پاشش آب و میزان سطح پوشش داده شده را تعیین می نماید. خروج آب از یک نقطه موجب تمرکز جریان آب در ناحیه کوچکی گردیده و بدین ترتیب قدرت آب در کندن آلودگی های سرسخت افزایش می یابد (نازل سوزنی) در مقابل با خروجی آب از یک شکاف آب سطح بیشتری را تحت پوشش قرار داده و سرعت عملیات افزایش می یابد (نازل تیغه ای یا کاردکی). در برخی مدل های نازل یک دو پارامتر با یکدیگر ترکیب شده اند و تا قدرت و سرعت هر دو در حد قابل قبول حفظ گردد (نازل های دوار)


بخش های ذکر شده مهم ترین اجزاء تشکیل دهنده یک واترجت صنعتی می باشند اما بسته به مدل واترجت ممکن است دستگاه دارای بخش های دیگری همچون واحد گرم کن باشد. واترجت های آب گرم دارای واحد گرم کن می باشند. در این واترجت ها علاوه بر افزایش فشار آب ورودی، دمای آب نیز افزایش می یابد و قدرت تمیز کنندگی واترجت صنعتی به ویژه در مواجه با آلودگی های سرسخت و روغنی افزایش خواهد یافت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا